تبیان، دستیار زندگی
ما از اسلام آموخته ایم که باید با پیروان ادیان دیگر با انصاف و عدالت برخورد کرد؛ این حکم اسلام به ما است. آنچه امروز در دنیا مشاهده می شود، این است که قدرت ها و دولت های مدّعی انصاف و عدالت، هیچ انصاف و عدالتی را جز در دایره سیاستهای تنگ و محدود و ظالمان
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا مسلمانان در اروپا امنیت جانی ندارند؟!

رهبر


"امنیت" واژه ای که دنیایی حرف در خودش دارد، نعمتی است که اگر نباشد زندگی کردن معنایی ندارد و همواره هول و وحشت همراه ما خواهد با جانی در دست که نمی دانی تا کی صاحبش خواهی بود.


امنیت آنقدر مهم است که نهادهای ملی و بین المللی زیادی پیرامونش شکل گرفته است، هر کسی حق دارد از این نعمت بهره مند باشد.

اما انسان های بسیار زیادی هستند که لحظه ای این حس خوب امن بودن و  امنیت داشتن را تجربه نمی کنند و در برزخ دنیایشان برای بقای خود در تب و تابند.

امنیت، نخستین و مهم ترین شرط یک زندگى سالم اجتماعى است ، وقتی به هر بهانه ای امنیت اشخاص از بین برود به تبع آن یک زندگی سالم از بین خواهد رفت.

و امروزه داعیه داران ایجاد امنیت خود شده اند عامل نابودی آن، همه همتشان را بسیج کرده اند که تعیین کننده خودشان باشند که چه کسی در امینت زندگی کند و چه کسی در محیطی نا امن.

و در این میان قسم خورده اند مسلمانان نباید امنیت داشته باشند چون راهشان با آنان جور نیست، و دلارهایشان را برای ایجاد نا امنی این گروه خاص هزینه می کنند، که در هیچ جای زمین خانه ای نداشته باشند نه در سرزمین خودشان ، نه در جوامع به اصطلاح آزاد و نوع دوست آنان.

و می بینیم گاه آتش نفرتشان را بر سر مسلمانان میانمار می ریزند و فتنه گری می کنند و  به طور متناوب با هر بهانه ای اوضاع خاورمیانه را مشوش می کنند.

ماجرای خانه به دوشی های مردم سوریه و عراق و فلسطین، نمونه زنده و روشن یک زندگی بدون امنیت و نا امن است نمی دانی خانه ات کجاست، تا کی زنده هستی و به کدام سمت باید رهسپار شوی.

قصه تلخ یأس و بی هدفی، کابوس موشک و گلوله، این است نتیجه تلاش های شبانه روزی کسانی که  شعارشان آزادی ملت ها و دفاع از حقوق بشر است. همان هایی که "امنیت" که حق مسلم هر انسانی است را از هر که خوش ندارند سلب می کنند.

«پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : یا علیُّ! لاخَیرَ فی . . .الوَطَنِ إلاّ مَعَ الأَمنِ وَ السُّرورِ ؛ اى على! خیرى نیست در ... وطن مگر با امنیّت و دل خوشى.» ( كتاب من لایحضره الفقیه ، ج 4 ، ص 369 )

اگر گروه تروریستی داعش که به ناحق و بی دلیل خود را مسلمان می داند اقدام به کشتن و تعدی مسیحیان و پیروان دیگر ادیان می کند ، نباید با بی انصافی این حرکات وحشیانه را به اسلام نسبت بدهند چرا که بیشترین قربانیان این گروهک خونخوار خود مسلمانان بوده اند

رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان اقلیت های مذهبی به این موضوع اشاره فرموده و به نکات مهمی را گوشزد کرده اند که باز خوانی آن ها خالی از لطف نیست آن جا که در مقایسه ای جالب بینش اسلام و عملکرد غرب را کنار هم قرار می دهند و می فرمایند:

«ما از اسلام آموخته‌ایم که باید با پیروان ادیان دیگر با انصاف و عدالت برخورد کرد؛ این حکم اسلام به ما است. آنچه امروز در دنیا مشاهده می‌شود، این است که قدرت‌ها و دولت های مدّعی انصاف و عدالت، هیچ انصاف و عدالتی را جز در دایره‌ سیاست های تنگ و محدود و ظالمانه‌ خودشان ملاحظه و مراعات نمی‌کنند. شما امروز می‌بینید در اروپا، در آمریکا، علیه مسلمان‌ها چه تبلیغاتی انجام می‌گیرد. بحث این نیست که چرا مسلمان‌ها آزادی لازم را در بسیاری از این کشور‌ها ندارند؛ بحث بر سرِ این است که چرا امنیت جانی ندارند! یعنی حقیقتاً این‌جوری است.

همین فیلم «تک‌تیرانداز» که حالا سروصدایش بلند شده و هالیوود آن را درست کرده، تشویق می‌کند یک جوانِ مثلاً فرض کنید مسیحی یا غیر مسلمان را که تا آنجایی که می‌تواند و از دستش برمی‌آید، مسلمان را اذیت بکند، اصلاً تشویق می‌کند این معنا را؛ آن‌طور که نقل کردند، ما که این فیلم را ندیدیم. این روش روشِ مورد پسند اسلام نیست؛ اسلام معتقد است به انصاف.

امیرالمومنین ـ علیه‌الصّلاةوالسّلام ـ در آن قضیهٔ حمله‌ به [شهر انبار] می‌فرماید: بَلَغَنی اَنَّ الرَّجُلَ مِنهُم لَیدخُلُ المَرأَةَ المُسلِمَةَ وَ الاُخرَی المُعاهِدَة؛ من شنیده‌ام این افرادی که حمله کردند به این شهر، وارد خانه‌ زن مسلمان و زن غیر مسلمان ـ معاهده یعنی یهود و نصارایی که پیمان دارند و در زیر سایه‌ حکومت اسلامی زندگی می‌کنند ـ می‌شوند و «یأخُذُ حِجلَ‌ها» و اذیت می‌کنند این‌ها را، آزار می‌کنند، ظلم می‌کنند. بعد حضرت می‌فرمایند که اگر مسلمان از این غم بمیرد، مورد ملامت نیست! ملاحظه می‌کنید، این امیرالمومنین [است‌].

اگر مسلمان از غصّه‌ این بمیرد که سپاهیان دشمن و غارتگران، وارد خانه‌ یک زن غیر مسلمان شدند و او را مورد آزار و اذیت قرار دادند و دستبند او را و حِجـِل  (خلخال) او را گرفتند، ملامت نباید بشود؛ ملامت نمی‌شود. نظر اسلام این است. ما امیدواریم انشاءالله بر همین روال حرکت کنیم و پیش برویم.»

ما از اسلام آموخته‌ایم که باید با پیروان ادیان دیگر با انصاف و عدالت برخورد کرد؛ این حکم اسلام به ما است. آنچه امروز در دنیا مشاهده می‌شود، این است که قدرت‌ها و دولت های مدّعی انصاف و عدالت، هیچ انصاف و عدالتی را جز در دایره‌ سیاست های تنگ و محدود و ظالمانه‌ خودشان ملاحظه و مراعات نمی‌کنند. شما امروز می‌بینید در اروپا، در آمریکا، علیه مسلمان‌ها چه تبلیغاتی انجام می‌گیرد

خودمان هم شاهدیم که اقلیت های مذهبی در کشور ما حقوق خودشان را دارند آزادی عمل خودشان را دارند، رفتار ما با آن ها در عین احترام است، رهبر بزرگوار ما بارها با خانواده شهدای ارمنی دیدار کرده اند، دولتمردان ما به سراغ ایشان می روند و از نزدیک جویای احوالشان هستند.

اما در جوامع غربی که آن همه شعار آزادی و برابری بلند است یک انگشت اتهام همیشه سمت مسلمانان دراز است ، با توطئه و برنامه های از پیش تعیین شده هر  انفجار، تیر اندازی و قتلی را به نحوی به مسلمانان نسبت می دهند و افکار عمومی را بر علیه اینان متشنج می کنند.

تا آنجا یک مسلمان در اروپا با یک نگاه تحقیر آمیز روبه روست، به هر بهانه ای باید به نیروهای نظامی جواب پس بدهد به خاطر پوشش باید جواب پس بدهد، از حقوق اولیه شهروندی محروم باشد.

امام صادق علیه السلام : «ثَلاثَةُ أشیاءَ یَحتَاجُ النّاسُ إلَیها : الأمنُ وَ العَدلُ و الخِصبُ؛ امام صادق علیه السلام: سه چیز است كه مردم به آنها نیازدارند: امنیّت ، عدالت و رفاه» (تحف العقول ، ص 320)

می خواهیم بگوییم یک مسلمان اگر مقید به دینش باشد می داند که همه ادیان یک مسیر مشترک دارند، پیروان ادیان دیگر را به رسمیت می شناسند و با هم همزیستی مسالمت آمیز دارند.

اگر گروه تروریستی داعش که به ناحق و بی دلیل خود را مسلمان می داند اقدام به کشتن مسیحیان و پیروان دیگر ادیان می کند، نباید با بی انصافی این حرکات وحشیانه را به اسلام نسبت بدهند چرا که بیشترین قربانیان این گروهک خونخوار خود مسلمانان بوده اند.

فاطمه محمدی                

کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


مطالب مرتبط:

هم اکنون باید قاطع بود

پیشنهاد مهم و روشنگرانه رهبری به جوانان غربی!

سناریوی نا تمام توهین به پیامبر ما! 

8 اقدام پیامبر برای ساختن جامعه اسلامى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.