تبیان، دستیار زندگی
مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی آموزش و پرورش در نشست خبری خود گفت: بیش از 667 هزار نوآموز در 35 هزار و 500 واحد آموزشی تحت آموزش قرار دارند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارائه خدمات به 667 هزار نوآموز در 35 هزار واحد آموزشی

رخساره فضلی امروز (سه شنبه) در نشست خبری که به مناسبت سالگرد بازگشت دفتر پیش‌دبستانی به معاونت آموزش ابتدایی در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در گفت: بیش از 667 هزار نوآموز در 35 هزار و 500 واحد آموزشی تحت آموزش قرار دارند که 146 هزار نفر از آن ها در مناطق روستایی و بقیه در شهرها هستند.

ارائه خدمات به نوآموزان در واحدهای آموزشی

وی در ادامه این نشست گزارش کلملی از فعالیت های این دفتر طی یکسال گذشته ارائه کرد و در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه آخرین وضعیت استخدام مربیان پیش‌دبستانی چگونه است، افزود: معاونت‌های آموزشی در وزارتخانه فقط مجری هستند؛ استخدام مربیان پیش‌دبستانی در حوزه کاری ما نیست و از طریق حوزه تخصصی خودش باید دنبال شود.

مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش افزود: معاونت‌ها در حوزه برنامه آموزشی، سیاست‌گذار هستند و جذب نیرو، حوزه‌های خاص خودش را دارد؛ نیروهای رسمی، غیر رسمی، مدارس غیر دولتی، مدارس دولتی و مدارس پیش‌دبستانی ضمیمه دولتی در این حوزه برای ما دارای اهمیت است.

فضلی با اشاره به اینکه نیروهای فعال در پیش دبستانی تعیین سطح می شوند و بانک اطلاعاتی از آن ها تهیه می شود، گفت:اکنون 35 هزار و 500 مربی در همین تعداد کلاس درس کشور مشغول ارائه خدمات هستند.

وی با بیان اینکه آموزش پیش‌دبستانی دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای است، گفت: جایگاه کنونی پیش‌دبستانی در برنامه‌های ملی و بین‌المللی قابل اهمیت است که این موضوع حاصل یافته‌های علمی دنیا است.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی آموزش و پرورش افزود: این یافته‌ها مورد حمایت فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و همچنین یافته‌های علمی دنیا قرار دارد. در تلاش هستیم سیاست های مقام معظم رهبری را اجرایی کنیم. در سند تحول بنیادین، سن آموزش رسمی 5 سال است و در سند برنامه درسی ملی، دوره پیش‌دبستانی دو ساله و به صورت رسمی غیراجباری است.

وی ادامه داد: دوره پیش‌دبستانی براساس اسناد بالادستی و بند دوم سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری دارای جایگاه با اهمیتی است که این نهاد را تولیدکننده سرمایه اجتماعی و به عنوان نهادی حاکمیتی می‌شناسد.

فضلی با اشاره به اینکه دفتر آموزش پیش‌دبستانی بهمن‌ماه سال گذشته به معاونت آموزش ابتدایی بازگشت، اظهار کرد: در یکسال اخیر 3 محور برنامه را اجرایی می‌کنیم که نخست مدیریت یکپارچه آموزش پیش‌دبستانی در کشور، دومین مورد توسعه کمی دوره پیش‌دبستانی با تاکید بر نقاط محروم و لازم‌التوجه است و سومین موضوع توسعه کیفی دوره پیش‌دبستانی است.

وی افزود: یافته‌های علمی نشان می‌دهد دوره پیش‌دبستانی سرمایه‌گذاری پربازده و کم ریسکی است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

تقسیم بندی 10 درصد دبستانهای پایتخت به دو دوره 3 ساله/ برگزاری جشن شکوفه ها

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی آموزش و پرورش با بیان اینکه در دوره پیش‌دبستانی از چالش‌ها عبور و گلوگاه را احصاء کردیم، عنوان کرد: در دنیا گلوگاه‌ها بسیار مهم هستند و نظام برنامه‌ریزی اهمیت دارد و در نهایت با انجام این فعالیت‌ها برنامه راهبردی پیش‌دبستانی طراحی و نقشه مفهومی استقرار دوره پیش‌دبستانی ترسیم شد.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری 53 دهستان کشور اولویت نخست پیش‌دبستانی بودند، گفت: لازم بود دولت در این مکان‌ها حمایتی داشته باشد و با توجه به اهمیت اهمیت عدالت محوری توجه به این دهستان‌ها انجام شد زیرا معتقد هستیم می‌توانیم آسیب‌های آینده را مدیریت کنیم.

وی افزود: 32 تفاهم‌نامه نیز در حوزه پیش‌دبستانی و در سراسر کشور با تمام استان‌ها منعقد شد که 12 مولفه شاخص در این‌خصوص وجود داشت تا مدیریت فعالیت‌های پیش‌دبستانی را اجرایی کنیم.

فضلی با توجه به گذشت 5 ماه از سال تحصیلی به یافته‌های هم‌اندیشی‌های مختلف در این خصوص اشاره و گفت: اکنون 667 هزار نوآموز پیش‌دبستان در کلاس‌های درس کشور جذب شده‌اند.

وی افزود: از این تعداد 146 هزار نفر در مناطق روستایی و 35 هزار و 500 نفر در مناطق محروم جذب شده‌اند که در نهایت 4 برابر پیش‌بینی جذب رخ داد.

وی ادامه داد: تقریباً 51.9 درصد نرخ پوشش دوره پیش‌دبستانی است که در سال گذشته این عدد 38.2 درصد بود که 13.7 درصد نرخ پوشش پیش‌دبستان در یک سال افزایش داشته است که این عدد در مناطق روستایی 22 درصد بوده است.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی آموزش و پرورش در خصوص تشکیل دوره پیش‌دبستانی در کلاس‌های درس چند پایه خاطرنشان کرد: کلاس‌های چند پایه در روستاهایی که جمعیت دانش‌آموزی پایین دارد تشکیل می‌شود و براساس ابلاغ دستورالعمل سال گذشته با 3 شرط کلاس با جمعیت کم، کلاس با حداکثر 3 پایه و ترجیحا در دوره اول تا سوم دبستان نوآموزان می‌توانند در این کلاس‌ها حضور داشته باشند.

وی گفت: اکنون 5 هزار و 400 کلاس چند پایه پذیرای بیش از 20 هزار نوآموز در کشور هستند و در راستای اهمیت این بخش 163 نشست تخصصی پیش‌دبستانی در مراکز استان‌ها برگزار شد و تاکنون 102 تفاهم‌نامه با 24 نهاد، مرکز و موسسه منعقد شد تا مدیریت یکپارچه برای کودکان انجام شود.

آموزش رسمی فقط در ۵ روز اول هفته/ آخرین وضعیت تعطیلی پنج شنبه های دبستان ها

فضلی با اشاره به رأی اخیر معاونت حقوقی ریاست جمهوری درخصوص دوره پیش‌دبستانی گفت: پاسخ معاونت حقوقی ریاست جمهوری این است که آموزش و پرورش در قبال دوره پیش دبستانی وظیفه حاکمیتی دارد.

وی به ضرورت حضور کودکان در دوره پیش‌دبستانی اشاره کرد و گفت: یافته‌های علمی مبین این موضوع است که گذراندن این دوره به عنوان یک دوره حساس و مهم که شاکله شخصیت آن ها را تشکیل می‌دهد ضرورت غیر قابل اجتنابی دارد.

وی افزود: این دوره تخصصی است و باید اجازه ندهیم هرکسی در کلاس پیش‌دبستان حضور پیدا کند؛ نخستی کار طرح سنجش بدو ورود به دبستان بود که یک‌سال به عقب بازگشت و برای گروه سنی 5 سال تمام که ثبت‌نام شده‌اند به طور آزمایشی در حال اجرا است که در این مرحله 90 هزار نوآموز تحت انجام غربالگری قرار گرفتند.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی آموزش و پرورش در پایان گفت: در یک‌سال گذشته 5 استان خراسان شمالی، ایلام، سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی افزایش نرخ پوشش دوره پیش‌دبستان را داشته‌اند.


مرکز یادگیری سایت تبیان

منبع: خبرگزاری پانا