تبیان، دستیار زندگی
معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت به مباحث مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر مشاهده مواردی از ابولا در کشور پاسخ داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شایعات مجازی ابولای ایرانی از کجا آب خورد؟

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت به مباحث مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر مشاهده مواردی از ابولا در کشور پاسخ داد.

فرآوری: هانیه اخباریه - بخش اجتماعی تبیان
ابولا

دکتر محمود نبوی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره شایعات اخیر در زمینه مشاهده مواردی از ابولا در کشور و از جمله در تبریز که اخیرا در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، گفت: به هیچ عنوان مشاهده مواردی از ابولا در کشور را تایید نمی‌کنم. ابولا چگونه می‌تواند از گینه بال زده و وارد ایران شود‍!

نبوی با اشاره به سفر خود به تبریز تاکید کرد: به هیچ وجه مورد ابولا در کشور و در تبریز دیده نشده، اما از آنجا که اپیدمی آنفلوآنزا در تبریز و سایر شهرها وجود دارد؛ ظاهرا در تبریز فردی که آگاهی درستی نداشته با دیدن یک مورد بیماری آنفلوانزا لباس حفاظتی کامل پوشیده و بعد از آن شایعه شده که ابولا بوده، در صورتی که چنین چیزی نیست.

وی همچنین در پاسخ به شایعاتی مبنی بر ورود میوه‌های آلوده به ویروس ابولا تصریح کرد: اصلا چنین چیزی نیست و این موضوع شایعه است. این شایعات همیشه وجود داشته و متاسفانه میان مردم وحشت ایجاد می‌کند. محال است خفاش میوه‌خوار روی میوه‌ای نشسته باشد و ترشحاتش روی میوه بریزد سپس آن میوه بار کشتی شده و وارد ایران شود.

نبوی در ارزیابی وضعیت ابولا در جهان و ایران با بیان اینکه خیلی بعید است ابولا وارد ایران شود و تا به حال موردی دیده نشده، اظهار کرد: ابولا در جهان در حال فروکش کردن است. در ایران نیز ترددی به کشورهای درگیر ابولا وجود ندارد؛ زیرا اغلب کشورهایی هستند که در حال جنگ بوده و به طور عادی، برای توریسم و برای کار کسی از ایران به این کشورها سفر نمی‌کند. این اپیدمی در جهان نیز در حال کم شدن است.

علائم بیماری آنفولانزا عارض شدن دردهای عضلانی، تب، سرگیجه، سردرد، احساس سنگینی سر و بدن، آبریزش بینی و ایجاد خلط در گلو است.

وی در همین راستا با بیان اینکه ترس ناشی از ورود ابولا خطرسازتر است، ادامه داد: خطری که در این زمینه می‌تواند وجود داشته باشد این است که اگر کسی به یک بیماری جدی یا آنفلوانزا دچار شود به او بگویند ابولاست و هیچکس طرف بیمار نرفته و او از بیماری خود از بین برود یا زمانی که به بیمار بگوییم به ابولا مبتلاست و او از ترس داشتن ابولا سکته کند.

محمد حسین صومی نیز در جمع خبرنگاران با تکذیب شیوع بیماری ابولا و آنفلوآنزای خوکی و مرغی در کشور و استان اذربایجان شرقی اظهار کرد: شایعه پراکنی در خصوص شیوع این بیماری ها در فضای مجازی باعث ایجاد تشنج در بین مردم شده است، مردم باید بدانند که هیچ گونه گزارشی مبنی بر شیوع این بیماری ها تاکنون اعلام نشده و با تکذیب شیوع این نوع بیماری ها در ایران و استان، به این شایعات خاتمه می دهیم.


وی با اشاره به نوع ویروس آنفولانزا گفت: این ویروس دارای اشکال متعدد است که شیوع به آن از پائیز آغاز شده و در زمستان نیز وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز حداکثر ابتلا به آنفولانزای نوع ای و بی آذربایجان شرقی را ۶ درصد دانست و افزود: این میزان پایین‌تر از میانگین کشوری و در برخی استان‌ها تا ۱۲ درصد نیز گزارش شده است.


وی خاطرنشان کرد: کسانی که به بیماری‌های مزمن ریوی مبتلا هستند، این واکسن را تزریق کنند، مصرف آنتی بیوتیک برای این بیماری توصیه نمی‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز تصریح کرد: واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر این ویروس متفاوت است و بنابراین میزان کشندگی ویروس‌ها نیز متفاوت است و در مجموع حدود یک درصد کشندگی این ویروس بیان می‌شود.

وی گفت: افراد مبتلا در صورتی که  پس از روزهای اول بهبودی نیافتند و علائم تشدید شد، به مراکز درمانی تخصصی بالاتر مراجعه کنند.

علائم آنفولانزا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه درمانی قطعی برای بیماری های عفونت ویروسی وجود ندارد، گفت: علائم بیماری آنفولانزا عارض شدن دردهای عضلانی، تب، سرگیجه، سردرد، احساس سنگینی سر و بدن، آبریزش بینی و ایجاد خلط در گلو است، گفت: این ها همان علائم سرماخوردگی معمولی هستند، اما اگر این علائم در  فردی ظاهر شده و پس از سه روز بهبودی حاصل نشود، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کند ..

ابولا در جهان در حال فروکش کردن است. در ایران نیز ترددی به کشورهای درگیر ابولا وجود ندارد؛ زیرا اغلب کشورهایی هستند که در حال جنگ بوده و به طور عادی، برای توریسم و برای کار کسی از ایران به این کشورها سفر نمی‌کند. این اپیدمی در جهان نیز در حال کم شدن است.

صومی تاکید کرد: این بیماری ممکن است در افراد مختلف بصورت های متعدد بروز کند، اما در افراد دارای بیماری مستعد (مانند عفونت های ریوی، دیابت، ناراحتی های قلبی و...) اثر آن شدیدتر است و باید تحت نظر قرار گیرد.
وی در خصوص نحوه پیشگیری از این بیماری نیز گفت: پیشگیری از این بیماری به راحتی قابل انجام است و واکسن آن به وفور در مراکز درمانی و داروخانه ها موجود است. حتما به کسانی که دارای بیماری های مزمن هستند توصیه می کنیم واکسن آنفولانزا را تزریق کنند، چرا که این بیماری در افراد دارای بیماری مزمن و سیستم ایمنی ضعیف بدن کُشنده است.


منابع: ایسنا – آناج

زنان تهرانی چاق ترند یا مردان؟ 

درد گرانی فراتر از درد بیماری

مواد مخدر، محرک‌های جنسی و ایدز!