تبیان، دستیار زندگی
تقریبا از اواسط سال 93 وایبر به یک شبکه پیام رسان جدی در بین شبکه های اجتماعی تبدیل شد و هر چه جلوتر آمد مقبولیت بیشتری پیدا کرد؛ طی شدن این مسیر با اتفاقات و حواشی زیادی همراه بود که در ادامه آنها را مرور می کنیم:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حاشیه های وایبری



تقریبا از اواسط سال 93 وایبر به یک شبکه پیام رسان جدی در بین شبکه های اجتماعی تبدیل شد و هر چه جلوتر آمد مقبولیت بیشتری پیدا کرد؛ طی شدن این مسیر با اتفاقات و حواشی زیادی همراه بود که در ادامه آنها را مرور می کنیم:

حاشیه های وایبری

در ایران طبق آمار از میان شبکه های اجتماعی وایبر مقبولیت بیشتری نسبت به سایر برنامه ها دارد. در یک سال گذشته تعداد بالای کاربران این شبکه اجتماعی هر چند روز یک بار با اتفاقات و موضوعات مختلفی مواجه بودندکه هرکدام موجی از پیام های وایبری را به راه انداخت و بعضی از آنها حاشیه ساز شد تا جاییکه در مواقعی وایبر را تا مرز فیلتر شدن برد.
شاید موج پیام هایی که شخصیت های حوزه های مختلف را نشانه گرفته بود اولین جرقه این موج سواری ها بود  که از اس ام اس های گوشی های غیر هوشمند با هدف قرار دادن دکتر شریعتی شروع شد و بعد در شبکه های اجتماعی به ویژه وایبر آنقدر ادامه پیدا کرد که متاسفانه شخصیت های مختلف را نشانه گرفت . فروکش کردن این پیام ها کمی بیشتر از سایر موضوعات طول کشید تا  منجر به گمانه زنی هایی مبنی بر فیلتر شدن وایبر شد و نهایتا این اتفاق نیفتاد.
*پیام های وایبری دیگری که در زمانی کوتاه مطرح و زود هم فراموش شدند مربوط به شایعات زلزله و اخبار اسید پاشی بود که حاشیه های زیادی داشت و تنها دست آوردش ترس و دلهره برای عده ای بود و نهایتا بعد از اینکه هیچ زلزله ای نیامد و در مورد اسید پاشی هم اتفاق تازه ای نیفتاد آن هم فراموش شد.
*پیام های بدون منبع منتسب به اشخاص مختلف که در واکنش به موضوعات مختلف مطرح شد یکی دیگر از حاشیه های وایبری بود که هر بار هم گله مندی اشخاص مورد نظر را به همراه داشت؛مانند واکنش تهمینه میلانی نسبت به متن هایی که از طرف او منتشر شده بود.
در واقع ردپایی از پیام های بدون منبع وایبری در هر موضوعی وجود داشت که با هر اتفاقی اخبار را به حاشیه می برد و از این دست پیام ها کم نبود؛ یکی از آنها مربوط به فوت مرتضی پاشایی بود و انواع حاشیه ها را به همراه داشت از انتشار خبر چندین باره فوت پاشایی تا پخش فیلمی از لحظات فوت او.

علاوه بر حواشی که این مدت با کاربران وایبری همراه بود پیام های طنزی که در هر دوره جاز باز کرد هم به شدت مورد توجه کاربران وایبر قرار گرفت. البته در بین این پیام ها همه چیز پیدا می شد، از پیام هایی که صرفا جنبه طنز داشت تا پیام هایی که در کنار رگه هایی از طنز کنایه و گاهی هم واکنش به همراه داشت.


به مرور با تنوع در محتوای ارئه شده در وایبر حاشیه های وایبری هم متنوع شدند؛ پیام های بدون منبع حاشیه های دیگری هم به همراه داشت و آن اینکه وقتی پیامی حرفی داشت و در گروهی مطرح می شد عده ای به دنبال صحت و کذب آن می رفتند و نهایتا یا به جواب درست می رسیدند و ماجرا ختم به خیر می شد مانند مطلبی که با عنوان شایعات وایبری نوشته و درآن یک پیام از اساس اشتباه مطرح شد و یا پیام هایی که هیچ نتیجه ای از صحت و کذب بودن آن ها حاصل نشد و هنوز هم مشخص نیست مانند پیامی که در آن خرید لباس عروس برای افراد نیازمند مطرح شده بود.

پیام های طنز دوره ای
علاوه بر حواشی که این مدت با کاربران وایبری همراه بود پیام های طنزی که در هر دوره جاز باز کرد هم به شدت مورد توجه کاربران وایبر قرار گرفت. البته در بین این پیام ها همه چیز پیدا می شد، از پیام هایی که صرفا جنبه طنز داشت تا پیام هایی که در کنار رگه هایی از طنز کنایه و گاهی هم واکنش به همراه داشت.
در بین این پیام ها تعدادی بیشتر مورد توجه قرار گرفت:
 «من برم سراغ اکتشافات بعدیم» شاید بی مزه ترین این پیام ها بود که اغلب واکنشی میان لبخند زدن و نزدن را همراه داشت و نمی دانستی این پیام طنز است یانه! " تحقیقات نشان می دهد یکی از لایک کنندگان هر مطلب  در یک جمله صاحب آن است...... من برم سراغ اکتشافات بعدی."

پیام هایی که با عنوان «همسر شخصیت های مختلف» شروع می شد و وجه طنزگونه اش در انتهای مطلب خودنمایی می کرد: می شه پراید بخرم.....همسر رضا ژیان.
«الکی مثلا...!» ها که آخرین ورژن این پیام ها در سال 93 بود و از هیچ موضوعی برای محتوای خود دریغ نکرد:
" می ترسم بزرگترهای فامیل امسال کاغذ بذارن دستم ......الکی مثلا عیدی دادم!"

وایبر

اتفاق ناخوشایند وایبر
شاید تبلیغات وایبری را باید تنها اتفاق ناخوشایند برای کاربران وایبر دانست که ناخواسته آنها را با انواع تبلیغات روبه رو می کند. در حالیکه در مورد پیامک های تبلیغاتی تلفن های همراه با تمام مشکلاتش راه حل هایی وجود داشت اما در حال حاضر  هیچ راهی برای خلاصی از این پیام ها وجود ندارد.

جذابیت گروه های وایبری
گروه های وایبری از جذاب ترین بخش های وایبر هستند که عده زیادی به شوق عضویت در همین گروه ها راهی وایبر شدند و در حال حاضر هر کس که وایبر داشته باشد حداقل در یکی دو گروه وایبری هم حضور دارد؛ حالا هر کس به تناسب ویژگی ها و نیازهایی که دارد.
 *استیکرهای وایبر که ابتدای آمدنش در چند مورد خلاصه می شد به مرور به قدری افزایش یافت که دیگر برای تمام موضوعات استیکری مرتبط نمایان شد؛ مانند بازی های جام جهانی فوتبال، ولنتاین و.....

وایبر هم مانند دیگر شبکه های اجتماعی هم مزایا دارد و هم معایب. با یک مرور ساده در اتفاقات وایبری در یک سال گذشته این مزایا و معایب را بهتر می شود فهمید. اما نکته مهمی که در مورد شبکه های اجتماعی به ویژه وایبر وجود دارد جایگاهی است که این برنامه در میان کاربران فضای مجازی باز کرده و دیگر جزئی لاینفک از زندگی روزمره ما شده است به شکلی که با تمام اتفاقات روزمره ما گره خورده.

تا زمانی که استفاده از شبکه های اجتماعی وجود دارد موج سواری های وایبری هم ادامه خواهد داشت، اگرچه شدت و ضعفش تغییر کند. بنابراین با شروع سال جدید که همیشه تنوعی از پیام های تبریک را به همراه دارد، امسال با وجود در دسترس بودن وایبر برای اکثریت مردم از تعداد پیامک های تلفن های همراه کم شده و تبریکات وایبری مطمئنا موجی دیگر از پیام های وایبری را به همراه خواهد داشت.


 

زهرا فرآورده
بخش ارتباطات تبیان


مطالب مرتبط:
شایعات وایبری  
 ترور شخصیت ها در فضای مجازی

چه کسی مسول توهین به امام در وایبر است؟ 
بازی های وایبری