تبیان، دستیار زندگی
چالش سطل یخ شروعی بود برای راه اندازی چالش های مختلف در فضای مجازی، اما هیچ کدام به اندازه چالش سطل یخ مورد توجه قرار نگرفت. یکی از این چالش ها، چالش کتاب بود که چندان مورد توجه قرار نگرفت و هم چنان ادامه دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ادامه چالش کتابخوانی



چالش سطل یخ شروعی بود برای راه اندازی چالش های مختلف در فضای مجازی، اما هیچ کدام به اندازه چالش سطل یخ مورد توجه قرار نگرفت. یکی از این چالش ها، چالش کتاب بود که چندان مورد توجه قرار نگرفت و هم چنان ادامه دارد.

 چالش کتابخوانی

اوایل مهر ماه بود که چالشی به نام چالش ده کتاب در شبکه های اجتماعی مطرح شد و بنا بر ‌قواعد «چالش ده کتاب» هر شخص ۱۰ عنوان کتاب که بر او تأثیرگذار بوده معرفی می‌کرد و سپس یک، دو و یا سه تن را به چالش می‌کشید تا لیست ۱۰ عنوان کتابشان را معرفی کنند و بدین شکل این چالش گسترش می‌یافت؛ هرچند با توجه به اینکه چالش تازه به اندازه «چالش سطل یخ» هیجان انگیز، بدون نیاز به تفکر و ساده نبود، استقبال کمتری در پی داشت.
در این میان، در شرایطی که این کمپین سر نگرفت‌، برخی نویسندگان و روزنامه نگاران به استهزای این حرکت پرداختند و حتی از نام «چالش سطل کتاب» استفاده کردند و از این منظر، حرکت تازه را نیز عوامانه خواندند و این اتفاق را نیز فرصتی برای شو آف عده‌ای تلقی کردند که در سال، یک برگ رمان ورق نمی‌زنند؛ اما شاخص‌ترین آثار ادبی را در این لیست‌ها به عنوان کتاب‌هایی که بر زندگی‌شان تأثیرگذار بوده، معرفی می‌کنند.

با این حال حتی اگر بدبیانه‌ ترین برداشت ممکن را از حرکت تازه را داشتیم و کل اتفاقات در «چالش ده کتاب» را یک شو آف می خواندیم، می‌توانستیم یادآوری کنیم که حتی در این شرایط نیز حداقل نام شمار چشمگیری از کتاب‌های ارزشمند پی‌درپی معرفی ‌و تبلیغ جدی برای حوزه کتاب می‌شود و حداقل نویسندگان باید از دامن زدن به این اتفاق تازه حمایت کنند.
اینکه گروهی از مردم به بهانه همین چالش تازه نفس، حتی به قصد شو آف نیز کتاب بخرند و یا زمینه تبلیغ مجانی و افزایش فروش کتب مهم را فراهم کنند و به بازار کتاب، رونق حداقلی ببخشند یک اتفاق مثبت بود و نباید فراموش کرد، کتاب‌ها ـ حتی از نوع زرکوبش ـ برای همیشه در قفسه خانه‌ها ناخوانده ‌نمی‌مانند.

با توجه به گذشت چند ماه از مطرح شدن چالش ده کتاب، مالک جوان فیس بوک در سال نو میلادی با ابداع تفکر «هر دو هفته یک کتاب» بیش از 30 میلیون دنباله‌رو(followers) خود را دعوت به کتاب‌خوانی کرد


هر دو هفته یک کتاب
همه چیز از دوم ژانویه شروع شد؛ وقتی مارك زاكربرگ امسال را سال كتاب نامید و اعلام كرد هر دو هفته یك كتاب می‌خواند. او گفت در این كار خوشایند می‌خواهد با دوستانش در فیس بوك همراه شود و هر هفته كتاب‌هایی را كه انتخاب كرده، به فیس‌بوكی‌ها معرفی می‌كند.

با توجه به گذشت چند ماه از مطرح شدن چالش ده کتاب، مالک جوان فیس بوک در سال نو میلادی با ابداع تفکر «هر دو هفته یک کتاب» بیش از 30 میلیون دنباله‌رو(followers)  خود را دعوت به کتاب‌خوانی کرد. صفحه فیس بوک زاکربرگ بعد از این دعوت، بیش از 80 هزار لایک خورد که نشان‌دهنده استقبال کاربران از این چالش جدید بود و این آمار با گذشت زمان بالاتر رفت.

این رویا اگر متحقق شود، شاهد بزرگ‌ترین باشگاه کتاب‌خوانی جهان خواهیم بود که تاکنون به صورت آنلاین راه‌اندازی شده است. زاکربرگ در صفحه خود نوشت: من برای این چالش هیجان‌زده هستم و کتاب خواندن را فکری بزرگ می‌دانم و کتاب به شما اجازه می‌دهد که یک موضوع را کشف کنید؛ وی امسال را سال کتاب نامید.
او اكنون در معرفی نام سومین كتابی كه انتخاب كرده، از «رهبری خلافكاران برای یك روز» نام برده كه نوشته سودیر ونكاتش است. این كتاب ۳۲۰ صفحه‌ای در حالی اعلام شده كه زاكربرگ هنوز كتاب دومی را كه معرفی كرده بود و حجمش زیاد بود، به اتمام نرسانده است. او برای كتاب ۸۳۲ صفحه‌ای پینكر زمانی دو برابر دیگر كتاب‌ها تعیین كرده بود.

 چالش کتابخوانی

در حالی كه پیش از این اعلام شده بود استقبال از كتاب پینكر پس از اعلام آن توسط زاكربرگ افزایش یافته، اما استقبال از این كتاب‌ها به اندازه اقبالی كه از كتاب‌های اوپرا وینفری در كلوپ كتابخوانی او می‌شود، نبوده است. این امر به ویژه زمانی بیشتر به چشم می‌آید كه بدانیم زاكربرگ بیش از ۲۳ میلیون دنبال كننده در فیس بوک دارد.
هر سه كتابی كه زاكربرگ انتخاب كرده درباره تغییر جهان و توجه به قدرتی گسترده دارد. كتاب جدید او با عنوان كامل «رهبری خلافكاران برای یك روز: سركشی جامعه‌شناسی كه به خیابان‌ها زد» در سال ۲۰۰۸ منتشر شده است. این كتاب نوشته سودیر ونكاتش است. این كتاب، كتاب پرفروش نیویورك تایمز بود و از تجربه نویسنده در زمانی می‌گوید كه در مقام فارغ التحصیلی با سابقه یك سال كار، وارد ساختمانی متروک در یكی از پروژه‌های بدنام خانه‌سازی در شیكاگو شد. او در این مسیر با رهبر یكی از دارودسته‌های خلافكار آشنا شد و مدت‌ها با حضور او در این پروژه به بررسی پرداخت.
اولین کتابی که زاکربرگ معرفی کرد، «پایان قدرت» بود و کتاب دوم «فرشتگان بهتر طبیعت ما: چرا خشونت کاهش یافته است» کتابی ۸۳۰ صفحه‌ای که استیون پینکر روانشناس هارواردی آن را نوشته است. او گفته بود این کتاب پرحجم را ظرف یک ماه می خواند.
چالش کتاب که در ابتدا چندان مورد توجه قرار نگرفته بود حالا با مطرح شدن از طرف مارک زاکربرگ مطمئنا از طرف کاربران فیس بوکی که علاقه مند به کتاب هستند بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.


فرآوری: زهرا فرآورده

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مهر/ تابناک/ ایبنا
مطالب مرتبط:
بعد از چالش سطل یخ، نوبت به کتاب ها رسید