تبیان، دستیار زندگی
اگر تیترهای چند روز اخیر را در روزنامه های کثیر الانتشار دنبال کرده باشید، حتما خبر انتشار آلبومی با تک خوانی زن را شنیده اید. خبری که غوغا و حاشیه های آن حتی به مجلس هم کشیده شد. اما اصل ماجرا چه بود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تک خوانی زن در حکومت اسلامی!

اگر تیترهای چند روز اخیر را در روزنامه های کثیر الانتشار دنبال کرده باشید، حتما خبر انتشار آلبومی با تک خوانی زن را شنیده اید. خبری که غوغا و حاشیه های آن حتی به مجلس هم کشیده شد. اما اصل ماجرا چه بود؟

فراوری: سمیه رمضان ماهی -بخش هنری تبیان
موسیقی

چند روز گذشته خبر انتشار آلبومی از استاد محسن کرامتی و نشر چشمه در فضای رسانه منتشر شد که در آن ذکر شده بود خانم نوشین طافی، در شعر " تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم" به صورت تک صدا خوانده اند و با وجود آن که تا کنون در دولت جمهوری اسلامی، اجازه تک خوانی زن به هیچ هنرمندی داده نشده، اما وزارت ارشاد مجوز را به این آلبوم اهدا کرده است.
متدینان و مجلسی ها و حتی برخی مراجع معزز تقلید، به این موضوع واکنش نشان دادند و سخنان آنها با تیترهای درشتی مانند "واکنش تند مراجع تقلید علیه وزارت ارشاد" و نظایر آن ، در خبرگزاری ها، سایت ها و روزنامه های یک جریان خاص، به کرات تکرار می شد.
علی جنتی وزیر ارشاد دولت یازدهم تمام مطالب مطرح شده در این زمینه را مطالبی دانست که پایه و اساس ندارد و اعلام کرد «برخی از مراجع محترم تقلید بر اساس گزارش‌های نادرستی که به آنها داده شده بود اعتراض‌هایی به این ماجرا داشتند که البته نگرانی‌های این مراجع محترم قابل درک است و باید به سخنان آنها احترام گذاشت اما من صریحا می‌گویم که هیچ آلبوم تک‌خوانی زن مجوز نداده‌ایم و هر چه در این زمینه منتشر شده همخوانی بوده است.»
با وجود تمام این اخبار و با وجود آنکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها اعلام می کرد که اصلاً و اساساً چنین مجوزی صادر نشده، افاقه نمی کرد و تیترهای داغ تر و تندتر از راه می رسیدند.
ماجرا اما چه بود؟ آیا مراجع تقلید، اعتراض بی اساس داشتند؟ قطعاً چنین اتهام ناروایی را نمی توان بر مراجع معظم تقلید نسبت داد. پس چه اتفاقی در جریان بود؟
کلید این ماجرا به دست حجه الاسلام مرتضی آقا تهرانی، عضو ارشد جبهه پایداری و نماینده مجلس شورای اسلامی عیان شد.
وی در مصاحبه ای اعلام کرد:"بنده زمانی که خبر تک خوانی زنان را شنیدم، گفتم قبل از اینکه آن را تأیید یا رد کنیم، ابتدا فایل مربوط را گوش کنیم. دوستان، فایلی برای بنده آوردند و گوش کردم دیدم که تک خوانی نیست و اعلام کردم که اگر این فایل منظور از تک خوانی بوده، بلامانع است. امّا وقتی که به قم رفتم، چند نمونه فایل به من نشان دادند که تک خوانی زنان در آنها وجود داشت."

نکته مهم این است که عده ای دروغی به نام صدور مجور تک خوانی را ساخته اند و برای اثبات دروغ سیاسی خود، چند فایل تک خوانی زنان که اصلاً ربطی به وزارت ارشاد ندارد و در فضای وب هم نظایرش زیاد است را به قم برده اند و به عنوان سند ارائه و لابد کلی هم برای ارزش ها، نمایش دلسوزانه اجرا کرده اند و با واکنش های دریافتی و به هزینه مراجع، جریان سازی جناحی کرده اند.


اول این که باید از آقا تهرانی تقدیر کرد که قبل از قضاوت درباره آنچه شنیده بوده، فایل ادعایی را گوش داده و متوجه شده که نه «تک خوانی» که «همخوانی» و به قول خودش، «بلامانع» بوده است.
اما نکته مهم این است که عده ای دروغی به نام صدور مجور تک خوانی را ساخته اند و برای اثبات دروغ سیاسی خود، چند فایل تک خوانی زنان که اصلاً ربطی به وزارت ارشاد ندارد و در فضای وب هم نظایرش زیاد است را به قم برده اند و به عنوان سند ارائه و لابد کلی هم برای ارزش ها، نمایش دلسوزانه اجرا کرده اند و با واکنش های دریافتی و به هزینه مراجع، جریان سازی جناحی کرده اند.
وزیر ارشاد دولت یازدهم نیز با جعلی بودن این موضوع موافق است و در گفتگو با سایت های خبری تاکید کرد که باید به این نکته توجه شود که احیانا در بعضی موارد خبرهای جعلی و دروغین منتشر شود و در پاسخ به این پرسش که چرا با رسانه‌های انتشاردهنده اخبار دروغین برخورد نمی‌شود گفت: «با هر دروغ و تحریفی باید برخورد شود ولی این، تنها بر عهده وزارت ارشاد نیست چون برخی از رسانه‌ها وسایت‌های خبری که نسبت به انتشار و تحریف اخبار اقدام می‌کنند تحت قانون مطبوعات هستند که هیات نظارت بر مطبوعات باید در مورد آن نتیجه‌گیری کند.»
با این اوصاف، ماجرا کاملاً شفاف است و تنها یک بُعد آن باقی می ماند که بسیار هم مهم است و آن این که چه کسانی این دروغ را ساختند و آن فایل جعلی را به قم بردند و با وقاحت تمام، به مراجع دروغ گفته و از احساسات دینی آنها بهره برداری سیاسی نموده و تیترهای آنچنانی ساخته و بحران سازی کرده اند؟!
اینجاست که باید از وزارت اطلاعات به طور جدی انتظار داشت که وارد پرونده شود چرا که آنچه رخ داده، تنها یک شیطنت نبوده بلکه قضیه بسیار جدی تر است و آن اینکه کشور با یک "جریان دروغ" سر و کار دارد که به معنای واقعی کلمه "بحران سازی" می کند و بدتر این که با نقاب دین و ارزش ها، این اقدامات غیردینی و ضدارزشی را مرتکب می شود.
قطعاً کشف سرنخ های این ماجرای نه چندان پیچیده، کار سختی نیست و وزارت اطلاعات می تواند عاملان این جعل، دروغ و بحران سازی را پیدا و به مردم و دستگاه قضایی معرفی کند. حسن دیگرش نیز این است مراجع معزز و جامعه متدینین نیز بر ماهیت این "مومن نمایان متقلب" واقف می شوند.
بدیهی است برخورد قاطع با عوامل این ماجرا ، نه تنها به اجرای عدالت درباره آنها می انجامد، بلکه می تواند به کانون فتنه که بی هیچ واهمه ای خود را فعال مایشاء می داند و به هیچ چیزی هم پایبند نیست، ضربه بزند؛ این، به نفع کشور و آرامشی است که امروز، بیش از هر زمان دیگری بدان نیازمندیم.
هر گونه کوتاهی در این باره، کانون فتنه و جریان دروغ را جری تر خواهد کرد تا با خیال آسوده تری به بحران سازی های بزرگ تر برای کشور بپردازند.


منابع:
عصر ایران
خبرآنلاین
پایگاه خبری تیک