تبیان، دستیار زندگی
سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان همزمان با سی ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و طی گزارشی قاری جوان مراسم ۱۲بهمن سال ۵۷ را معرفی کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قاری مراسم ۱۲بهمن را بشناسید

مراسم 12 بهمن

سایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان همزمان با سی ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و طی گزارشی قاری جوان مراسم ۱۲بهمن سال ۵۷ را معرفی کرد.
به گزارش روابط عمومی، شبکه تخصصی قرآن کریم موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این گزارش را با عنوان «خواننده پاپ، قاری ۱۲ بهمن ۵۷» تهیه و منتشر کرده است.
محمد شکوری در این گزارش می نویسد:« محمد مهدی واعظی ‌اصفهانی معروف به محمد اصفهانی، پرآوازه‌ترین خواننده موسیقی پاپ ایران، در عنوان نوجوانی‌اش این افتخار بزرگ را داشته است که در تاریخی‌ترین روزهای انقلاب، یعنی درست روز ۱۲ بهمن سال ۵۷، در بهشت زهرا(س)، و در محضر و پیشگاه امام امت(ره)، به تلاوت و ترنّم کلام وحی بپردازد. انتخاب محمد اصفهانی به‌عنوان قاری مراسم استقبال از حضرت امام (ره) توسط سید حمید شاهنگیان صورت گرفته است. شاهنگیان موسیقی‌دان و آهنگسازی است که در سال‌های قبل و بعد از انقلاب، در ساخت و توزیع سروده‌های خاطره‌انگیز انقلابی همچون «خمینی ای امام» نقش ایفا کرده است. ماجرا از زبان زهرا شجاعی رئیس سازمان مشارکت زنان اینگونه است: «روزی که قرار بود امام وارد ایران شود، دوازدهم بهمن، کمیته‌ای برای استقبال اولیه از ایشان در فرودگاه شکل گرفت. کمیته، نمایندگانی از اقشار مختلف مردم را برای حضور در سالن فرودگاه انتخاب کرد. از میان دانشجویان نیز ۱۵۰ نفر انتخاب شدند، از هر دانشکده‌ای یک خانم و یک آقا انتخاب می‌شد. من هم به‌عنوان نماینده خانم دانشکده خودمان برای استقبال انتخاب شدم و مهندس علاقه‌مندان از میان آقایان، دانشجویان و دانش‌آموزان چون از نظر سنی از همه کوچکتر بودند، به بالکن برده شدند، اتفاقاً بالکن مشرف به سالن بود. اول قرآن توسط دکتر محمد اصفهانی‌واعظی که آن موقع ۷،۸ ساله بود، قرائت شد و بعد پیام دانشجویان اجرا شد. آنگاه سرود خمینی ای امام را دانشجویان و دانش‌آموزان اجرا کردند.». محمد اصفهانی البته زاده ۱۴ تیر ۱۳۴۵ در تهران است و بنابراین سن واقعی وی، بر خلاف آنچه گزارش شد، ۱۲ سال بوده است. پدرش اصفهانی الاصل و مادرش زاده تهران است. محمدمهدی تحصیلات ابتدایی را در دبستان علوی به پایان برد و در مسابقات قرآن قبل از انقلاب در رده نوجوانان برگزیده شد. به خاطر کسب مقام، مقرر گردید به کویت اعزام شود که این سفر به خاطر مخالفت مادرش لغو شد. او از اوایل کودکی قرائت قرآن کریم را به سه روایت نزد اساتید وقت آموخته و از شیوه‌های مختلف این فن به‌ویژه سبک استاد مرحوم، شیخ مصطفی اسماعیل بهره‌مند شده‌ است. استاد اصفهانی، به دلیل همین تعلق خاطر به موسیقی آئینی، پس از انقلاب نیز، آثاری چند در این حوزه در کارنامه کاری خود داشته و دارد.»

متن کامل این گزارش به همراه کلیپ تصویری قرائت قرآن کریم توسط محمداصفهانی در شبکه تخصصی قرآن کریم منتشر شده است.

تنظیم: هومن بهلولی