تبیان، دستیار زندگی
کارشناس مسایل اقتصادی اقتصاد سالم و پویا را در گرو فرهنگ سازی و آموختن مهارت های زندگی به کودکان و نوجوانان دانست و اظهار کرد: آموزش و پرورش می تواند با اصلاح فرهنگ مصرف گرایی نسل جدید را به گونه ای تربیت کند تا اقتصاد سالم و مستقل از نفت ایجاد شود....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جدایی بودجه از نفت را دانش آموزان رقم بزنند

کارشناس مسایل اقتصادی اقتصاد سالم و پویا را در گرو فرهنگ سازی و آموختن مهارت های زندگی به کودکان و نوجوانان دانست و اظهار کرد: آموزش و پرورش می تواند با اصلاح فرهنگ مصرف گرایی نسل جدید را به گونه ای تربیت کند تا اقتصاد سالم و مستقل از نفت ایجاد شود.

هفتمین دوره مجلس دانش‌آموزی آغاز شد

رحمان سعادت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پانا، نسبت به وابستگی بودجه به نفت هشدار داد و گفت: وابستگی به درآمدهای نفتی در 50 سال گذشته فرهنگ اقتصادی و اجتماعی کشورمان را تحت تأثیر قرار داده و این موضوع به صورت یک شبه برطرف نمی شود.
 
وی خاطر نشان کرد: در 5 سال گذشته حرکات عملی و جدی برای کاهش وابستگی بودجه به نفت صورت گرفته و با وجود تحریم ها و و کاهش قیمت نفت موضوع جدایی بودجه از نفت به مسأله ای جدی تر تبدیل شده است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: هم اکنون با شرایط اقتصادی داخلی و بین المللی حاکم نوعی تمرین نسبی عدم وابستگی به درآمدهای نفتی در اقتصاد شکا گرفته و می تواند تا استقلال کامل بودجه از درآمدهای نفتی پیش رود.
 
سعادت با یادآوری اهمیت بودجه ریزی بدون اتکاء به قیمت نفت، عنوان کرد: نامگذاری سال های متمادی با عناوینی چون صرفه جویی اقتصادی و حمایت از تولید ملی همچنین حمایت از کار ایرانی و سرمایه ایرانی به علاوه حماسه اقتصادی کشور را به سوی تعالی اقتصادی و اقتصاد مستقل از نفت سوق داده است.
 
وی عنوان کرد: به نظر می رسد هم اکنون آمادگی فکری در جامعه برای داشتن اقتصاد و بودجه مستقل از درآمدهای نفت ایجاد شده که لازم است برای تحقق این مهم استراتژی مناسبی اتخاذ شود.
 
این اقتصاددان با طرح اهمیت مدیریت فضای جامعه و اقتصادی کشور به افزایش بهره وری و رونق اقتصادی گفت: می توان چشم اندازی 1404 را تا 10 سال آینده با اقتصادی سالم و پویا رقم زد و قطب اقتصادی و صنعتی منطقه شویم.
 
سعادت در بخشی از این گفت و به مقوله فرهنگ سازی اشاره کرد و افزود: لازم است داشته های کشور را در بخش های مختلف تقویت کنیم و فراموش نکنیم که اقتصاد از علوم انسانی است و با فرهنگ و اعتلای فرهنگی قابل اصلاح است.
 
وی تأکید کرد: وقتی در جامعه ای کار کردن ارزش و بیکاری ضد ارزش باشد طبیعی است که مردم به سمت ارزش ها حرکت می کنند همانطور که در ژاپن کار و فعالیت بیشتر و خدمت رسانی به مردم جز ارزش ها محسوب می شود و تلاش بیشتر در آن کشور پسندیده است.
 
این اقتصاد دان مصرف گرایی و مقابله با این پدیده را با برنامه ریزی و اصلاح فرهنگ عمومی جامعه میسر دانست و گفت: فرهنگ غنی ایران اسلامی می تواند فرهنگ ضد اسراف و قناعت را احیاء کند ضمن آنکه در تربیت نسل جدید می توان فرهنگ های ارشمند را نهادیه کرد و آموزش و پرورش می تواند مسئولیت این مهم را بیشتر از گذشته بر عهده بگیرد.
 
سعادت توسعه مهارت های زندگی را از جمله مهمترین عامل موثر در توسعه فرهنگ اقتصاد سالم و پویا برشمرد و ادامه داد: لازم است فرصتی برای تمرین زندگی واقعی در زمان تحصیل و دوره های آموزشی و پرورشی فراهم شود و با آموزش تمام مهارت های ضروری از جمله مهارت های مالی آینده کودکان و نوجوانان را با تصویری روشن و شفاف تر تضمین کرد.


مرکز یادگیری سایت تبیان

خبرگزاری پانا