تبیان، دستیار زندگی
بیژن بیرنگ بعد از ناکامی در «شام ایرانی» سراغ یک سریال برای شبکه نمایش خانگی رفت که حاصلش شد «عشق تعطیل نیست».
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضعف های گلزار در غیاب افشار


بیژن بیرنگ بعد از ناکامی در «شام ایرانی» سراغ یک سریال برای شبکه نمایش خانگی رفت که حاصلش شد «عشق تعطیل نیست».


عشق تعطیل نیست

سریال «عشق تعطیل نیست» به محض انتشار با واکنش های منفی روبرو شد. خیلی ها معتقد بودند بیژن بیرنگ از سریال آمریکایی «دوستان» اقتباس کرده. کارگردان اما براحتی انتقادها را پذیرفت و گفت به خاطر علاقه به آن سریال و به دلیل موفقیت مستمرش از فضا و دکور آن بهره گرفته.
در قسمت دوم اما کمتر کسی به مشابهت «عشق تعطیل نیست» و «دوستان» واکنش نشان داد. عمده انتقادها به خاطر ضعف سریال و عدم جذابیت های آن است. این دسته مخاطبان اعتقاد دارند بیرنگ سعی کرده که «خانه سبز» برای سال 93 بسازد اما حواسش نبوده دغدغه و ذائقه ها تغییر کرده است. در مقابل برخی از فضای شاه پریانی موجود در آن لذت می برند.
 اگر بخواهیم نگاه بینابین داشته باشیم ذکر این نکته ضروری است: مردم وقتی دست توی جیب می کنند و برای تماشای یک سریال پول پرداخت می کنند ، انتظار کاری ویژه تر از آن چه در تلویزیون پخش می شود دارند. «عشق تعطیل نیست» در خوشبینانه ترین حالت مناسب پخش از روی آنتن است نه شبکه نمایش خانگی.
متاسفانه این مساله مهم در شبکه خانگی چندان رعایت نمی شود و پیش تر شاهد سریال هایی ضعیف تر از مجموعه های تلویزیونی بوده  ایم ؛ مثل «ساخت ایران». نمونه های دیگر مثل «قلب یخی» و«قهوه تلخ» عملا مردم را سرکار گذاشتند و وقت و سرمایه شان را تلف کردند. همین مساله نگرانی هایی درباره«عشق تعطیل نیست» پیش آورده. تا الان فقط شش قسمت سریال آماده است و ادامه ساخت آن مشخص نشده. تکلیف چه می شود؟
اصلی ترین ضعف های «عشق تعطیل نیست»
سریال بیرنگ چند ضعف اصلی دارد که یکی از آن به بازگیرنقش اصلی برمی گردد. محمد رضا گلزار که قرار بود برگ برنده «عشق تعطیل نیست» باشد به خاطر بازی بسیار ضعیف حالا یکی از ضعف های اصلی آن است. او هیچ تلاشی برای ارائه بازی متفاوتی ندارد و مثل همیشه با یک «محمد رضا گلزار» روبرو هستیم.

محمد رضا گلزار که قرار بود برگ برنده «عشق تعطیل نیست» باشد به خاطر بازی بسیار ضعیف حالا یکی از ضعف های اصلی آن است. او هیچ تلاشی برای ارائه بازی متفاوتی ندارد و مثل همیشه با یک «محمد رضا گلزار» روبرو هستیم.

افکت های خنده که بلافاصله روی هر شوخی به گوش می رسد هم نتوانسته «عشق تعطیل نیست» را نجات دهد و حتی بعضی جاها پاشنه آشیل سریال شده. مخاطب دوست ندارد یک کلیشه نخ نما شده به خوردش داده شود.
مهناز افشار کجاست؟
مساله دیگر غیبت عجیب بازیگر زن اصلی قصه است. سازندگان «عشق تعطیل نیست» با تكیه بر نام مهناز افشار تبلیغات زیادی برای این سریال شبكه نمایش خانگی راه انداخته اند اما با توزیع دو قسمت هنوز خبری از او نیست.
چند سالی هست كه خبر ساخت «عشق تعطیل نیست» توسط بیژن بیرنگ رسانه ای شده اما آن چه باعث شد نام این سریال سر زبان ها بیفتد انتشار خبر حضور مهناز افشار و محمدرضا گلزار در آن به عنوان بازیگران اصلی بود. شاخك ها وقتی حساس تر می شد كه مهناز افشار و محمدرضا گلزار بعد از هفت سال بار دیگر روبروی هم قرار می گرفتند.
تا الان دو قسمت از «عشق تعطیل نیست» به بازار آمده اما در كمال ناباوری خبری از مهناز افشار نیست و علاقمندان این بازیگر فقط چند دیالوگ از او شنیده اند. این در شرایطی است كه تیم سازنده سریال تاكید زیادی روی نام و چهره مهناز افشار داشته اند و گروه تبلیغات تصویر او را در كنار گلزار برجسته تر از دیگر بازیگرها نمایش می دهند. به گونه ای كه خیلی ها بر اساس پوستر و كاور دی و دی قسمت اول فكر می كردند داستان از مهناز افشار شروع می شود و او حضوری پررنگ در روند قصه دارد. بیرنگ اما در این دو قسمت به كلی افشار را كنار گذاشته و احتمالا از قسمت سوم بازی او شروع می شود.
عشق تعطیل نیست

اگر پی گیر سریال باشید متوجه شده اید كه نفس (مهناز افشار)‌ از رها (محمدرضا گلزار) دلخور است و در سالروز ازدواج شان او را ترك كرده و حالا همه خانواده و دوستان درگیر این ماجرا هستند. در قسمت اول اصلا ردی از افشار نبود و خیلی از مخاطبان در قسمت دوم با شنیدن صدای او متوجه نقش این بازیگر شدند.
نكته مبهم ، نوع استفاده بیژن بیرنگ از مهناز افشار است ؛ طبق اخبار تائید شده این بازیگر به خاطر شرایط جدیدش (بارداری) احتمالا دیگر قادر به حضور در سریال نیست. در دو قسمت گذشته هم كه در داستان نبوده ، با این حساب سهم  افشار از سریال شش قسمتی «عشق تعطیل نیست» تنها چهار قسمت است؛ البته احتمالا.
 عدم حضور افشار در دو قسمت ابتدایی اعتراض خیلی ها را به همراه داشته. آن ها انتظار بازی بازیگر محبوب شان را داشتند اما بر خلاف تصاویر درشت حك شده افشار روی تبلیغات و پوستر و كاور دی وی دی خبری از او نیست.   
سریال جان می گیرد؟
خیلی ها امیدوارند حضور مهناز افشار و رو در رویی او با محمدرضا گلزار به داد «عشق تعطیل نیست» برسد. طبعا همکاری مشترک این دو بعد از چند سال آن هم در یک سریال ، جذابیت های خاص خود را دارد . البته نباید انتظار معجزه داشت چرا که آن چه زمینه ایجاد این جذابیت را بوجود می آورد و عامل پیش برنده سریال است ، داستان است و داستان.


منیژه خسروی
بخش سینما و تلویزیون تبیان