تبیان، دستیار زندگی
جوستان مرکز بخش بالاطالقان است و در سمت شرقی دره طالقان قرار دارد، از شهرک تا جوستان حدود 13 کیلومتر است، این روستای نسبتاً بزرگ با ارتفاع 1992 متر از سطح دریا و آب و هوای ییلاقی دارای قدمت زیادی است و همواره به دلیل قرارگیری بر سر راه روستاهای ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اطلاعات اردوی یک روزه طالقان2 (آبشار کرکبود و روستای جوستان)

امامزاده هارون

قسمت دوم

روستای جوستان:

جوستان مرکز بخش بالاطالقان است و در سمت شرقی دره طالقان قرار دارد. از شهرک تا جوستان حدود 13 کیلومتر است. این روستای نسبتاً بزرگ با ارتفاع 1992 متر از سطح دریا و آب و هوای ییلاقی دارای قدمت زیادی است و همواره به دلیل قرارگیری بر سر راه روستاهای شرقی طالقان در طول زمان محل آمد و شد و رونق اقتصادی و فرهنگی بوده است. وجود ده ها مغازه و خانه های بسیار قدیمی و آباد این مطلب را تایید می نماید. اهالی این روستا از اصیل ترین مردم طالقان بوده و بسیار خونگرم و مهمان نوازند. وجود امامزاده هارون علیه السلام و تکیه قدیمی در این روستا نشان از اعتقاد قلبی و راسخ مردم به مسائل مذهبی و آئینی دارد. جمعیت این روستا در تابستان۲۵۰ خانوار و در زمستان حدود 100 خانوار است.


روستای جوستان همچنین به دلیل برخورداری از آب فراوان رودخانه شاهرود که از سمت جنوب و رودخانه عالی زان که از شمال به جنوب روستا در جریان است، دارای باغات و مزارع سرسبز و وسیع بوده و شغل اکثر مردم آن باغداری و کشاورزی است و این موضوع نیز دلیل دیگری برای رونق و رشد اقتصادی و فرهنگی این روستا است.

امامزاده هارون علیه السلام:

در نزدیک و شرق ده جوستان طالقان در محلی به نام تکیه، امام زاده ای است بنام امام زاده هارون(ع) که آن محل هم به خاطر وجود همین امامزاده تکیه نام گرفته است. امامزاده هارون امامزاده ای صحیح النسب و جلیل القدر است به طوری که در کتاب های انساب نام ایشان و محل دفن ایشان در طالقان نوشته شده است.

حضرت امامزاده هارون علیه السلام در بیست و سوم ماه رجب سال 160 هجری قمری در شهر مدینه چشم به دنیا گشودند. ایشان فرزند بلافصل امام موسی بن جعفر (ع) و ششمین فرزند از اولاد آن امام بزرگوار هستند. نام مادر ایشان ام ولد است. ایشان برادر حضرت ثامن الائمه علی ابن موسی الرضا علیه السلام و احمدبن موسی شاه چراغ در شیراز و علاالدین حسین بن موسی در شیراز و حمزه بن موسی در ری و خواهر ایشان حضرت فاطمه معصومه علیها سلام است که در شهر مقدس قم مدفون است.

امامزاده هارون

آن حضرت مدت 20 سال از عمر شریفشان را در مدینه سپری كردند پس از هجرت امام علی بن موسی الرضا(ع) از مدینه به سمت خراسان، ایشان نیز همانند دیگر خاندان بنی هاشم به جهت اشاعه مذهب تشیع، محیط نا امن مدینه را به مقصد ایران ترك نمودند. امامزاده هارون علیه السلام ابتدا به شیراز و از آنجا به اهواز و قم مهاجرت كردند.

در سال 184 قمری عالم بزرگ قزوین شیخ حسن از طرف جمعی از شیعیان ساكن آن دیار ایشان را به قزوین دعوت نمود. با تشریف فرمایی آن حضرت به قزوین عمال و مامورین پلید حكومت عباسی و كارگزاران مامون لعنت الله علیه قصد دستگیری و قتل ایشان را نمودند. این تعقیب پیرو نقشه ای بود كه از طرف مامون برای عموم سادات و امامزادگانی كه به ایران مهاجرت كرده بودند، طرح ریزی شده بود.

همین امر موجب شد تا امام زاده هارون (ع) قزوین را ترك نموده و در قریه‌ای در شمال این شهر (طالقان) مخفی شوند. آن حضرت سرانجام در 21 ربیع الثانی سال 211 هجری قمری در سن 51 سالگی به شهادت رسیدند.


امام زاده هارون(ع) با این جلالت خود و عظمت شان که پسر و برادر و عموی امام است گنبد و بارگاه محقری دارد که در خور شان و مقام آن بزرگوار نیست. آخرین بار در زمان سلاطین صفویه، شاه طهماسب اول و شاه عباس اول با آگاهی از این که آنجناب عموی آن ها یعنی برادر جد ایشان حضرت حمزه علیه السلام که در ری و در کنار حضرت عبدالعظیم مدفون است می باشد بقعه این امامزاده را تعمیر کردند و ضمن آن سنگ مرمر سفیدی را روی دیوار راهرو درب ورودی به این امامزاده نصب نمودند که روی آن با خط زیبا صورت وقفیات و تاریخ تعمیر این بقیعه متبرکه نوشته شده است.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور
تنظیم: مریم فروزان کیا