تبیان، دستیار زندگی
در شمال شرق طالقان و در بین ارتفاعات این بخش، روستای کوچک و زیبایی قرار دارد که دارای ماهیتی متفاوت با روستاهای دیگر بوده و کرکبود نامیده می شود. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اطلاعات اردوی آبشار کرکبود، امامزاده هارون(ع) جوستان و دریاچه 1

طالقان

قسمت اول

«مربی عزیز با توجه به اینکه یکی از اهداف اردوهای دانش آموزی بالا بردن سطح اطلاعات عمومی، تاریخی و مذهبی دانش آموزان در مورد مکان اردوها و موارد مرتبط با آن هاست ما پس از ارائه هر بسته پیشنهادی سفر و اردو، مقاله ای تحت عنوان اطلاعات همان سفر و اردو روی سایت قرار خواهیم داد که مربی می تواند با مطالعه آن در زمان حضور دانش آموزان در اتوبوس یا وارد شدن به هر یک از مکان ها، اطلاعات مورد نیاز را برای آنان توضیح داده و به سؤالات احتمالی آنان پاسخ دهد».


مقاله حاضر نوشتار دیگری از این سری مقالات پیشنهاد سفر بوده و اطلاعات جامعی را در مورد بسته پیشنهادی « طالقان – برنامه دوم (آبشار کرکبود و روستای جوستان)» از بخش سفرهای تفریحی فرهنگی ارائه می نماید.

روستای کرکبود:

در شمال شرق طالقان و در بین ارتفاعات این بخش، روستای کوچک و زیبایی قرار دارد که دارای ماهیتی متفاوت با روستاهای دیگر بوده و کرکبود نامیده می‌شود. گفته می شود نام روستا را از نام دو اسب به نام های کهر و کبود گرفته اند اما قول بهتر این است که «کر» به معنای سنگ و صخره است و چون روستا در بین صخره ها قرار گرفته است به این نام خوانده می شود. این روستا همچنین یکی از روستاهای هدف گردشگری در منطقه طالقان است و مردمی بسیار خونگرم و مهمان نواز دارد. جمعیت این روستا بالغ بر ششصد نفر است.

بیشتر مردم این روستا فقط تابستان ها در روستا هستند و در فصول سرد سال خانوارهای کمتری در روستا ساکن هستند. روستا در موقعیت بسیار خوبی قرار گرفته و کوه های بلندی آن را احاطه کرده اند. همچنین دره بسیار عمیقی که در راستای شمال غربی به جنوب غربی کشیده شده و در شمال روستا قرار دارد محل عبور آب رودخانه کرکبود است. در منتهی الیه غربی این دره، آبشار کرکبود از بلندای صخره ای به پایین سرازیر می شود.

کوچه باغ های داخل روستا بسیار زیبا و دلفریبند. در داخل روستا درختان تنومند و برافراشته و بلندی قرار دارد که نظیر آن در دیگر روستاهای طالقان کمتر مشاهده می‌شود. در شمال روستا و در میان یک دره صخره ای و عظیم می توان صدای پرهیبت جریان رودخانه و آبشار آن را شنید. مردم روستا برای حفظ طبیعت و فضای بکر روستا، با احداث دژبانی از ورود هرگونه وسیله نقلیه به روستا جلوگیری می نمایند.


صنایع دستی روستای کرکبود مشتمل بر بافت کرباس، جاجیم، گلیم، قالیچه، جوراب و کلاه و دستکش است اما گردو و عسل معروف ترین سوغات این روستا است.
از انواع غذاهای رایج در روستای کرکبود می توان به آبگوشت و انواع خورشت و کباب اشاره کرد.

طالقان

آبشار کر (کرکبود):

آبشار دائمی و پرآب کرکبود در فاصله 700 متری شمال غربی روستا واقع شده است. برای رسیدن به مسیر آبشار باید ابتدا وارد روستا شد و مسیری چندصدمتری را تا نزدیک انتهای روستا طی کرد. آنگاه در محلی که معبر اصلی روستا به سمت چپ می پیچد از طریق مسیر مالروی سمت راست وارد راه آبشار می شویم. از این جا تا ابتدای دره ای که آبشار از آن جا دیده می شود کمتر از پانصد متر است.


نام آبشار روستای کرکبود «کر» است که به معنای صخره به کار رفته است. ارتفاع آبشار خیلی زیاد نیست و شاید بین 5 تا 10 متر باشد اما شکل قرارگیری آن جالب و دیدنی است. به طوری که برخلاف آبشارهای دیگر برای رفتن به پای آن به جای صعود از کوه باید به قعر دره رفت. آب آبشار نیز پس از ریزش بر صخره سنگی کف دره جاری شده و پیچش و جریان آن جلوه بسیار زیبایی را فراهم می‌آورد. همچنین شدت برخورد آب به صخره موجب ایجاد ریز گردهای خنکی می شود که برخورد آن ها با صورت انسان فرحبخش است.

در ابتدای مسیر حرکت آب در پایین دست آبشار حوضچه های کوچک و بزرگی به صورت طبیعی به وجود آمده اند که چرخش آب در آن ها شکل جکوزی های امروزی را در ذهن متبادر می نماید. همچنین در طرفین آبشار و در زیر صخره‌های کوه حفره‌هایی به صورت طبیعی ایجاد شده که گفته می‌شود در قدیم آن‌ها را با احداث تیغه‌هایی به صورت اتاقک‌ هایی مجزا درآورده بودند و در این فضاها خوش‌نویسان، کاتبان و مستنسخین(نسخه نویسان) قرآن اسکان یافته و قرآن و منابع دیگر اسلامی و ادبی را می نوشتند.


این آبشار اگرچه ارتفاع بلندی ندارد ولی قدرت و حجم آب عبوری از آن که از دهانه ای باریک می  گذرد، بسیار باشکوه جلوه می کند. این آبشار و رود خروشان آن، از ارتفاعات حصارچال سرچشمه می گیرد.

ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور
تنظیم: مریم فروزان کیا