تبیان، دستیار زندگی
بسته پیشنهادی جدید ما شامل طبیعت گردی در «منطقه طالقان» همچنین بازدید از «آبشار کرکبود، روستا و امامزاده جوستان و تفریح در ساحل دریاچه سد طالقان» است. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشنهاد اردوی طالقان (آبشار کرکبود، جوستان و دریاچه)

قسمت اول

طالقان

مقدمه:

همان طور که می دانیم برگزاری اردوهای طبیعتی تفریحی برای دانش آموزان بسیار لازم بوده و آن ها را تا مدت ها پس از اردو شاداب و پرانرژی نگاه می دارد. بسته پیشنهادی جدید ما شامل طبیعت گردی در «منطقه طالقان» همچنین بازدید از «آبشار کرکبود، روستا و امامزاده جوستان و تفریح در ساحل دریاچه سد طالقان» است.


لازم به ذکر است این دومین بسته پیشنهادی ما برای منطقه طالقان است.


مربیان عزیز می توانند پکیج کامل اطلاعات این اردو و مواردی که ممکن است دانستن آن در این سفر لازم باشد را در مقاله آموزشی بعدی که مربوط  است به این بسته با نام «اطلاعات سفر و اردوی طالقان»در بخش اردوهای طبیعتی تفریحی مطالعه نمایند.


لازم به ذکر است با توجه به تخصصی بودن اجرای این برنامه برای دانش آموزان، بهتر است اجرای این برنامه به متخصصین ما در اجرای برنامه های طبیعت گردی سپرده شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

برنامه پیشنهادی اردوی یک روزه طالقان (آبشار کرکبود، جوستان و دریاچه)

موقعیت محل: استان البرز، منطقه عمومی طالقان
فاصله از مرکز تهران: 140 کیلومتر
مدت زمان رسیدن: بدون در نظر گرفتن ترافیک از مرکز تهران دو و نیم ساعت
مدت برگزاری اردو از زمان حرکت تا بازگشت به مبداء: 13 ساعت


دسترسی: مسیر دسترسی به طالقان از طریق اتوبان تهران قزوین است. حدود 5 کیلومتر بعد از آبیک به دو راهی زیاران در سمت راست جاده می رسیم. با پیمودن حدود 35 کیلومتر در این جاده که بخشی از آن نیز کوهستانی است وارد دره و ییلاق طالقان می شویم. پس از آن برای عزیمت به آبشار کرکبود باید جاده را به سمت شهرک طالقان ادامه داده و پس از گذر از شهرک به سمت بالا طالقان و طی حدود 8 کیلومتر با دیدن تابلوی روستای کرکبود در سمت چپ مسیر، وارد جاده باریک روستاهای کوهستانی این بخش شده و با طی مسیری سربالا با شیب نسبتاً زیاد و عبور از دشت زیبای بالادست و روستای هشان و طی کردن جاده 4 کیلومتری کوهستانی به روستای کرکبود رسید.


همچنین برای رفتن به روستای جوستان باید به ابتدای مسیر اصلی بازگشته و با ادامه مسیر به سمت بالا طالقان و طی حدود 6 کیلومتر دیگر به این روستا رسید.

امامزاده هارون

جذابیت ها:

1- تماشای طبیعت زیبای مسیر و گردنه کوهستانی طالقان
2- استفاده از هوای پاکیزه و طبیعت ساحل دریاچه طالقان
3- تماشای مناظر بکر دره طالقان، رودخانه طالقان رود و روستاهای مسیر
4- بازدید از آبشار و روستای زیبای کرکبود
5- بازدید از روستای جوستان و زیارت امامزاده هارون علیه السلام

لوازم مورد نیاز: کفش کوه و دمپایی– باتون کوهنوردی - کوله کوچک یک روزه – ناهار شخصی – لیوان - یک بطری کوچک آب(یا قمقمه)  - زیرانداز سبک – دفترچه یادداشت کوچک و خودکار(برای ثبت خاطرات) – لوازم شخصی دیگر
لوازمی که برگزارکننده می تواند همراه بیاورد(بر اساس نوع برنامه ریزی): زیرانداز بزرگ – فلاسک چای– لوازم پذیرایی – لوازم کمک های اولیه و ...


ورودیه: ندارد.


مدیریت زمان: در این برنامه نیز بهتر است ساعت 6 تا 6.30 صبح از تهران حرکت کنیم تا با احتساب زمان یک ساعته برای صرف صبحانه حدود ساعت 9.30 صبح به شهرک طالقان برسیم. در این برنامه توقف در کنار دریاچه را به زمان بازگشت موکول کرده و مستقیماً راهی روستای کرکبود می شویم. از خروجی شهرک طالقان تا روستای کرکبود حدود 18 کیلومتر است که با احتساب کوهستانی بودن بخش هایی از مسیر حدود 45 دقیقه زمان نیاز دارد. مسیر پیاده روی تا آبشار نیز نیم ساعت، توقف در کنار آبشار و توضیحات و استفاده از طبیعت، همچنین عکاسی از مناظر نیاز به 1.5 ساعت زمان دارد.


بازگشت از آبشار تا کنار ماشین حداقل 1 ساعت و مسیر جاده تا محل سرو ناهار و استراحت که در دشت سرسبز روستای هشان است 15 دقیقه زمان نیاز دارد. سرو ناهار و استراحت نباید بیش از 1.5 ساعت زمان صرف کند چرا که در این صورت به برنامه بعدی نخواهیم رسید.


زمان رسیدن به روستای جوستان از محل صرف ناهار حدود نیم ساعت است. استفاده از طبیعت و رودخانه جوستان، همچنین زیارت امامزاده آن در مجموع یک ساعت زمان نیاز دارد. پس از آن بازگشت تا کنار دریاچه حداکثر 30 دقیقه وقت صرف می کند. برای استفاده از ساحل دریاچه و احتمالا صرف عصرانه یا پذیرایی گروهی نیز 30 دقیقه زمان داده و پس از آن مستقیما به سمت تهران حرکت می کنیم.


در مجموع در صورت رعایت این زمان بندی حراکثر تا ساعت 8.30 شب به مبداء خواهیم رسید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور
تنظیم: مریم فروزان کیا