تبیان، دستیار زندگی
تخت جمشید یا پارسه نام یکی از شهرهای باستانی ایران است. مجموعه کاخ های عظیم تخت جمشید نیز با قدمت بیش از دو هزار و پانصد سال در جنوب ایران و در استان فارس در محدوده شمالی مرودشت در شمال شیراز وجود دارند. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اطلاعات اردوی نیم روزه باغ موزه مینیاتور تهران3

تخت جمشید

قسمت سوم

2- تخت جمشید:

تخت جمشید یا پارسه نام یکی از شهرهای باستانی ایران است. مجموعه کاخ های عظیم تخت جمشید نیز با قدمت بیش از دوهزار و پانصد سال در جنوب ایران و در استان فارس در محدوده شمالی مرودشت در شمال شیراز وجود دارند. ساخت این مجموعه عظیم سنگی اولین بار توسط داریوش اول از سلسله هخامنشیان در سال 517 قبل از میلاد آغاز شده است و پس از او توسط فرزندانش خشایار شاه و اردشیر اول و دوم کاخ های جدیدی به آن افزودند. این مجموعه عظیم که از یک سمت به کوه رحمت و از سمت دیگر به دشت مرو محدود است.


نکته جالب در مورد این مکان مهم این است که این مجموعه عظیم و ارزشمند هزاران سال زیر خاک مدفون بوده تا اینکه در اواخر دهه1310خورشیدی یعنی حدود هشتاد و اندی سال پیش کشف شده است.  همچنین نام این مجموعه در زمان ساخت «شهرپارسیان» بوده است. واژه پرسپولیس را نیز یونانیان در مورد آن به کار می برده اند.


اصل بنای این مجموعه بر روی صفه ای سنگی و صخره ای که در برخی موارد مجبور به تراشیدن سطح آن بوده اند در دامنه کوه بنا شده و شامل کاخ های متعددی است. بخش اصلی شامل پلکان، کاخ آپادانا و کاخ تچر است که بدست داریوش اول بنا شده است. پس از آن تالار هدیش توسط خشایارشاه ساخته شده است. وی همچنین طرح تالار صدستون را داد اما نتوانست آن را بنا نماید. این تالار پس از او توسط اردشیر اول بنا شد. اردشیر دوم نیز در این مجموعه تعمیرات و اصلاحاتی انجام داده است.


این مجموعه سلطنتی به خاطر نشان دادن عظمت پادشاهی هخامنشی به دیگر ملل ایجاد شده و در طول 200 سال آبادانی آن همواره پذیرای میهمانان حکومتی از اقصی نقاط جهان بوده است. همچنین هرساله در اولین روز سال نو گروه‌های زیادی از کشورهای گوناگون به نمایندگی از ساتراپی‌ها یا استانداری‌ها با پیشکش‌هایی متنوع در تخت جمشید جمع می‌شدند و هدایای خود را به شاه پیشکش می‌کردند.

تخت جمشید

سرانجام پس از حدود 200 سال آبادانی، در حدود سال های 330 قبل از میلاد، اسکندر مقدونی در مسیر فتوحات خود به این کاخ رسید و آن را به آتش کشید. او با این حمله احتمالاً بخش عظیمی از کتاب‌ها، فرهنگ و هنر هخامنشی را نابود نمود. هرچند برخی باستان شناسان آتش سوزی در این کاخ را به حادثه غیرعمد دیگری نسبت می دهند اما از طرفی نشانه‌های آتش و هجوم را بر آن نیز تأیید می نمایند.


نام تخت جمشید را مردم عامی بر این مجموعه گذاشته اند. صدها سال پس از حمله اسکندر مردم با دیدن نقوش این مکان که ویرانه بوده است پنداشته اند که جمشید صاحب این کاخ بوده است اما پس از ترجمه کتیبه های میخی توسط کارشناسان، معلوم شد نام این محل پارسه یا پارسیان بوده است. این مجموعه اولین اثر ثبت شده ایران در فهرست جهانی یونسکو است.

3-پاسارگاد:

دشت مرغاب (پاسارگاد) در قسمت شمالی استان فارس و میان رشته کوه های زاگرس در فاصله130 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است. مجموعه میراث جهانی پاسارگاد نیز در این دشت و در نزدیکی شهرستان پاسارگاد واقع است. مجموعه کاخ های پاسارگاد، بیش از 2500 سال پیش و به دستور کوروش کبیر در این دشت بنا شده است. مهم ترین و معرف ترین بنای پاسارگاد، همان مقبره کوروش کبیر است که به دستور خود او برای خاکسپاریش ساخته شده و بعد از 2500 سال همچنان پابرجا و استوار باقی مانده است.

پاسارگاد

گستردگی بناها و کاخ ها در این دشت بسیار زیاد بوده به نحوی که برای بازدید از همه آن ها به چندین ساعت زمان نیاز است. کورش اولین پادشاه سلسله هخامنشیان در سال 529 قبل از میلاد هنگام حمله به قبایل سکاها در شمال شرقی ایران کشته شد. بر سر آرامگاه کوروش در پاسارگاد سنگ نوشته ای هست که بر آن چنین حک شده است «ای انسان هر که بخواهی باشی و از هر جا که می آیی بدان که من کوروش بنیانگذار امپراتوری ایران هستم. بر این توده خاکی که جسدم را پوشانیده است رشک مبر.»


در زمان حکومت پهلوی دوم به مناسبت آغاز دو هزار و پانصدمین سال پادشاهی کورش بر ایران، جشن هایی منسوب به دوهزار و پانصد ساله در این مکان و در مقابل آرامگاه کورش برگزار شد.

ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور
تنظیم: مریم فروزان کیا