تبیان، دستیار زندگی
مهم ترین محصول زراعی این روستا سیب زمینی است. پرورش انواع گل و پرورش ماهی قزل آلا در روستا رواج دارد. سیب، گلاب و زردآلو از محصولات باغی روستاست. انواع لبنیات مانند پنیر، کره و ماست در روستا تولید می شود. این روستا ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اطلاعات اردوی یک روزه روستای هرانده و رودخانه نمرود2

(قسمت دوم)

روستای هرانده و رودخانه نمرود

در مورد مردم روستا:

مردم روستا به زبان گیلکی سخن می گویند، مسلمان پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. درآمد بیشتر مردم روستای هرانده از طریق فعالیت‌های زراعی، باغداری، دامداری و کارگری تامین می شود. گروهی نیز در امور خدمات و صنایع دستی اشتغال دارند. صنایع دستی مشتمل بر بافت انواع قالی و گلیم و کلاه و دستکش و شال گردن است. مهم ترین محصول زراعی این روستا سیب زمینی است.

پرورش انواع گل و پرورش ماهی قزل آلا در روستا رواج دارد. سیب، گلاب و زردآلو از محصولات باغی روستاست. انواع لبنیات مانند پنیر، کره و ماست در روستا تولید می شود. این روستا محل عبور و اتراق گاه ایل الیکایی و ایل اصانلو در فصل تابستان است. از بازی ها و ورزش های محلی روستای هرانده می توان به کشتی محلی و چوبک اشاره نمود.


از غذاهای رایج و محلی روستای هرانده می توان به ته چین، آبگوشت و انواع کباب اشاره کرد. طبخ انواع غذاها با ماهی نیز رایج است.


از جمله جذابیت های دیدنی این روستا وجود آرامگاه امامزاده یحیی(ع) در مرکز روستا، برج دیده بانی تاریخی در شمال شرقی روستا، تپه باستانی شیردره در جنوب شرقی روستا، غار بورنیک در جنوب روستا و پل قدیمی دوره پهلوی نمرود بر روی رودخانه نمرود در 2 کیلومتری روستا است.


سوغات روستا علاوه بر صنایع دستی، انواع میوه ها، گل ها، لبنیات، عسل و ماهی قزل آلای است که گردشگران می توانند در فصل مناسب خود به عنوان سوغات خریداری نمایند.

بقعه امامزاده یحیی علیه السلام:

آرامگاه امامزاده یحیی(ع) به صورت برج سنگی مدوری بر روی تپه ای به ارتفاع 2 متر در ضلع جنوبی روستای هرانده واقع شده است و قدمت آن به قرون 6 و 7 هجری قمری می رسد. مصالح به کار رفته در این بنا سنگ لاشه، ملاط گچ و ساروج است. داخل بقعه ودر کنار مرقد امامزاده هشت قبر قرار گرفته که بنا به گفته اهالی این قبور متعلق به نزدیکان امامزاده است. این زیارتگاه مورد توجه خاص مردم این منطقه است. چندی پیش هنگام بازسازی بقعه، کتیبه ای منقوش به خط کوفی و نقاش های دیواری متعلق به دوره ایلخانی در زیر لایه سیمانی دیواره داخلی این امامزاده کشف شد که قدمت امامزاده را تا 900 سال بالا برد.


روستای هرانده و رودخانه نمرود

رودخانه نمرود:

نمرود یکی از سرشاخه های رود عظیم حبله رود است. حبله رود با به هم پیوستن چندین رودخانه از جمله نمرود تشکیل و از جنوب غربی فیروزکوه به سمت دشت گرمسار و سمنان می رود. این رودخانه با سیراب کردن زمین های کشاورزی این مناطق در 50 کیلومتری جنوب گرمسار وارد حاشیه کویر شده و در ریگزارهای شمال غربی دریاچه نمک فرو می رود.


نمرود از ارتفاعات حدود 2800 متری البرز در شمال فیروزکوه سرچشمه می گیرد. رودخانه ساواشی که از تنگه واشی جاری می شود نیز به نمرود می پیوندد. این رودخانه در نهایت در نزدیکی روستای مهاباد به حبله رود می ریزد.


آب نمرود در ابتدای مسیر شیرین و مناسب است اما با پیوستن شاخه‌های متعدد و عبور از سازندهای شیمیایی گچ‌دار و نمک‌دار، در بخش های انتهایی حبله رود، شور و نامناسب می‌گردد.


بخش هایی از نمرود با پیچ و خم فراوان از میان باغات روستای هرانده می گذرد. تماشای مناظر زیبای دره هرانده از روی ارتفاعات اطراف بسیار رویایی و زیباست. درختان بلند تبریزی و بید در حاشیه رودخانه و در بین باغات میوه و زمین های کشاورزی روستائیان مناظر بدیعی خلق نموده اند.


پیاده روی بهاری برای تماشای مناظر بهاری و پیاده روی پاییزی در ماه های مهر و آبان برای لذت بردن از مناظر زیبای پاییزی و برگ ریزان بی نظیر در این منطقه بسیار فرحبخش است. مسیر مالروی دره هرانده در نهایت به روستای خمده ختم می شود.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور
تنظیم: مریم فروزان کیا