تبیان، دستیار زندگی
همانطور که می دانیم برگزاری اردوهای طبیعتی تفریحی برای دانش آموزان بسیار لازم بوده و آنها را تا مدت ها پس از اردو شاداب و پرانرژی نگاه می دارد. بسته پیشنهادی جدید ما شامل طبیعت گردی در «منطقه طالقان» همچنین بازدید از ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشنهاد اردوی یک روزه طالقان1 (دریاچه و روستای گلیرد)

طالقان

(قسمت اول)

مقدمه:
همان طور که می دانیم برگزاری اردوهای طبیعتی تفریحی برای دانش آموزان بسیار لازم بوده و آن ها را تا مدت ها پس از اردو شاداب و پرانرژی نگاه می دارد. بسته پیشنهادی جدید ما شامل طبیعت گردی در «منطقه طالقان» همچنین بازدید از «روستای گلیرد و منزل آیت الله طالقانی» است.


لازم به ذکر است برای منطقه طالقان چندین بسته پیشنهادی اردویی یک روزه در نظر گرفته ایم که این بسته اولین آن هاست و ما در بسته های بعدی جذابت های دیگر این منطقه را به شما معرفی خواهیم کرد. همچنین می توان با تجمیع این بسته ها، اردویی دو یا سه روزه را در این منطقه زیبا برنامه ریزی نمود. همچنین سیر زمان بندی پیشنهادی این بسته برای این و روزهای گرم تابستان مناسب نبوده و در صورت نیاز به اجرا در تابستان باید جایگزینی در روال اجرا صورت گیرد.


مربیان عزیز می توانند پکیج کامل اطلاعات این اردو و مواردی که ممکن است دانستن آن در این سفر لازم باشد را در مقاله آموزشی بعدی که مربوط است به این بسته با نام «اطلاعات سفر و اردوی طالقان» در بخش اردوهای طبیعتی تفریحی مطالعه نمایند.


لازم به ذکر است با توجه به تخصصی بودن اجرای این برنامه برای دانش آموزان، بهتر است اجرای این برنامه به متخصصین ما در اجرای برنامه های طبیعت گردی سپرده شود.

برنامه پیشنهادی اردوی یک روزه طالقان (دریاچه و روستای گلیرد)


طالقانموقعیت محل: استان البرز، منطقه عمومی طالقان
دسترسی: مسیر دسترسی به طالقان از طریق اتوبان تهران قزوین است. حدود 5 کیلومتر بعد از آبیک به دو راهی زیاران در سمت راست جاده می رسیم. با پیمودن حدود 35 کیلومتر در این جاده که بخشی از آن نیز کوهستانی است وارد دره و ییلاق طالقان می شویم. پس از آن برای عزیمت به روستای گلیرد باید جاده را به سمت شهرک طالقان ادامه داده و پس از گذر از شهرک به سمت بالا طالقان و طی حدو 8 کیلومتر با دیدن تابلوی بزرگ روستای گلیرد در سمت راست مسیر، وارد جاده باریک روستاهای کوهستانی این بخش شده و با گذر از پل رودخانه و عبور از داخل اولین روستا و طی کردن جاده کوهستانی سه کیلومتری به روستا رسید.


فاصله از مرکز تهران: 140 کیلومتر
مدت زمان رسیدن: بدون در نظر گرفتن ترافیک از مرکز تهران دو و نیم ساعت
مدت برگزاری اردو از زمان حرکت تا بازگشت به مبداء: 13 ساعت

جذابیت ها:

1- تماشای طبیعت زیبای مسیر و گردنه کوهستانی طالقان
2- استفاده از هوای پاکیزه و طبیعت ساحل دریاچه طالقان
3- تماشای مناظر بکر دره طالقان، رودخانه طالقان رود و روستاهای مسیر
4- بازدید از خانه موزه آیت الله طالقانی در روستای گلیرد
5- بازدید و استفاده از چشمه گوارای گلیرد

لوازم مورد نیاز: کفش کتانی و دمپایی– کوله کوچک یک روزه – ناهار شخصی –لیوان - یک بطری کوچک آب(یا قمقمه)  - زیرانداز سبک – دفترچه یادداشت کوچک و خودکار(برای ثبت خاطرات) – لوازم شخصی دیگر
لوازمی که برگزار کننده می تواند همراه بیاورد(بر اساس نوع برنامه ریزی): زیرانداز بزرگ – فلاسک چای– لوازم پذیرایی – لوازم کمک های اولیه و ...


طالقان

ورودیه: ندارد.
هماهنگی: بهتر است برای اطمینان از باز بودن خانه موزه، قبلا هماهنگی لازم با مسئول خانه انجام گیرد. خصوصا هنگام برگزاری اردو در روزهای غیر تعطیل.

مدیریت زمان: برای مدیریت خوب این برنامه بهتر است حداکثر ساعت شش و نیم صبح از مبداء حرکت کنیم. در صورت صرف صبحانه در مسیر یک ساعت زمان کافیست. با این حساب ساعت 10 صبح به کنار دریاچه خواهیم رسید.

2 ساعت زمان برای انجام تفریحات و بازی های از پیش تعیین شده در طبیعت زیبای ساحل دریاچه و پس از آن 2 ساعت برای مراسم نماز، ناهار و استراحت در نظر می گیریم. طی مسیر عصرگاهی تا روستای گلیرد حداکثر نیم ساعت و گشت و گذار در روستا، بازدید از منزل آیت الله طالقانی و چشمه گلیرد نیز 2 ساعت زمان نیاز دارد. در صورتی که رأس ساعت چهار و نیم عصر از روستا حرکت کنیم و در مسیر توقف نداشته باشیم حدود ساعت هفت و نیم شب به مبداء باز خواهیم گشت.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور
تنظیم: مریم فروزان کیا