تبیان، دستیار زندگی
تعیین هدف در اردوها برای حصول به نتیجه مفید یکی از موارد مهم در برنامه ریزی اردوهاست... شناخت انواع جاذبه های گردشگری و طبقه بندی آنها، می تواند در برنامه ریزی اردوهای دانش آموزی مفید باشد لذا در این مقاله بصورت خلاصه به طبقه بندی انواع جذابیت ها ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انواع جذابیت های اردویی

اردو

تعیین هدف در اردوها برای حصول به نتیجه مفید یکی از موارد مهم در برنامه ریزی اردوهاست...
شناخت انواع جاذبه های گردشگری و طبقه بندی آن ها، می تواند در برنامه ریزی اردوهای دانش آموزی مفید باشد لذا در این مقاله به صورت خلاصه به طبقه بندی انواع جذابیت ها می پردازیم.

جاذبه های تاریخی:

مطالعه و یادگیری در مورد تاریخ کشور و جهان به تنهایی نمی تواند الهام بخش باشد. تماشای آثار باقیمانده از زندگی گذشتگان و دقت در آن ها مفهوم واقعی تری را در ذهن دانش آموز می نشاند.  بازدید از ساختمان ها و عمارت های قدیمی با همراهی مربی یا راهنمای آگاه برای توضیح در مورد نحوه کاربری آن ها، همچنین یادمان های قدیمی، مکان هایی که وقایع مهمی در آن ها اتفاق افتاده است، مکان های ماقبل تاریخ یا دوره های ابتدایی تاریخ یا سایت های باستان شناسی و هزاران اثر تاریخی ثبت شده دیگر مانند محل حکومت سلسله های پادشاهی همچون تخت جمشید و تخت سلیمان، انواع مساجد و مقابر، همچنین کاروانسراها، بازارها، راه ها و کتیبه ها، نقش برجسته ها و ... درس تاریخ را بصورت ملموس برای دانش آموزان قابل فهم می نماید.

اردو

جاذبه های طبیعی:

سفر به جذابیت های طبیعی همواره یکی از پرطرفدارترین سفرهای اردویی است. تماشای طبیعت ضمن نوازش چشم، روح و جان آدمی را جلا داده و سرشار از انرژی می نماید. جذابیت های طبیعی شامل ویژگی-های منابع طبیعی مانند عوارض زمین، آب، پوشش گیاهی، گونه های حیوانی و آب و هوا می باشند. این جذابیت ها به طور مشخص تر کوهستان ها و ارتفاعات، دامنه ها و دشت ها، بیابان ها و کویرها، جنگل ها و مراتع، رودخانه ها و آبشارها، دریاها و دریاچه ها، غارها و تنگه ها، همچنین گونه های مختلف حیات وحش و پرندگان را شامل می شوند.

جاذبه های قومی و فرهنگی:

جذابیت های قومی فرهنگی شامل شکل پرداختن اقوام مختلف به زندگی، کار، تفریح و عبادت است. خیلی از فرهنگ ها منحصربه فرد بودن زندگی شان را به عنوان یک جاذبه برای مردم درک نمی کنند، به همین دلیل این موضوع از حساسیت بالایی برخوردار است و هنگام بازدید از این جذابیت ها هردو طرف باید نسبت به اهمیت مسئله توجیه شده باشند. تفاوت روش زندگی و کار، همچنین آداب عبادت، جشن و شادی، غم و ناراحتی و ...

بین اقوام مختلف خصوصا مردمی که از ابتدا شهرنشین بوده اند بسیار جذاب است. مربیان باید هنگام این بازدیدها حساسیت جامعه میزبان نسبت به آداب خود را برای دانش آموزان توضیح دهند. شکل زندگی عشایر، نوع تعامل آن ها با یکدیگر و رسوم خاص ازدواج و تشکیل خانواده از جمله جاذبه های قومی و فرهنگی هستند.

مشهد

جاذبه های مذهبی:

جذابیت های مذهبی در کشور ما از جایگاه ویژه و منحصر به فردی برخوردارند. این جاذبه ها بسیار فراوانند و در اقصی نقاط کشور وجود دارند. در بیشتر مواقع می توان در برنامه ریزی اردوها یک یا دو مورد از جاذبه های مذهبی مقصد را گنجاند تا ضمن ایجاد تنوع در برنامه ها، به فضای معنوی اردو نیز کمک شود. برگزاری اردو صرفا با هدف مذهبی فقط در مورد شهرهایی چون مشهد مقدس و زیارت ائمه هدی(ع) امکان پذیر است.

جاذبه های تجاری:

بازارها و پاساژهای بزرگ معمولا از مناطق جذاب، برای گردشگران می باشند اما در رابطه با اردوهای دانش آموزی این مورد به تنهایی نمی تواند به عنوان مقصد و هدف نهایی قلمداد شود بلکه در هر برنامه اردویی خصوصا در سفرهای چندروزه به شهرهای دور از مرکز می توان با توجه به اصول گردشگری و اردو، شرکت کنندگان را برای خرید سوغات و ... به این مکان ها هدایت کرد.

اردو

جاذبه های پزشکی درمانی:

یکی از معروف ترین جاذبه ها در این بخش، آب درمانی و لجن درمانی است. چشمه های آب معدنی و آب گرم یکی از اولین مراکز پزشکی به عنوان جاذبه های گردشگری و اردویی شناخته شده اند. همچنین استفاده از برخی از انواع لجن های تولید شده در کف آب ها مانند لجن دریاچه ارومیه برای درمان برخی بیماری ها از دیگر جذابیت های این موضوع است. برنامه ریزی برای این مورد خاص در اردوهای علمی مدارس طبقه بندی می شوند.

 

جاذبه های خاص و موردی:

رویدادها و جذابیت های خاص مانند جشن های سالانه، جشنواره ها و گردهمایی های علمی یا هنری، مسابقات ورزشی و بازی های المپیک، به عنوان جاذبه های کوتاه مدت و با اهمیت شناخته می شوند. شرکت در این گونه رویدادها در قالب یک اردوی دانش آموزی صورت می گیرد. این اردوها به افزایش توان علمی و تجربیات اجتماعی شرکت کنندگان کمک می کند.

جاذبه های مصنوعی و خصوصی:

جاذبه های خصوصی در واقع بخشی از جاذبه ها هستند که توسط بخش خصوصی ایجاد می شوند. ایجاد اردوگاه های خاص با امکانات رفاهی و تفریحی از جمله اردوگاه های مخصوص دانش آموزان یا دهکده های فرهنگی یا تفریحی، پارک های متنوع با امکانات خاص علمی و تحقیقی از جمله پارک های فن آوری، شهربازی ها، باغ وحش ها ،آکواریوم ها، میادین ورزشی و نظیر این ها در یک گروه طبقه بندی می شوند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور
تنظیم: مریم فروزان کیا