تبیان، دستیار زندگی
برای شناخت همسر آینده تان باید کمی زرنگ باشید و از رفتارهای ساده و جواب های معمول، نتیجه گیری های پیچیده کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیرمیزی های قبل خواستگاری


برای شناخت همسر آینده تان باید کمی زرنگ باشید و از رفتارهای ساده و جواب های معمول، نتیجه گیری های پیچیده کنید.

ازدواج

در مقاله قبل گفتیم که اولین سر فصل سوالات شما در جلسه ی خواستگاری باید در موضوعات اعتقادی تان باشد. علاوه بر اینکه در زندگی دو نفره تان هر چه شباهت اعتقادی و مذهبی شما باهم بیشتر باشد، آرامش بیشتری خواهید داشت، زمانی که صاحب فرزند می شوید، در صورتیکه باهم از نظر اعتقادی متفاوت باشید، نمی توانید در تربیت فرزندتان همقدم و هم مسیر باشید. اما آیا دو نفر که از نظر مسایل مذهبی به هم شبیه هستند، دیگر مشکلی نخواهند داشت؟ جواب این سوال منفی است. شما و همسرتان به شباهت های بیشتری برای یک زندگی خوش و خرم نیاز دارید. به قول معروف : هزار نکته در این کار و بار دلداریست!
یکی دیگر از شباهت هایی که کمک می کند تا زندگی خوبی داشته باشید، نزدیک بودن فرهنگ خانوادگی شما دو نفر است. ممکن است دو نفر از دو قومیت متفاوت که از نظر فرهنگی و آداب و رسوم باهم فاصله زیادی دارند، ازدواج کنند و خوشبخت شوند اما باید ملاحظات زیادی را در نظر بگیرند و حواس شان به جوانب برخوردها باشد.
فرهنگ همان آداب و رسوم و راه و روشی است که شما در آن بزرگ شده اید. شما از کودکی با دیدن نقش مادر و پدرتان، یاد گرفته اید که در آینده زن بودن و شوهر بودن به چه معنی است.حال اگر دو خانواده از نظر فرهنگی و تعریفی که یک زن زندگی و مرد زندگی ارائه می دهند خیلی متفاوت باشند، دختر و پسری که نقش های متفاوت را آموخته اند، وقتی باهم به یک خانه می روند هر کدام گمان می کنند که همسر خوبی هستند در حالی که طبق تعریف طرف مقابل اینگونه نیست.
شباهت فرهنگی کمک می کند تا قرائت زن و شوهر از موضوعات مختلف شبیه به هم باشد و این خود به آرامش زندگی مشترک می انجامد.اما سوالاتی که می تواند مشخص کند فرهنگ شما و خانواده ی خواستگار محترم چقدر به هم نزدیک است، جز سوالات سخت و انتزاعی در مراسم خواستگاری است. از آن سوال ها که باید زرنگ باشید و از موضوعات ساده نتیجه گیری ها پیچیده کنید.

شباهت فرهنگی کمک می کند تا قرائت زن و شوهر از موضوعات مختلف شبیه به هم باشد و این خود به آرامش زندگی مشترک می انجامد

مثلا نمی شود بپرسید: از نظر فرهنگی خود را تعریف کنید اما می شود از سوالاتی که در مورد سبک زندگی شان می پرسید به فرهنگ خانواده شان پی ببرید.
یک روش دیگر برای پی بردن به شباهت های فرهنگی، تحقیق میدانی دیگر اعضای خانواده در روز واقعه است. یعنی در مراسم خواستگاری، پدر و مادر شما می توانند زحمت بررسی فرهنگی خانواده ی طرف مقابل را بکشند. اینکه افراد خانواده چگونه باهم حرف می زنند.، چگونه وارد می شوند، می نشینند، پذیرایی می شوند و برخورد می کنند، همه و همه نشان دهنده ی این است که این خانواده در چه فرهنگی بزرگ شده اند. شما تصور کنید که در خانواده تان رسم بر این است که خانم ها همیشه مقدم باشند اما در خانواده ی طرف مقابل بدون توجه به این نکته آقایون ابتدا از در وارد شوند، بنشینند و یا برخوردشان در جمع با خانم شان همراه با احترام نباشد.
در مورد مسائل فرهنگی به جای سئوالات کلی، سعی کنید مفاهیم را به زودی به طرف مصداق ها و مثال های عینی بکشانید، و با طرح مسئله فرد را در موقعیت قرار دهید. موقعیت هایی که هر روز در زندگی خانوادگی افراد پیش می آید و زوجین نسبت به آن واکنش احساس، فکری یا رفتاری نشان می دهند.
شما بهتر است به عنوان مثال به جای اینکه این سئوال کلی را بپرسید که نظرتان در مورد حجاب چیست؟ می توانید سئوالات جزئی زیر را بپرسید؟
آیا آقایان هم باید حجاب داشته باشند؟ اگر بلی چند تا مثال بزنید؟


چند نمونه از سوالات فرهنگی را باهم مرور می کنیم:

1- تحصیلات شما چقدر است؟
2- آیا قصد ادامه تحصیل دارید یا خیر؟ در چه رشته ای و از چه طریقی و در کجا؟
3- در طول سال چند کتاب غیر درسی مطالعه میکنید؟
4- مطالعات شما اغلب در چه زمینه هایی بوده است؟
5- بهترین کتابهایی که تاکنون خوانده اید را اگر ممکن است نام ببرید؟
6- معمولاً چه نشریاتی را مطالعه می کنید؟
7- اگر ممکن است چند نفر از شخصیتهای مورد نظر و احترامتان[ شخصیتهای فرهنگی، مذهبی، هنری، سیاسی و...] را نام ببرید و دلیل محترم بودن آنها نزد شما چیست؟
8_ اهل رفتن به سینما هستید ؟ کدام فیلم ها را تا بحال دوست داشتید؟
9_ نظرتان در مورد ادامه ی تحصیل همسرتان چیست؟
این سوالات و نمونه هایی مانند آن می تواند کمی فضای فرهنگی طرف مقابل را برای تان روشن کند اما بررسی رفتارهای خود فرد و خانواده اش و همچنین تحقیق می تواند به شما کمک کند تا به یک تصویر فرهنگی مناسب از کسی که می خواهد شریک زندگی تان بشود، برسید.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید

متین سیفی

بخش کلوب ازدواج تبیان


مطالب مرتبط:
خواستگاری از دیروز تا امروز
حتما پیش از خواستگاری بخوانید!
گذراز پیچ و خم‌های خواستگاری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.