تبیان، دستیار زندگی
بخش تاریخ و سیره معصومین سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان مطلبی با عنوان «پیامبری به رنگ خدا» را منتشر کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبیان مطلبی با عنوان «پیامبری به رنگ خدا» را منتشر کرد

محمد رسول الله

بخش تاریخ و سیره معصومینسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان مطلبی با عنوان «پیامبری به رنگ خدا» را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی، در این مطلب می خوانیم:امیر بیان در سفارشی می فرماید: «به پیامبرت که پاکترین و طاهرترین مخلوق است تأسی کن....محبوبترین بندگان در نزد خدا کسی است که به پیامبرش تأسی کرده، از او پیروی کند».(۲) آنچه از رسول خدا - که صلوات خدا بر او و خاندانش باد - برای ما نقل شده است، آنقدر گسترده است که تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی ما را پوشش داده، الگوبرداری ما از آن جناب را کاری آسان نموده است.

حضور پررنگ خدا در تمام ابعاد زندگی رسول الله صلی الله علیه و آله، فرهنگ سازی و هدایت جامعه و تلاش برای اصلاح کجی ها، سخت کوشی آن حضرت در اجرای دستورات الهی و قاطعیت در این راه، تواضع و مردم داری نبی مکرم و بالاخره زهد و دوری از دنیا از جمله مواردی است که ائمه علیهم السلام به‌عنوان رفتارهای همیشگی پیامبر خاتم معرفی کرده اند.

همیشه به یاد او یادخدا در سراسر زندگی رسول الله صلی الله علیه و آله، در تمام کارهای ریز و درشت دیده می‌شود. امام صادق علیه السلام می فرماید: "هرگاه برای رسول خدا صلی الله علیه و آله اتفاقی خوشایند می افتاد می فرمود: «خدا را بر این نعمت سپاس» و هرگاه حادثه ‌ای پیش می ‌آمد که موجب اندوه آن جناب می گشت می‌فرمود: «در همه حال، سپاس مخصوص خداست»"(۳) حضرت صادق علیه السلام در جایی دیگر می فرماید: «رسول خدا هر گاه در مسافرت به زمینی پست میآ‌رسید خدا را تسبیح می کرد و هرگاه به مکانی بلند و مرتفع می رسید تکبیر می گفت.»(۴)

در حدیث دیگر آمده است چون سفره پهن می شد حضرت، خدای متعال را تسبیح کرده و دعا می کرد: «خدایا تو منزهی، آنچه به ما داده ای چه نیکوست، خدایا تو منزهی، آنچه به ما عطا فرموده ‌ای چقدر زیاد است... خدایا بر ما وبر مسلمانان فقیر وسعت عطا فرما».(۵)   همانند بندگان آنجناب همیشه به خاطر داشت که بنده ‌ی خدا است.

روزی پیامبر صلی الله علیه وآله مشغول غذا خوردن بود. زنی بددهان آن جناب را دید. به آن حضرت گفت: «ایمحمد، تو مانند بندگان می خوری و می نشینی!» حضرت در جواب او فرمود: «کدام بنده، از من بنده تر است؟!»(۶) خود را در محضر مولی حاضر دیدن و ادب بندگی را در همه حال رعایت کردن، به قدری در رفتار رسول خدا صلی الله علیه و آله مشهود بود که در تاریخ چنین نقل شده: «کانَ رسولُ اللّهِ یَأکُلُ أَکلَ العَبدِ و یَجلِسُ جُلوسَ‏ العَبدِ و یَعلَمُ أنَّهُ عَبدٌ.

تنظیم: هومن بهلولی