تبیان، دستیار زندگی
امروز یک شنبه بیست و ششم بهمن 1393 هجری خورشیدی، بیست و پنجم ربیع الثانی1436 هجری قمری، پانزدهم فوریه 2015 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و ششم بهمن در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز یک شنبه بیست و ششم بهمن 1393 هجری خورشیدی، بیست و پنجم ربیع الثانی1436 هجری قمری، پانزدهم فوریه 2015 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

26 بهمن 1367

هیات دولت با تایید فتوای امام خمینی در محکوم کردن و اعتراض به انتشار کتاب آیات شیطانی، این روز را در همه ی کشور عزای عمومی اعلام کرد.

26 بهمن 1357

امام خمینی در جمع بازرگان ها، اصناف و پیشه وران اعتصابی، بار دیگر ضمن تشکر از مردم انقلابی بر پایان اعتصاب ها تاکید کردند.

26 بهمن 1357

25 تن از سر سپردگان ارتش در یک دادگاه انقلابی در مدرسه رفاه با حضور اعضای خانواده شهیدان انقلاب اسلامی محاکمه شدند.

26 بهمن 1353

قرارداد مبادلات فرهنگی میان ایران و شوری در مسکو امضا شد.

26 بهمن 1352

نمایندگان کشور ایران و عراق در سازمان ملل هنگام طرح برخوردهای مرزی 2 کشور در شورای امنیت نظر کشور های خود را ابراز کردند.

26 بهمن 1351

قیمت رسمی دلار اعلام شد، ارزش دلار به 65.7 ریال کاهش یافت و بهای تمامی ارزها در بانک مرکزی و سایر بانک ها کاهش پیدا کرد.

26 بهمن 1340

سید علی نصر بنیانگذار تئاتر ایران در 70 سالگی در تهران درگذشت. سید علی نصر را به دلیل تلاش‏های فراوانی که در زمینه ی تئاتر و نمایش به انجام رسانده است، به عنوان پدر تئاتر ایران می‏دانند. علم الاشیاء در 6 جلد، تاریخ ایران و دنیا، تاریخ عمومی و تاریخ مختصر ایران از جمله تألیفات، سیروس و اشتباه لُپّی از نمایشنامه‏ها و تاریخ یونان و انقلاب فرانسه از جمله ترجمه‏های او محسوب می شود.

26 بهمن 1327

لایحه برنامه هفت ساله با عنوان «برنامه عمرانی ایران» به تصویب مجلس شورای ملی رسید و به قانون تبدیل شد. پس از تصویب لایحه برنامه، دوره ی فعالیت سازمان موقت برنامه پایان و شخصیت حقوقی «سازمان برنامه» رسمیت یافت و این سازمان متولی نخستین برنامه رشد و توسعه اقتصاد کشور شد که در آن زمان به «برنامه هفت ساله عمرانی ایران» مشهور بود.

26 بهمن 1326

علی سهیلی نخست وزیر محمدرضا پهلوی مورد تعقیب قضایی قرار گرفت. اتهام وی دخالت در انتخابات دوره ی چهاردهم مجلس شورای ملی بود، او تنها نخست وزیری بود که در دیوان عالی کشور محاکمه و تبرئه شد.

26 بهمن 1303

به دنبال تصویب مجلس شورای ملی، فرماندهی کل قوا از احمدشاه سلب و به رضاخان سردار سپه واگذار شد.

26 بهمن 1303

نظام الدوله والی کرمان در تلگرامی به رضاخان از او اجازه خواست مجسمه اش را نصب کند، وی با اشاره به اینکه آدم چاپلوسی نیست، نوشت که چیزی باقی نمانده تا سعادت ایران ببینم.

26 بهمن 1303

در پی نامه سفارت ایران در برلن به وزارت امور خارجه مبنی بر داوطلب بودن یک شرکت آمریکایی برای به دست آوردن امتیاز نفت شمال، موضوع به وسیله ی مشارالملک وزیر امور خارجه به اطلاع رضاخان رسید.

26 بهمن 1300

فرج الله خان بهرامی با پیشنهاد رضاخان وزیر جنگ از طرف احمد شاه به مقام دبیر اعظم منصوب شد.

تنظیم: هومن بهلولی