تبیان، دستیار زندگی
ان می‌تواند پرچمدار اخلاق شود رییس‌جمهور در مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال‌آوران سال 85، بر اهمیت رعایت اخلاق در ورزش و هم‌چنین احترام به پیشكسوتان ورزشی تاكید كرد. در ابتدای این مراسم لوح یادبودی از سوی علی‌آبادی ری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رییس‌جمهوردر جمع ورزشكاران:

ایران می‌تواند پرچمدار اخلاق شود


رییس‌جمهور در مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال‌آوران سال 85، بر اهمیت رعایت اخلاق در ورزش و هم‌چنین احترام به پیشكسوتان ورزشی تاكید كرد.

در ابتدای این مراسم لوح یادبودی از سوی علی‌آبادی رییس سازمان تربیت بدنی به دلیل برنامه‌های دكتر محمود احمدی‌نژاد در مسیر توسعه‌ی ورزش اهدا شد.

رییس‌جمهور سپس طی سخنانی با ابراز خرسندی از حضور در جمع ورزشكاران برگزیده‌ی سال 85 گفت: وقتی جوانان ورزشكار را مشاهده می‌كنیم، اشك شوق در چشمان‌مان جمع می‌شود و افتخار می‌كنیم كه در ایران اسلامی چنین جوانانی حضور دارند كه به امر ورزش پرداخته‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌كه جوانان ایرانی در هر فرصتی قله‌های پیروزی را فتح كرده‌اند، ادامه داد: مطمئنم كه جوانان ایرانی در عرصه‌ی ورزش می‌توانند به توفیقات بیشتری دست پیدا كنند و هیچ قله‌ای از دسترس جوانان ما دور نخواهد بود؛ چراكه ما اگر بخواهیم می‌توانیم به قله‌های عظیم و رفیع در این زمینه دست پیدا كنیم.

احمدی‌نژاد با بیان این‌كه " ما دارای چهار ورزش همگانی، قهرمانی، حرفه‌ای و پهلوانی هستیم" ادامه داد: باید سعی كنیم كه ورزش همگانی را در كشورمان رشد دهیم؛ چراكه این پایه‌ی رشد و توسعه‌ی ورزش‌های دیگر است.

رییس‌جمهوربا بیان این‌كه " دولت به گسترش سالن‌های ورزشی و تجهیزات ورزشی توجه ویژه‌ای دارد" گفت: دولت بر اساس وظیفه‌ی خود از ورزش حمایت می‌كند و در این زمینه ورزشكاران را تنها نمی‌گذارد.

وی خاطرنشان كرد: در حال حاضر ورزش حرفه‌ای در كشور ما متكی به منابع دولت نیست. ما باید تلاش كنیم كه ورزش حرفه‌ای متكی به مردم شود؛ چراكه در این صورت رشد و گسترش بیشتری پیدا خواهد كرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌كه " یكی از اهداف ورزش، گسترش اخلاق و ترویج مردانگی است" افزود: متاسفانه برخی تصور می‌كنند كه در ورزش حرفه‌ای باید ناجوانمردی كرد؛ در صورتی كه این امری اشتباه است. مثلا در فوتبال مشاهده می‌كنیم كه یك مربی چندین جلسه‌ی متوالی به یك بازیكن خود آموزش می‌دهد كه در هنگام بازی مثلا به بازوی بازیكن مقابلش بزند كه نتواند به خوبی بازی كند و طرف از پای درآید؛ در صورتی كه این اشتباه و دور از وظیفه‌ی اصلی ورزش است.

احمدی‌نژاد تاكبد كرد: ایران می‌تواند پرچمدار اخلاق در ورزش شود، گفت: ورزش باید برادری و دوستی بیاورد. متاسفانه برخی از روی نادانی یا اصرار و عمد سعی دارند كه خشونت را در امر ورزش گسترش دهند.

وی گفت: مثلا همین بازی استقلال و پیروزی را نگاه كنید؛ وقتی كه این دو تیم می‌خواهند بازی كنند، برخی به نحوی تبلیغ می‌كنند كه انگار دو دشمن مقابل هم قرار گرفته‌اند؛ در صورتی كه این‌ها دو تیم دوست هستند و تیمی برنده است كه تلاش بیشتری كند.

وی گفت: پس در ورزش نباید كینه و بداخلاقی وجود داشته باشد.

رییس‌جمهور در ادامه به وجود پهلوانی در كشور اشاره كرد و گفت: این ورزشی است كه فقط در كشور ما وجود دارد و در آن به مردانگی و جوانمردی توجه ویژه‌ای می‌شود.

احمدی‌نژاد در قسمت دیگری از صحبت‌های خود با تاكید دوباره بر این‌كه " دولت در خدمت ورزشكاران است و آن‌ها را تنها نمی‌گذارد و به عنوان یك وظیفه از آن‌ها حمایت می‌كند" گفت: ما باید در ورزش از علم نیز استفاده كنیم. البته این علم باید همراه با اخلاق و جوانمردی باشد.

وی خاطرنشان كرد: در نگاهی مقایسه ای به ورزش آسیا می‌بینیم كه ورزشكاران ما و دست‌اندركاران آن از همه بالاتر هستند.

وی یادآور شد: چندی پیش شاهد بودیم كه زنان ورزشكار ایرانی توانستند به قله‌ی اورست رفته و پرچم پرافتخار ایران را در آن‌جا نصب كنند. معتقدم كه ما در دیگر عرصه‌های ورزشی نیز می‌توانیم پرچم جمهوری اسلامی را برافراشته كنیم.

احمدی‌نژاد در ادامه با بیان این‌كه " باید در ورزش سرمایه‌گذاری بیشتری صورت بگیرد" گفت: ما همیشه در رشته‌های انفرادی مانند كشتی و ورزش‌های رزمی توانسته‌ایم به توفیقات زیادی دست پیدا كنیم و باید در این امر مقداری سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور هم‌چنین گفت: در امر ورزش، احترام به پیشكسوتان بسیار مهم است؛ چراكه وقتی یك جوان به قله‌های بلند ورزش دست پیدا می‌كند، از سوی پیشكسوتان برای وی زحمات زیادی كشیده شده است. پس در این‌جا من از آقای علی‌آبادی رییس سازمان تربیت بدنی می‌خواهم كه به پیشكسوتان توجه ویژه‌ای كنند.

هنگامی كه رییس‌جمهور در سخنان خود به اهمیت توجه به پیشكسوتان در عرصه‌ی ورزش اشاره ‌كرد، یكی از پیشكسوتان عرصه‌ی ورزش خطاب به وی گفت: ما پیشكسوتان می‌گوییم باید در ورزش، اخلاق رعایت شود و بر امر اخلاق تاكید داریم.

رییس‌جمهور با گفتن احسنت به وی، از حضار خواست كه برای سلامتی تمامی پیشكسوتان، آن‌ها را تشویق كنند.

احمدی‌نژاد گفت: من به آقای علی‌آبادی توصیه می‌كنم نباید اجازه بدهند تجربیاتی كه پیشكسوتان در عرصه‌ی ورزش كسب كرده‌اند به هدر برود و باید از كسانی كه علاقه‌مند به امر ورزش هستند و اكنون پیشكسوت شده‌اند در امر ورزش و آموزش آن به جوانان استفاده كرد.

احمدی‌نژاد گفت: همه نمی‌توانند رییس فدراسیون باشند، ولی این پیشكسوتان می‌توانند ما را در عرصه‌ی ورزش با تجربیات خود به قله‌های رفیع برسانند. ما باید از تمام توانی كه در عرصه‌ی ورزش وجود دارد، استفاده كنیم.

رییس‌جمهور خطاب به حضار پرسید: آیا به نظر شما ما می‌توانیم به قله‌های رفیع در امر ورزش دست پیدا كنیم؟

حضار با صدای بلند پاسخ داددند: می‌توانیم، می‌توانیم.

رییس‌جمهور ادامه داد: از كسانی كه به فكر تعالی و پیشرفت ورزش هستند، می‌خواهم كه ورزشكاران را تشویق كنند و برای خود دست بزنند.

*** در حاشیه***

به گزارش ایسنا احمدی‌نژاد در بخشی از سخنان خود با بیان این كه قصد شوخی با حاضران را دارد، اظهار داشت: موقعی كه مسابقات فوتبال برگزار می‌شود و گلی رد و بدل نمی‌شود، آدم می‌گوید ای كاش من در تیم بودم و به این دروازه‌ی به این پهناوری یك گل می‌زدم. دائم با خود می‌گوید چرا گل نمی‌زنند؟

در این مراسم قبل از سخنان رییس‌جمهور علی‌آبادی رییس سازمان تربیت بدنی به ارایه‌ی گزارشی از فعالیت‌های سازمان تربیت بدنی پرداخت.

هم‌چنین گروهی از ورزشكاران وشو، كاراته و ورزشكاران باستانی به اجرای نمایش ورزشی پرداخته و مورد تقدیر رییس‌جمهور قرار گرفتند.

یزدانی‌خرم به نمایندگی از روسای فدراسیون‌ها به علی‌آبادی رییس سازمان تربیت بدنی لوح یادبودی اهدا كرد.

ورزشكاران و مدال‌آوران ایران در این مراسم از سوی رییس‌جمهور و با دریافت هدایایی مورد تقدیر قرار گرفتند و با وی عكس یادگاری انداختند.

در این مراسم كه در سالن اجتماعات وزارت كشور برگزار شد، پورمحمدی وزیر كشور و تعدادی از مقامات تربیت بدنی و برخی از روسای فدراسیون‌ها حضور داشتند.