تبیان، دستیار زندگی
گاهی اوقات پیش می آید که گلدان گلی برای خانه می خریم یا از طرف یک دوست، گلدانی هدیه می گیریم، اما خیلی زود شاهد خشک شدن گلدان هستیم. چرا؟ چون باید بدانیم که انتخاب و خرید گلدان چه مقدماتی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه گلی برای خانه ما مناسب است؟

گلدان



گاهی اوقات پیش می‌آید که گلدان گلی برای خانه می‌خریم یا از طرف یک دوست، گلدانی هدیه می‌گیریم، اما خیلی زود شاهد خشک شدن گلدان هستیم. چرا؟ چون باید بدانیم که انتخاب و خرید گلدان چه مقدماتی دارد.



شما باید با درنظر گرفتن این شرایط، گلدان مناسب خانه خود را انتخاب کنید:
نور خانه‌تان را بررسی کنید:
شما باید دقیقاً بدانید وضعیت نوری گلدان چه خواهد بود. پنجره‌تان جنوبی است یا شمالی؟ چند ساعت در روز از پنجره نور دریافت می‌کنید؟ اگر نور، صبح تا ظهر به خانه وارد شود، شرایط نوری خوبی دارید، اما نور عصر، کم‌رمق است.
شرایط آب و هوایی شهر را درنظر بگیرید:
بعضی شهرها گرم و خشک‌اند. بعضی معتدل و مرطوب. باید حدوداً بدانید شهر و خانه‌تان مرطوب است یا خشک و گرم است یا سرد.

از قبل سعی کنید درباره گیاهی که منطبق بر شرایط خانه شماست، تحقیق کنید. در اینترنت جست‌وجو کنید یا یک کتاب دراین‌باره داشته باشید و بعد از مطالعه، دست به خرید بزنید.


درباره گیاه و گلدان بخوانید:
راحت‌ترین کار این است که به گل‌فروشی برویم و از او بخواهیم به ما گلدانی بدهد؛ اما با همین رویه، خیلی اوقات گیاه خشک می‌شود. از قبل سعی کنید درباره گیاهی که منطبق بر شرایط خانه شماست، تحقیق کنید. در اینترنت جست‌وجو کنید یا یک کتاب دراین‌باره داشته باشید و بعد از مطالعه، دست به خرید بزنید. بعضی از گیاهان به نور کمی نیاز دارند و در بدترین شرایط نوری هم می‌توانند رشد کنند. بعضی از گیاهان هم با نور کم، خراب می‌شوند. مطالعه و تحقیق در این زمینه به شما کمک زیادی خواهد کرد.
شرایط خودتان را درنظر بگیرید:
آیا شما می‌توانید هر روز به گلدانتان رسیدگی کنید؟ یا می‌خواهید هفته‌ای 2 یا 3 روز برایش وقت بگذارید. گیاهان نیاز به رسیدگی دارند. آن‌ها موجودات زنده هستند و توجه کسی که از آن‌ها نگهداری می‌کند را درک می‌کنند. زمانی که می‌توانید صرف رسیدگی به آن‌ها کنید را درنظر بگیرید و گیاهی متناسب با شرایط وقتی خودتان بخرید.

گلدان


از تجربه اطرافیان استفاده کنید:
ببینید دوستان و آشنایانتان چه گلدانی در خانه دارند. گلدانشان سرحال است؟ شرایط نگهداری‌اش را از آن‌ها بپرسید. با توجه به این تجربه‌ها، گیاهتان را انتخاب کنید. اگر تکثیر آن گیاه از قلمه امکان‌پذیر است، یک قلمه از همان گل را به خانه‌تان ببرید. با این روش، می‌توانید از بابت سلامت آن گیاه خاص، مطمئن باشید.
جوگیر نشوید:
اگر دوست دارید گلدانی را برای چند ماه نگه‌دارید، با دیدن ویترین مغازه‌های گل‌فروشی، جوگیر نشوید. در همه فصول، گلدان‌هایی پر از گل‌های رنگارنگ پیدا می‌شود، ولی اغلب گیاهان گل‌دار به نور کافی نیاز دارند. اگر نور کافی ندارید، آن‌ها را انتخاب نکنید یا آمادگی زود خشک شدنشان را داشته باشید.
همشهری


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: ha_sh_2000
برگرفته از گروه: دنیای گیاهان و حیوانات