تبیان، دستیار زندگی
سیاستمداران ثروتمند در جهان پراکنده اند؛ از شرق آسیا تا آمریکای جنوبی. نکته جالب توجه اما این است که خاورمیانه و سران عرب آن سهم به سزایی از انباشتگی ثروت نزد سیاستمداران دارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ثروتمندترین سیاستمدار اروپا کیست؟


سیاستمداران ثروتمند در جهان پراکنده‌اند؛ از شرق آسیا تا آمریکای جنوبی. نکته جالب توجه اما این است که خاورمیانه و سران عرب آن سهم به‌سزایی از انباشتگی ثروت نزد سیاستمداران دارند
در همه دنیا همیشه پولدارترین‌ها موردتوجه رسانه‌های خبری و مردم قرار دارند. آمارهای متفاوتی که از میزان ثروت ورزشکاران و هنرمندان منتشر می‌شود همیشه علاوه بر بحث‌های فراوان، حاشیه‌های گسترده‌ای را هم به همراه دارد. با این حال دسترسی به میزان ثروتی که حکمرانان جهان برای خود انباشته‌اند چندان ساده نیست. از طرفی دانستن اینکه زمامدار فلان کشور چه میزان ثروت دارد می‌تواند از جذابیت‌های بسیاری برخوردار باشد.
ولادیر پوتین

سیاستمداران ثروتمند در جهان پراکنده‌اند؛ از شرق آسیا تا آمریکای جنوبی. نکته جالب توجه اما این است که خاورمیانه و سران عرب آن سهم به‌سزایی از انباشتگی ثروت نزد سیاستمداران دارند.
بی‌شک برای کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس وجود نفت موهبتی است که میلیاردها دلار را به جیب‌های سردمداران این کشورها سرازیر می‌کند. آنچه می‌خوانید فهرستی است از ثروتمندترین سیاستمداران جهان.
ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس جمهوری پُرکار شناخته می‌شود که اقتصاد روسیه را از بحران شدید دهه ۱۹۹۰ به ثبات و رشد قابل توجه در قرن بیست و یکم هدایت کرده‌است. پوتین پیش از ریاست جمهوری روسیه، سابقه همکاری با کا. گ. ب را در دوران شوروی در کارنامه خود دارد. همچنین عده‌ای او را به عنوان ورزشکارترین رئیس جمهور دنیا می‌شناسند.
در روز ۹ اوت ۱۹۹۹ پوتین، رییس وقت اداره اطلاعات و امنیت روسیه «اف. اس. بی» (جانشین کا. گ. ب) و رییس شورای امنیت فدراتیو روسیه، به عنوان یکی از سه معاون سرگیی استپاشین، نخست وزیر وقت روسیه برگزیده شد، اما تنها ساعاتی بعد با سقوط دولت استپاشین، به مقام کفالت نخست وزیری رسید و عصر همان روز بوریس یلتسین، رییس جمهور وقت روسیه که اوضاع مزاجی‌اش رو به وخامت بود، او را به عنوان جانشین خود به مردم روسیه توصیه کرد.
پوتین به مدت دو دوره تا سال ۲۰۰۸ ریاست جمهوری روسیه را بر عهده داشت. در این سال در پی انتخاب دیمیتری مدودف به ریاست جمهوری، پوتین به عنوان نخست وزیر روسیه معرفی شد و تا سال ۲۰۱۲ در این سمت مشغول به کار بود. پوتین در سال ۲۰۱۲ برای سومین بار به ریاست جمهوری روسیه برگزیده شد.

«اسنادی كه دیپلمات‌های آمریكایی منتشر كرده‌اند، شایعاتی بیش نیست و دارایی‌های پوتین مسئله‌ای نیست كه از دید مردم روسیه پنهان بماند.»
انتخاب شدن به‌عنوان رئیس‌جمهور برای سومین بار اتفاق كمی نیست.تمام تبلیغات رسانه‌های دنیا به كنار، پوتین یكی از محبوب‌ترین سیاستمداران در بین مردم روسیه است. در سال 2007 یعنی؛ همان سالی كه پوتین به‌عنوان چهره سال هفته‌نامه تایم شناخته شد،  بین مردم روسیه محبوبیتی بیش از 81درصد داشت چون توانسته بود بعد از مدت‌ها وضعیت زندگی مردم روسیه را بهبود ببخشد و جایگاه روسیه را دوباره بین قدرت‌های دنیا مستحكم كند. این میزان؛ بالاترین میزان محبوبیتی بود كه یك سیاستمدار تا‌كنون بین مردم كشور خود به‌دست آورده بود. بعد از 2 دوره ریاست‌جمهوری و سپس یك دوره نخست‌وزیری، ولادیمیر پوتین، مامور مخفی سابق شوروی، بار دیگر به ریاست جمهوری رسید و اگرچه میزان محبوبیتش هم‌اكنون 52درصد است اما همچنان جزو سیاستمداران موفق دنیا محسوب می‌شود.
ثروت افسانه‌ای پوتین

یك روزنامه انگلیسی در تازه‌ترین گزارش خود نوشت: «ثروت نخست‌وزیر روسیه بیش از 40میلیارد دلار است و وی ثروتمندترین فرد در اروپا محسوب می‌شود.» بر اساس این گزارش، پوتین دارای آپارتمان‌های شیك و مجلل در مسكو و سن‌پترزبورگ است و زمین‌های بسیاری دارد. این سیاستمدار روس كه معمولا با خودروهای مجهز مرسدس سفر می‌كند، صاحب خودروهای بسیاری از جمله 2 خودرو «ولگاس» و یك خودرو «لادا» است،‌ افشای ثروت پوتین در شرایطی بود كه پیروزی حزب روسیه متحد در انتخابات چهارم دسامبر با اتهام‌های زیادی در خصوص تقلب در انتخابات روبه‌رو شده بود.

سیاستمداران ثروتمند در جهان پراکنده‌اند؛ از شرق آسیا تا آمریکای جنوبی. نکته جالب توجه اما این است که خاورمیانه و سران عرب آن سهم به‌سزایی از انباشتگی ثروت نزد سیاستمداران دارند

سخنگوی پوتین گزارش‌های منتشر شده از سوی نشریات غربی در خصوص ثروت افسانه‌ای وی را رد كرد و آن را احمقانه خواند. بر اساس گزارش روزنامه گاردین، پوتین با یك شركت صادرات محصولات نفتی و نیز یك شركت تجاری دیگر در سوئیس ارتباط نزدیكی دارد. سخنگوی نخست‌وزیر روسیه در ادامه تصریح كرد: «اسنادی كه دیپلمات‌های آمریكایی منتشر كرده‌اند، شایعاتی بیش نیست و دارایی‌های پوتین مسئله‌ای نیست كه از دید مردم روسیه پنهان بماند.»
ادیو روسی سووبودا در گزارشی با عنوان «آیا پوتین از کارلوس اسلیم ثروتمندتر است؟» اعلام کرد: "اگرچه پوتین تلاش می‌کند تا خود را به عنوان سیاستمداری فروتن و بی‎ریا که درآمد چندان زیادی ندارد، نشان دهد، اما شایعات درباره ثروت مخفی او بسیار زیاد است. ثروتی که گفته می‌شود از اوایل دهه 1990 و در سمت معاون شهردار سن‌پترزبورگ شروع به جمع‌آوری آن کرده است. " 
روزنامه "ساندی‌تایمز" هم نوامبر گذشته نتایج تحقیقاتی را منتشر کرد که بر اساس آن دارایی‌های پوتین و دوستان نزدیک به او حدود 130 میلیارد دلار برآورد شده بود، بیش از دو برابر دارایی‌های "کارلوس اسلیم"، ثروتمندترین مرد جهان به گزارش نشریه فوربس. 
سایت افشاگر "ویکی‌لیکس" هم سال گذشته میلادی به نقل از "کاندولیزا رایس"، وزیر خارجه سابق آمریکا، از وجود ثروت مخفی پوتین در خارج از روسیه خبر داده بود.

فرآوری: طاهره رشیدی 

بخش سیاست تبیان


منابع : فردا نیوز / برترینها/ ویکی پدیا

مطالب مرتبط:

روسیه با پوتین چگونه خواهد شد؟

پوتین؛مرد هزار چهره (تصویری)

پیشنهاد پوتین چه بود؟