تبیان، دستیار زندگی
مربی عزیز با توجه به اینکه یکی از اهداف اردوهای دانش آموزی بالا بردن سطح اطلاعات عمومی، تاریخی و مذهبی دانش آموزان در مورد مکان اردوها و موارد مرتبط با آن هاست ما پس از ارائه هر بسته پیشنهادی سفر و اردو، مقاله های تحت عنوان اطلاعات همان سفر و اردو بر ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اطلاعات اردوی یک روزه پارک ملی کویر و کاروانسرای قصربهرام 1

کاروانسرای قصربهرام

قسمت اول

«مربی عزیز با توجه به اینکه یکی از اهداف اردوهای دانش آموزی بالا بردن سطح اطلاعات عمومی، تاریخی و مذهبی دانش آموزان در مورد مکان  اردوها و موارد مرتبط با آن هاست ما پس از ارائه هر بسته پیشنهادی سفر و اردو، مقاله-ای تحت عنوان اطلاعات همان سفر و اردو روی سایت قرار خواهیم داد که مربی می تواند با مطالعه آن در زمان حضور دانش آموزان در اتوبوس یا وارد شدن به هر یک از مکان ها، اطلاعات مورد نیاز را برای آنان توضیح داده و به سئوالات احتمالی آنان پاسخ دهد».


مقاله حاضر نوشتار دیگری از این سری مقالات پیشنهاد سفر بوده و اطلاعات جامعی را در مورد بسته پیشنهادی «پارک ملی کویر و کاروانسرای قصربهرام» از بخش سفرهای طبیعتی تفریحی ارائه می نماید.

پارک ملی چیست؟

پارک ملی یکی از مناطق چهارگانه و مهم تحت نظارت سازمان محیط زیست می باشد این مناطق چهارگانه عبارتند از: پارک های ملی – مناطق حفاظت شده – پناهگاه های حیات وحش و آثار طبیعی ملی. اما تعریف رسمی «پارک ملی» از دیدگاه سازمان حفاظت محیط زیست به شرح زیر است:


مناطق طبیعی به نسبت وسیع و دارای ویژگی های خاص و اهمیت ملی به لحاظ زمین شناسی، بوم شناسی، جغرافیای زیستی و چشم انداز، با هدف های حفظ وضعیت زیستی و طبیعی، بهبود جمعیت گونه های جانوری و رویش گاه های گیاهی و همچنین بهره برداری تفرجی به عنوان پارک ملی انتخاب می شوند. پارک های ملی محل های مناسبی برای فعالیت های آموزشی، پژوهشی و گردشگری در طبیعت به شمار می آیند. به منظور حفاظت بنیادی از تنوع زیستی، ذخایر ژنتیکی، یک پارچگی اکولوژیک و چشم اندازها، فعالیت های مرتبط با بهره برداری های مصرفی و مسکونی در این مناطق مجاز نیست. به همین دلیل، برای پارک های ملی پشتوانه قانونی حفاظتی مستحکم تری نسبت به سایر مناطق حفاظت شده پیش بینی شده است.

کاروانسرای قصربهرامپارک ملی کویرکجاست؟

پارک ملی و منطقه حفاظت شده کویر در 60 کیلومتری جنوب تهران واقع شده است. این منطقه از شمال به جاده تهران گرمسار، از شرق به کویر ریگ جن، از جنوب به استان اصفهان و از غرب به دریاچه نمک و استان قم محدود می شود.

قانون حرکت در پارک ملی:

بازدید از پارک های ملی بنا بر قوانین سازمان حفاظت از محیط زیست تابع قوانین خاصی است که یکی از آن قوانین مربوط به نوع حرکت در مسیر پارک است. برای تردد و بازدید از پارک های ملی به هیچ وجه نباید از مسیرهای اصلی خارج شد. مسیر اصلی این پارک از محیط بانی مبارکیه آغاز می شود. اولین مکان مرود بازدید پس از طی 30 کیلومتر، کاروانسرای سنگی قصر بهرام است.

پوشش گیاهی:

گیاهان این منطقه شامل گونه های خشکی پسند و شورپسند هستند که برای ادامه حیات خود و سازکاری با کمبود آب و شوری خاک ساختمان خاصی پیدا کرده اند. این گیاهان برای مقابله با کم آبی، حرارت زیاد و گرما، برگ های کوچک منتهی به خار پیدا می کنند. از جمله این گیاهان می توان به انواع قیچ، درمنه، گز، گرگ تیغ، خارشتر و کاروان کش اشاره کرد.

کاروانسرای قصربهرام

پوشش جانوری:

این منطقه به دلیل داشتن اراضی مسطح و پوشش گیاهی کویری و نیمه کویری زیستگاه پستاندارانی چون آهو و جبیر، همچنین کاراکال، یوزپلنگ آسیایی و گورخر آسیایی است. البته در نواحی شمالی این پارک حیواناتی نظیر قوچ و میش و کل و بز نیز زندگی می کنند. در این منطقه همچنین پرندگانی چون کبک و تیهو که بومی منطقه هستند و پرندگان مهاجری چون فلامینگو، آنقوت، سرسبز و خوتکا که به آب بندهای منطقه می آیند نیز زندگی می کنند.

ادامه دارد...

مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور
تنظیم: مریم فروزان کیا