تبیان، دستیار زندگی
مربی عزیز با توجه به اینکه یکی از اهداف اردوهای دانش آموزی بالا بردن سطح اطلاعات عمومی، تاریخی و مذهبی دانش آموزان در مورد مکان اردوها و موارد مرتبط با آنهاست ما پس از ارائه هر بسته پیشنهادی سفر و اردو، مقاله ای تحت عنوان اطلاعات همان سفر و اردو بر ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اطلاعات اردوی یک روزه کویر مرنجاب 1

کویر مرنجاب

قسمت اول

«مربی عزیز با توجه به اینکه یکی از اهداف اردوهای دانش آموزی بالا بردن سطح اطلاعات عمومی، تاریخی و مذهبی دانش آموزان در مورد مکان اردوها و موارد مرتبط با آن هاست ما پس از ارائه هر بسته پیشنهادی سفر و اردو، مقاله ای تحت عنوان اطلاعات همان سفر و اردو بر روی سایت قرار خواهیم داد که مربی می تواند با مطالعه آن در زمان حضور دانش آموزان در اتوبوس یا وارد شدن به هر یک از مکان ها، اطلاعات مورد نیاز را برای آنان توضیح داده و به سئوالات احتمالی آنان پاسخ دهد».

مقاله حاضر نوشتار دیگری از این سری مقالات پیشنهاد سفر بوده و اطلاعات جامعی را در مورد بسته پیشنهادی «کویر مرنجاب» از بخش سفرهای طبیعتی تفریحی ارائه می نماید.

کویر مرنجاب کجاست؟

این بخش از کویر که دارای جذابیت های خاص طبیعی و توریستی است در شمال شهرستان آران و بیدگل از توابع شهرستان کاشان در استان اصفهان قرار دارد. این کویر از شمال به دریاچه نمک مسیله، از غرب به کویر مسیله، از شرق به بیابان پشت ریگ و از جنوب به تپه های ماسه-ای و شهرهای آران و بیدگل و کاشان محدود می شود. قسمت عمده این کویر پوشیده از تپه های ماسه ای و ریگزار است.

کویر مرنجاب

وجه تسمیه نام مرنجاب:

پس از ساخت کاروانسراها، تامین آب مورد نیاز آن از ملزومات بوده است. آب مرنجاب توسط یک قنات به طول 2500 متر از قسمت شمالی کاروانسرا و در زمین های سست ماسه ای تامین گردیده است. کندن چاه های متعدد در این زمین های ماسه ای به قدری مشقت بار بوده است که این منطقه به «مرد رنج آب» مشهور می گردد و در مرور زمان برای سادگی تلفظ به مرنجاب تغییر می یابد.

تاریخچه کویر مرنجاب:

در زمان صفویه و در حدود 400 سال قبل به دلیل پایتختی اصفهان، مسیر اصفهان به مشهد از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. این مسیر از اصفهان شروع می شده و پس از عبور از کاشان و مرنجاب به جاده سنگفرش مشهد متصل می کرده است. این مسیر از گرمسار به طرف پایین منحرف شده و تا سیاه كوه ادامه می یابد و به جاده دستكن متصل می شود. دستكن نام چاهی است که در محلی نزدیک به تپه های ماسه ای مرنجاب قرار دارد و محل اتصال راه های كاشان به گرمسار و ورامین، همچنین مسیر کاشان به اردستان و یزد بوده است.

مجموعه این مسیرها به عنوان جاده های فرعی برای اتصال به جاده ابریشم در بخشی كه دامغان را به ری متصل می نموده، عمل می كرده است.

کویر مرنجاب

پوشش گیاهی مرنجاب:

در منطقه کویری مرنجاب به دلیل شور بودن زمین عمدتاً گیاهان شورپسندی مانند گز، تاق، اسکنبیل، قیچ و دم گاوی دیده می شوند که اکثر این گیاهان بوسیله منابع طبیعی جهت جلوگیری از فزسایش خاک و مهار بیابان زایی کاشته شده و مراقبت می گردند. گفته می شود در زمان صفویه این منطقه دارای پوشش گیاهی بسیار متراکمی از تاق بوده است که متاسفانه در طول زمان جهت مصارف خانگی، پختن کاشی و آجرهای پل ها و مساجد اصفهان در کوره ها قطع گردیده اند.

پوشش جانوری مرنجاب:

پوشش جانوری مرنجاب به دلیل وجود آب و غذای فراوان بسیار غنی است. از جمله این تنوع زیستی می توان به  گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، گربه شنی، بزمجه، لاسرتا، انواع مارمولک های گکو و آگاما، انواع مار، عقرب سیاه و طلایی، تیهو، عقاب، هوبره، شاهین و ... اشاره کرد.

جذابیت های مورد بازدید در مرنجاب:

 1- خطب شکن:

در مسیر جاده کویری آران و بیدگل به مرنجاب منطقه ای به نام «خطب شکن» وجود دارد که نام خود را از میله های چوبین چهار گوشه جهاز شتر گرفته است. این ستون های چوبی هنگام حرکت شتر در شیب های تند مانع از واژگون شده بار می گشتند. در مسیرهای شیب دار جاده خاکی منتهی به کاروانسرای مرنجاب، گهگاه بارشتر براثر سنگینی یا شیب جاده آنقدر به جلو و عقب رانده می شده که فشار ناشی از آن سبب شکستن خطب جهاز می گشته و به همین دلیل نیز به این بخش از مسیر شیب دار جاده،«خطب شکن» می گویند. پس از عبور از این شیب تند در قسمت جنوبی جنگل های تاق و در سوی شمال دور نمای دریاچه نمک قابل رویت است.

کویر مرنجاب

 
ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور
تنظیم: مریم فروزان کیا