تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه بیست و پنجم بهمن 1393 هجری خورشیدی، بیست و چهارم ربیع الثانی 1436 هجری قمری، چهاردهم فوریه 2015 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و پنجم بهمن در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز شنبه بیست و پنجم بهمن 1393 هجری خورشیدی، بیست و چهارم ربیع الثانی 1436 هجری قمری، چهاردهم فوریه 2015 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

25 بهمن 1367

امام خمینی در حکمی تاریخی ارتداد سلمان رشدی نویسنده ی انگلیسی - هندی تبار را صادر کرد، این نویسنده مرتد در کتابی به اسلام، قرآن، پیامبر اکرم(ص) و بسیاری دیگر از مقدسات مسلمانان اهانت کرده بود.

25 بهمن 1362

رژیم بعث عراق درجریان جنگ تحمیلی مناطق مسکونی شهرهای بهبهان و مسجد سلیمان را بمباران کرد.

25 بهمن 1357

امام خمینی رهبر نهضت اسلامی ایران در پیامی از مردم ایران، کارگران، کارمندان، بازاریان، پیشه وران، دانشگاهیان و فرهنگیان دعوت کرده اند که برای سازندگی و آغاز زندگی نوین به اعتصابات چندین ماهه و سراسری پایان دهند و به کار و سازندگی مشغول شوند.

25 بهمن 1357

امام خمینی در پیامی به مردم استان آذربایجان و به ویژه تبریز از آنان خواستند که با تمام قوا برای سرکوبی وابستگان رژیم پهلوی که دست به اخلال در نظم عمومی زده اند، قیام کنند و همانند تهران به این حرکات مذبوحانه پایان دهند. عناصر ضد انقلاب در نقاط مختلف شهر تبریز موضع گرفته و با تیراندازی‏های گسترده، عده زیادی از مردم شهر را به خاک و خون کشیده بودند.

25 بهمن 1333

مدرسه آیت الله العظمی بروجردی در نجف گشایش یافت، این مدرسه در ضلع شرقی حرم امیرالمومنین حضرت علی(ع)، قرار دارد که به منظور تقویت حوزه علمیه نجف و با مدیریت مرحوم حاج شیخ نصرالله خلخالی احداث شد تا طلاب و فضلای جوان در آن مشغول تحصیل، تدریس و تحقیق شوند.

25 بهمن 1330

حسین فاطمی وزیر امور خارجه کابینه محمد مصدق هنگام سخنرانی در یک مجلس عمومی هدف سوءقصد قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد.

25 بهمن 1322

سرتیپ حاجعلی رزم آرا از ریاست ستاد ارتش برکنار و سرتیپ علی ریاضی معاون وزارت جنگ، جانشین وی شد.

25 بهمن 1321

در پی استعفای احمد قوام (قوام السلطنه) از نخست وزیری، علی سهیلی برای دومین بار مامور تشکیل کابینه شد. کابینه وی تا بیست و پنجم اسفند 1322 بیشتر دوام نداشت.

25 بهمن 1319

سفارت آمریکا از وزارت امور خارجه ایران، فهرستی از کشتی های ثبت شده ایران را درخواست کرد.

25 بهمن 1316

پیمان سعدآباد در جلسه امروز مجلس شورای ملی به تصویب رسید، این پیمان در هفدهم تیر ماه بین میان کشورهای افغانستان ، ترکیه، عراق وایران به امضا رسید. برپایه این قرارداد چهار کشور متعهد شدند در منطقه ، از یکدیگر در هنگام بروز خطر، حمایت متقابل کنند، انعقاد این پیمان به درخواست کشور انگلیس بود.

25 بهمن 1303

با تصمیم مجلس شورای ملی، احمد شاه از فرماندهی کل قوای ایران عزل و رضاخان به جای آن به این مقام منصوب شد. با از دست دادن مهم‏ترین اهرم قدرت شاه قاجار، زمینه برای انقراض این سلسله، بیش از پیش فراهم شد.

25 بهمن 1302

با آغاز حملات روزنامه ها به احمد شاه و تبلیغ جمهوریت، اخبار آن به اطلاع وی رسید. احمد شاه با فرستادن تلگرامی از محمد حسن میرزا ولیعهد خواست که اقداماتی برای رویارویی با این مساله انجام دهد.

25 بهمن 1302

سفارت آلمان در تهران به وزارت امور خارجه اطلاع داد که دکتر «استرنک» رییس مدرسه آلمان و ایران وارد کشور شده و اختیار تام دارد که درباره تاسیس مدرسه صنعتی آلمان در ایران با مقامات ایرانی به گفت و گو بپردازد.

25 بهمن 1302

«بنت» آمریکایی که برای کسب امتیاز راه آهن در ایران به سر می برد، بار دیگر با رضاخان دیدار و گفت و گو کرد.

25 بهمن 1301

مستوفی الممالک وزیران پیشنهادی خود را به احمدشاه معرفی کرد. رضاخان در کابینه وی همچنان وزارت جنگ را به عهده دارد.

تنظیم: هومن بهلولی