تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهای «سینما به روایت هیچکاک»، «از فیلمنامه تا فیلم» و کتاب «نویسندگی برای سینما و تلویزیون».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نویسندگی برای سینما و تلویزیون

معرفی کتابهای «سینما به روایت هیچکاک»، «از فیلمنامه تا فیلم» و کتاب «نویسندگی برای سینما و تلویزیون».

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
سینما به روایت هیچکاک»، «از فیلمنامه تا فیلم» و کتاب «نویسندگی برای سینما و تلویزیون».


 
«سینما به روایت هیچکاک»
کتاب «سینما به روایت هیچکاک» اثر فرانسوا تروفو با همکاری هلن جی. اسکات و ترجمه پرویز دوایی از سوی انتشارات سروش با چاپ هفتم وارد بازار نشر شد.
این اثر ترجمه مصاحبه‌ای است که فرانسوا تروفو، منتقد و سینماگر فرانسوی قبل از مرگش با آلفرد هیچکاک فیلمساز و کارگردان برجسته و صاحب سبک سینما انجام داده است. گفتگوی این دو هنرمند هنرشناس پیرامون چهار مبحث اصلی بوده است که عبارتند از : شرایط مربوط به پیدایش و ساخت هر فیلم به ویژه فیلم های هیچکاک، تدارک و نگارش سناریوی هر فیلم، مسائل خاص مربوط به کارگردانی و برآورد نتایج تجاری و هنری فیلم از نظر هیچکاک، با توجه به انتظاراتی که وی در اصل نسبت به آن فیلم خاص داشته است.
کتاب «سینما به روایت هیچکاک» اثری است خواندنی و به یاد ماندنی که نه فقط از سینمای هیچکاک بلکه از هنر هفتم به طور کلی، دانستنی ها و شگفتی هایی برای علاقمندان به سینما به دست می دهد و به خواننده می آموزد چگونه می توان با بهره گیری از اجتماع عناصر مادی یا عینی، آثار عمیق و پیچیده ذهنی، عاطفی و ... آفرید.
با مطالعه این کتاب سینماگران متعهد حرفه‌ای و آماتور با سبک، قالب و ذهن هیچکاک آشنا می شوند و با جامعیت بیشتر و تجربه ذهنی افزون تر به کار فیلمسازی در مسیر صحیح و مورد نیاز جامعه می پردازند و محققان و منتقدان با آگاهی از گفتگوهای نقادانه و مستدل تروفو و هیچکاک می توانند دانسته ها، دقت و تیزبینی خود را افزایش دهند.
چاپ هفتم کتاب «سینما به روایت هیچکاک» در 277 صفحه مصور  با قیمت 14000 تومان  از سوی انتشارات سروش برای علاقه‌مندان به هنر سینما منتشر شده است.


«از فیلمنامه تا فیلم»
راهنمای عملی و جامع فیلم‌سازی «از فیلمنامه تا فیلم» اثر لیندا سیگر و ادوارد جی. وتمور به چاپ سوم رسید.
این کتاب که نامزد نهایی کتاب سال 1386 و نامزد نهایی کتاب سال خانه سینما بوده است، با ترجمه سیدجلیل شاهری لنگرودی به پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها آمده است.
در این اثر مراحل مختلف ساخت یک فیلم سینمایی از پیش‌تولید تا مرحلهٔ پایانی پُست‌پروداکشن به شکلی عملی و با تحقیق در مورد نمونه‌های سینمای روز جهان برای علاقه‌مندان به فیلم‌سازی تشریح می‌شود.
در این کتاب که ماجرای سفری حماسی از فیلمنامه تا فیلم روایت می‌شود آمده: این کتاب  سفری است که با کلمات شروع می‌شود و سرانجام در سالن‌های نمایش سراسر جهان در معرض تماشا قرار می‌گیرد و در آنجا، درمیان آن نور کم‌سو (سالن‌های تاریک) می‌توانید اشک‌ها و لبخندهای انسانیت را که بر چهره‌های آخرین همکاران (مخاطبان) نشسته است ببیند.
کتاب «از فیلمنامه تا فیلم» در 374 صفحه و 1100 نسخه با قیمت 22500 تومان منتشر شده است.
 
«نویسندگی برای سینما و تلویزیون»
آموخته های خود را درباره «نویسندگی برای سینما و تلویزیون» محک بزنید
علاقه‌مندان فیلمنامه نویسی همواره در کنار جست و جو برای یافتن فضایی برای عرضه آثارشان، دغدغه آموختن بیشتر را نیز دارند. کتاب «نویسندگی برای سینما و تلویزیون» که به تازگی منتشر شده، برای این افراد امکانی را فراهم آورده تا بار دیگر از زاویه دیدی تازه این مبحث را مرور کنند و نکاتی تازه دراین زمینه بیاموزند.
«کریگ بتی و زارا والدبک» نویسندگان این کتاب هستند و «محمد گذرآبادی» کار ترجمه اثر به زبان فارسی را به عهده داشته است.
فیلمنامه برخلاف داستان و رمان، نسخه نهایی یک اثر هنری نیست و فقط نقشه راه را برای رسیدن به فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی را نشان می دهد. «فیلم نامه» نوعی نوشته است که می تواند در تقسیم بندی کلی جزو آثار دیگر هنری همچون: شعر، داستان، نمایشنامه و... دسته بندی شود اما در نگاهی تخصصی شباهتی به هیچ یک از این گونه های ادبی ندارد. دست اندرکاران این حرفه نیز نگاه هایی متفاوت به این مقوله دارند و برخی آن را پایه و اساس یک اثر سینمایی و برخی آن را صرفا مقدمه شکل گیری یک اثر می دانند و اصالت را به «کارگردانی» می دهند نه فیلمنامه.
فیلمنامه تا حدود زیادی رسانه ای دیداری است و به این واسطه می توان آن را جزو «متن های مدرن» تقسیم بندی کرد. فیلمنامه سندی حاوی گفت و گوها و کُنش ها است. طبق تعبیری که در کتاب آمده، ی نویسنده فیلم نامه را آبستن می شود و به دنیا می آورد و آن گاه تحویل تهیه کننده و کارگردان می دهد تا آن را بزرگ کنند.
این کتاب با فاصله گرفتن از رویکرد ساده «چگونه» که در بسیاری از کتاب های مشهور فیلم نامه نویسی مشاهده می شود، قصد دارد خلاقیت در عمل را با راه های افزایش آگاهی انتقادی نسبت به کار عملی و نتایج آن مرتبط سازد و بحث های چالشی و برانگیزنده ای را در این حوزه مطرح نماید.
در کتاب به تبیین تفاوت یک فیلم نامه نویس با نویسندگان دیگر پرداخته شده و آمده است: «چند مساله عملی وجود دارد که بر زندگی فیلم نامه نویس تاثیر می گذارد و آن را به شکل بارزی از زندگی سایر نویسندگان متمایز می کند. فیلم نامه نویس باید بین دو چیز تعادل ایجاد کند.: از یک سو کار مستقل، منضبط و خلاقانه در انزوا و از سوی دیگر ربطه موثر با تهیه کننده، ویراستار داستان و کارگردان و ارتقای کیفی کار از طریق ارتباط با محافل نویسندگی و نقل شفاهی داستان.فیلم نامه نویس باید یاد بگیرد سریع کار کند. به نقدهایی که درباره کارش می شود توجه کند، نسخه های فیلم نامه را سر وقت تحویل دهد و کار را به چند شکل مختلف مثل نقل شفاهی، سیناپس و طرح گام به گام ارائه نماید.»
در این کتاب مخاطب با مراحل نگارش فیلمنامه نیز آشنا می شود. این کتاب مباحث آموزشی خود را در چهارده فصل ارائه می دهد. مبانی، سوژه: تبدیل ایده ها به شخصیت، ساختار و روایت، داستان گویی با تصویر، گفت و گو و بیان، فرهنگ های فیلم نامه نویسی، نکات کلیدی و تمرین های مربوط به مبانی و داستان گویی با تصویر اسامی برخی از فصل های این کتاب است.
در هر بخش و فصل نیز مفاهیم به سادگی توضیح داده شده است. مثلا در کتاب ذکر شده که منظور از پرورش فیلم نامه، مرحله بعد از انتخاب ایده تا ارائه فیلم نامه نهایی است. پرورش به معنای پیچیده کردن نیست بلکه به معنای ساده کردن است. ساده سازی در واقع باعث می شود لایه های عمیق تر و پیچیده تری پدید آید.
این کتاب در شمارگان دوهزار و 400 جلد، در 316 صفحه و به قیمت 15 هزار تومان عرضه شده است.


منابع:
ایبنا
روابط عمومی انتشارات سروش


عملکرد فرهنگی عروسک  
لذت نوازندگی
جستارهایی در باب هنر