تبیان، دستیار زندگی

5 بیماریی که دیابت به وجود می آورد

دیابت نوع 2 جزو آن دسته از بیماری‌هایی است که باید تمام تلاش را برای پیشگیری از ابتلا به آن به کار بست، چون این بیماری باعث بروز بیماری‌های دیگری می شود. قانون شماره ی یک پیشگیری از این همه مشکل، کنترل قند خون است. در این صورت خطر بروز دیابت و عوارض و بیماری‌های ناشی از آن نیز کاهش پیدا می‌کند. در این مطلب، پنج بیماری که دیابت به وجود می آورد را بیان می کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیماری دیابت ،  مرض قند ،  قند خون بالا،

1- دیابت و بیماری‌های قلبی

بیماری‌های قلبی عروقی اولین عامل مرگ و میر بیماران دیابتی محسوب می شود.


دیابت یا همان مرض قند، باعث تجمع تدریجی چربی ها در بدن می شود. این چربی ها نیز به جداره ی رگ های خونی چسبیده و باعث مسدود شدن آنها می شوند. سفت یا نیمه مسدود شدن رگ های خونی نیز عاملی برای حمله ی قلبی خواهد بود.


البته باید بگوییم که خطر بروز این مشکل برای همه یکسان نیست. افرادی که 15 سال یا بیشتر به دیابت مبتلا باشند، بیشتر در معرض خطر سکته قلبی قرار می گیرند.


اگر دیابت باعث بروز مشکلات بینایی یا کبدی و کلیوی شود و یا فرد دیابتی در حین فعالیت های بدنی یا پیاده روی طولانی دچار درد قفسه سینه و پادرد شود، باید بیشتر مراقب باشد.


علاوه بر دیابت، عواملی مانند مصرف دخانیات، فشار خون یا کلسترول خون بالا، سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در بروز بیماری‌های قلبی عروقی نقش دارد.

 

برای کاهش خطر بروز مشکلات قلبی

سیگار را ترک کنید. ورزش را وارد برنامه روزانه ی خود کرده و برنامه غذایی سالم و متعادلی در پیش بگیرید.

دیابت می‌تواند باعث مسدود شدن و یا رشد غیرعادی رگ‌های خونی در شبکیه چشم شود. این اختلال باعث بروز مشکلات بینایی و حتی کوری چشم‌ها می‌شود

 

2- دیابت و نارسایی کلیوی

دیابت اولین دلیل ابتلا به نارسایی کلیوی است. حداقل نیمی از دیابتی ها علائم این بیماری را بروز می دهند. فشار خون بالا یا سابقه ی خانوادگی نیز در افزایش خطر ابتلا به نارسایی کلیوی دخیل است.


توجه داشته باشید که افزایش فشار خون، روند ابتلا به این بیماری را سرعت بیشتری می دهد. متاسفانه زمانی که مشکلات کلیوی تشدید شود، فشار خون را بالا می برد. در واقع یک دور تسلسل شکل می گیرد.

 

برای کاهش خطر ابتلا به نارسایی کلیوی

اگر فشار خون تان بالاست، حتما به کنترل آن از طریق داروهای تجویزی اقدام کنید. لازم است که فشار خون شما 13 روی 8 تنظیم شود. از مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین بپرهیزید و به طور مرتب آزمایش ادرار بدهید.

 

3- دیابت و بیماری‌های عصبی

دیابت یکی از عوامل بروز اختلالات عصبی به نام  نوروپاتی دیابتی است. اگر تجمع چربی ها باعث کاهش قطر رگ های خونی شود، امکان آسیب دیدن عصب ها بالا می رود و در نتیجه سلول ها با کمبود اکسیژن و مواد مغذی مواجه می شوند. التهاب سلول ها یکی دیگر از عواملی است که باعث آسیب عصب ها می شود.


نوروپاتی دیابتی باعث بروز علائمی مانند درد، بی حسی یا احساس سوزش در پا یا انگشتان پا، بازوها و انگشتان دست می شود. علاوه بر این، امکان بروز مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع یا یبوست نیز افزایش می یابد. توجه داشته باشید که مشکلات عصبی روی عملکرد جنسی افراد تاثیر منفی می گذراند.

 

برای کاهش خطر بروز مشکلات عصبی

فشار خون تان را کنترل کرده و در حد طبیعی نگه دارید. مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکلی باعث افزایش خطر ابتلا به نوروپاتی دیابتی می شود. در نتیجه لازم است که از مصرف آنها بپرهیزید.

 

بیماری دیابت، مرض قند، قند خون بالا، دیابت و قطع عضو، 


 

4- دیابت و قطع عضو

دیابت فرد را در معرض قطع پا قرار می دهد. باریک و سفت شدن رگ های خونی باعث می شود که جریان خون در پایین تنه به درستی انجام نگیرد. در نتیجه زمانی که بریدگی یا زخمی در پای فرد ایجاد می شود، بهبود و درمان آن به سختی امکان پذیر می شود.

 

علاوه بر این دیابت با بروز مشکلات عصبی باعث می شود که فرد درد پا را احساس نکند. در نتیجه این زخم ها عفونی و چرکی شده و در نهایت منجر به قطع عضو می شود.

 

برای کاهش خطر قطع عضو

هر روز پاهایتان را تمیز و ضدعفونی کنید. از هر عملی که باعث بروز کوچک ترین زخم یا خراشی در پاها می شود، مانند پا برهنه راه رفتن، خودداری کنید. با مشاهده هر نوع مشکل و یا احساس دردی به پزشک مراجعه کنید.

 

5- دیابت و از دست دادن بینایی

دیابت می‌تواند باعث مسدود شدن و یا رشد غیرعادی رگ های خونی در شبکیه چشم شود. این اختلال باعث بروز مشکلات بینایی و حتی کوری چشم‌ها می شود. متاسفانه افراد دیابتی بیشتر در معرض خطر بیماری‌های جدی چشم‌ها مانند آب مروارید و غیره قرار می گیرند.

 

برای کاهش خطر بیماری‌های چشمی

هر سال، سلامت چشم‌هایتان را با مراجعه به چشم پزشک بررسی کنید. حتما قند خون تان را با دقت کنترل کنید و در حد طبیعی نگه دارید. حواستان به کلسترول و فشار خون تان نیز باشد.


حواستان باشد این شما هستید که باید بیماری تان را تحت کنترل داشته باشید، نه اینکه اختیارتان را دست بیماری بدهید. در نهایت برایتان آرزوی سلامتی و خوشبختی داریم. 


مطالب مرتبط:
مطالبی متعدد دربازه بیماری دیابت  
دیابت، قلب را مریض می‌کند
چرا برخی دیابتی ها کور می شوند؟
عوارض و تشخیص رتینوپاتی دیابتی
درمان و جلوگیری از مشکل چشمی دیابتی ها
زخم شدن پا و قطع آن در دیابت
نوروپاتی دیابتی چیست؟

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.