تبیان، دستیار زندگی
و آنان را در زمین به امت هایى تقسیم كردیم. بعضى درستكارند و بعضى این طور نیستند. و آنان را با خوبى ها و بدى ها آزمایش كردیم؛ شاید بازگردند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

سوره ی اعراف- آیات 161 الی 168- جزء نهم قرآن کریم

شرط ورود به بیت‏المقدس


 خداوند مهربان به بنى‏اسرائیل فرمان داد كه به سرزمین قدس وارد شوند و از نعمت‏هاى فراوان آن بهره ببرند و به بیت‏المقدس با تواضع وارد شوند و بگویند: «خدایا! گناهان ما را ببخش!»‌ تا پروردگار، گناهان آنان را ببخشد و به نیكوكاران پاداش بیش‏ترى بدهد. اما بنى‏اسرائیل كه قومى لجباز، بهانه‏جو و راحت‏طلب بودند، گفتند: «اى موسى، تو مى‏دانى در این سرزمین، مردمى زورمند زندگى مى‏كنند و ما هرگز وارد این سرزمین نخواهیم شد تا آنان، از آن‏جا بیرون روند.» و آن‏گاه گستاخى و بى‏ادبى را به آن‏جا رساندند كه گفتند: «تو و خدایت، بروید با آنان بجنگید. هنگامى كه پیروز شدید ما را خبر كنید؛ ما این‏جا نشسته‏ایم.» خداوند مهربان، این مردم لجباز را مجازات فرمود. در قرآن مى‏خوانیم:


 و هنگامى كه به آنان گفته شد: در این آبادى سكونت كنید و از آن، هر چه كه خواستید، بخورید و بگویید: گناهان ما را ببخش و از دروازه‌ی آن، سجده‏كنان وارد شوید تا گناهانتان را بر شما ببخشیم. به زودى نیكوكاران را فزونى خواهیم داد. پس، بعضى از آنان كه ستمگر بودند، سخنى را كه به ایشان گفته شده بود، به سخنى دیگر تبدیل كردند. پس به سزاى آن كه ستم مى‏كردند، از آسمان عذابى بر ایشان فرستادیم.


    آیات 161 و 162

 بوزینگان رانده شده


 خداوند مهربان به قوم یهود فرمان داده بود كه روزهاى شنبه را تعطیل كنند. عده‏اى از آنان كه كنار دریا زندگى مى‏كردند نیرنگى به كار بردند كه هم روزهاى شنبه به صید ماهى نپردازند و هم ماهى‏هاى روز شنبه را براى روز بعد در دام اندازند. آنان در كنار دریا حوضچه‏هایى ساختند و راه آنان را به دریا گشودند. روزهاى شنبه، ماهیان فراوان، همراه آب وارد حوضچه‏ها مى‏شدند، اما هنگام غروب، راه بازگشتشان را مى‏بستند و روز یكشنبه آن‏ها را صید مى‏كردند. كم‏كم كار به جایى رسید كه بدون هیچ حیله‏اى روزهاى شنبه مشغول صید ماهى شدند. در این میان، عده‏اى از قوم یهود، آنان را نصیحت می كردند و می گفتند: دست از گناه بردارید وگرنه دچار عذاب الهى خواهید شد. اما پندها فایده‏اى نداشت و آنان به كار خود مشغول بودند.
 عده‏اى از آنان مى‏گفتند: چرا كسانى را كه خداوند مجازات خواهد كرد، نصیحت مى‏كنید؟ و نصیحت كنندگان پاسخ مى‏دادند: شاید از اشتباه خود بازگردند. اما سرانجام خداوند گناهكاران را مجازات سختى كرد و آنان را به شكل بوزینه درآورد تا درس عبرتى براى مردم زمان خود و براى آیندگان باشند. خداوندمهربان به پیامبر اكرم(ص) مى‏فرماید:


 و از آنان درباره‌ی آن آبادى كه كنار دریا بود، بپرس. آن‏گاه كه در شنبه از حد تجاوز مى‏كردند. چون روز شنبه ماهى‏هایشان آشكار مى‏شدند و روزهاى غیر شنبه به سوى آنان نمى‏آمدند. این گونه آنان را به سبب آن كه نافرمانى مى‏كردند، آزمایش مى‏كردیم. و آن‏گاه كه گروهى از آنان گفتند: چرا گروهى را كه خدا هلاكشان مى‏كند یا سخت عذابشان مى‏كند، پند مى‏دهید؟ گفتند: عذرخواهى است نزد پروردگارتان و شاید پرهیزكار شوند. پس چون پندى را كه به آنان داده بودند، فراموش كردند، كسانى را كه از بدى نهى مى‏كردند، نجات دادیم و كسانى را كه ستم مى‏كردند به سبب آن كه نافرمانى مى‏كردند به عذاب شدیدى گرفتار كردیم. پس وقتى از آن‏چه نهى شده بودند سرپیچى كردند، به آنان گفتیم: بوزینه‏هایى رانده شده باشید.


    آبات 163 الى 166

 مجازات مى‏شوند


 قوم یهود به سبب نافرمانى‏ها و گناهانشان، هیچ‏گاه در این جهان روى آرامش را نخواهند دید و این یكى از كیفرهاى دنیایى آنان است. خداوند یگانه در قرآن فرموده است:


 و آن‏گاه پروردگارت اعلام كرد كه تا روز قیامت بر آنان، كسانى را خواهد گماشت كه آنان را سخت عذاب كنند. به راستى كه پروردگارت زود كیفر است و به راستى كه او آمرزنده‌ی مهربان است.


    آیه‌ی 167

 بعضى درستكارند


 بعضى از مردم بنى‏اسرائیل مردمى درستكار بودند و هنگامى كه از بعثت پیامبر اكرم(ص) آگاه شدند، به او ایمان آوردند و مسلمان شدند. اما بعضى دیگر با آن كه مطمئن بودند او همان پیامبرى است كه در تورات نشانه‏هایش را خوانده‏اند، ایمان نیاوردند. خداوند مهربان مى‏فرماید:


 و آنان را در زمین به امت‏هایى تقسیم كردیم. بعضى درستكارند و بعضى این‏طور نیستند. و آنان را با خوبى‏ها و بدى‏ها آزمایش كردیم؛ شاید بازگردند.


    آیه‌ی 168

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی اعراف- آیات 88 الی 206-جزء نهم قرآن کریم

سوره ی اعراف- آیات 157 الی 160

سوره ی اعراف- آیات 148 الی 156

سوره ی اعراف- آیات 138 الی 147

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.