تبیان، دستیار زندگی
به گفته یک متخصص تغذیه، ساندویچ سرد که از مواد سالم تهیه شده باشد و نیز ساندویچ تخم مرغ به دلیل انرژی زایی آن، بهترین تغذیه برای زنگ تفریح دانش آموزان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خوراکی‌های مناسب برای دانش‌آموز
خوراکی‌های مناسب برای دانش‌آموز, ساندویچ, تغذیه


به گفته یک متخصص تغذیه، ساندویچ سرد که از مواد سالم تهیه شده باشد و نیز ساندویچ تخم‌مرغ به دلیل انرژی‌زایی آن، بهترین تغذیه برای زنگ تفریح دانش‌آموزان است.


دکتر یحیی پاسدار، متخصص تغذیه بیان کرد: والدین تا حد امکان از دادن ساندویچ سوسیس، کالباس، همبرگر و فلافل به دانش‌آموزان خودداری کنند، مگر در مواردی که نسبت به سالم بودن آن اطمینان داشته باشند.
در کنار ساندویچ، میوه‌ها نیز باید در تغذیه زنگ تفریح دانش‌آموزان لحاظ شود و بهتر است این میوه‌ها به‌صورت خرد شده باشد تا میل و رغبت دانش‌آموزان برای مصرف آن را افزایش دهد. میوه‌هایی مانند سیب، هلو، شلیل، گلابی، موز و انگور برای کودکان بسیار انرژی‌زا هستند. در مورد نوشیدنی مناسب برای دانش‌آموزان در مدرسه نیز باید گفت، والدین حتماً شیر را برای دانش‌آموزان تهیه کرده و سعی کنند به‌جای آب‌میوه‌هایی که از اسانس در تولید آن‌ها استفاده شده، آب‌میوه طبیعی به فرزندان خود بدهند.

میوه‌ها نیز باید در تغذیه زنگ تفریح دانش‌آموزان لحاظ شود و بهتر است این میوه‌ها به‌صورت خرد شده باشد تا میل و رغبت دانش‌آموزان برای مصرف آن را افزایش دهد.

مصرف چیپس و پفک به دلیل وجود اسیدهای چرب ترانس که ریسک ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد، برای دانش‌آموزان زیان‌آور است. والدین باید دانش‌آموزان را نسبت به مضرات استفاده از این نوع مواد خوراکی آگاه کنند. نباید به بوفه مدارس به شکل یک واحد درآمدزا نگاه شود، بلکه این واحد باید به‌عنوان یک واحد کمک تغذیه برای دانش‌آموزان عمل کرده و مواد مغذی موردنیاز برای سلامت دانش‌آموزان را فراهم کند.
منبع: جام جم سرا

***
آشنایی با روش تهیه یک ساندویچ خوشمزه برای مدرسه

می‌خواهیم یک میان‌وعده خوشمزه برای فرزندان دلبندتان را به شما پیشنهاد دهیم، با ما همراه باشید.
مواد لازم (برای هشت ساندویچ کوچک):

خوراکی‌های مناسب برای دانش‌آموز, ساندویچ, تغذیه

گوشت مرغ چرخ شده: 400 گرم
مغز نان سفید: سه‌چهارم پیمانه
ترشی میوه: یک‌چهارم پیمانه
سیر کوبیده: سه حبه
لواش نرم و تازه: سه تا چهار عدد
روغن مایع برای سرخ کردن
پنیر خامه‌ای: یک‌دوم پیمانه
پیازچه خرد شده: یک‌دوم پیمانه
گوجه‌فرنگی، ریز خرد شده: یک عدد
آب‌لیمو: دو قاشق سوپ‌خوری
نمک و فلفل: بنا به ذائقه
طرز تهیه:
گوشت مرغ چرخ شده، مغز نان سفید، ترشی میوه، سیر و کمی نمک و فلفل را در دستگاه غذاساز بریزید و چند دقیقه روشن کنید تا خوب مخلوط شوند. این مخلوط را به هشت قسمت مساوی تقسیم کنید و هریک را با دست، به‌صورت یک سوسیس به بلندی ۱۲ سانتی‌متر درآورید.
در یک تابه نچسب، کمی روغن مایع بریزید و سوسیس‌هایی را که آماده کرده‌اید در روغن مایع با حرارت متوسط سرخ کنید به‌طوری‌که سوسیس‌ها از همه طرف طلایی شوند. از زیاد کردن شعله گاز خودداری کنید، چون سطح روی سوسیس‌ها زود برشته می‌شوند، اما مغزپخت نمی‌شوند. آن‌ها را چند دقیقه در یک صافی قرار دهید تا روغن اضافی مربوط به سرخ کردن سوسیس‌ها گرفته شود. در این فاصله، هشت دایره به قطر حدود ۲۰ سانتی‌متر از نان لواش ببرید. پنیر خامه‌ای را با پیازچه خرد شده مخلوط کنید و از این مخلوط مقدار کمی روی هر یک از نان‌ها بمالید.
گوجه‌فرنگی و پیاز خرد شده را با هم مخلوط کنید و آب‌لیمو را اضافه کنید. مقداری از این مخلوط را روی هریک از نان‌ها بریزید و یک عدد سوسیس را روی هرکدام گذاشته نان را به‌صورت یک ساندویچ لوله کنید.

منبع: همشهری آنلاین

باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: ha_sh_2000
برگرفته از گروه: تغذیه و تناسب‌اندام