تبیان، دستیار زندگی
در قسمت قبل، تحت عنوان «می روم بالا تا اوج» فصل اول و دوم کتاب مسئله حجاب شهید مطهری را بررسی کردیم، ابتدا تاریخچه ای از حجاب و سپس علت پیدا شدن حجاب در جوامع را گفته و از نظر استاد، آنها را نقد کردیم.در این قسمت به بررسی فصل های دیگر کتاب می پردازیم
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب عشقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بردگان متمدن

نگاهی به یکی از معروفترین کتاب ها در مسئله حجاب، قسمت دوم


در قسمت قبل، تحت عنوان «می روم بالا تا اوج» فصل اول و دوم کتاب مسئله حجاب شهید مطهری را بررسی کردیم، ابتدا تاریخچه ای از حجاب و سپس علت پیدا شدن حجاب در جوامع را گفته و از نظر استاد، آنها را نقد کردیم.در این قسمت به بررسی فصل های دیگر کتاب می پردازیم.

حجاب

فصل سوم، فلسفه پوشش در اسلام نام دارد، استاد، فلسفه پوشش زن در اسلام را با همه ی عقاید جهان متفاوت می داند که از نقطه نظر عقل هم قابل تایید است، اما قبل از عنوان کردن مسئله، به بررسی معنای لغوی حجاب و تفاوت آن با ستر و پوشش می پردازد.
در ادامه با ذکر نکته ای خاص ، سیمای حقیقی مسئله حجاب را بررسی می کند و آن این است که آیا مردان حق دارند، در محیط کار و یا جامعه، از زنان اطراف خود، تمتعاتی داشته باشند یا خیر؟ آیا مردان در بهره کشی جنسی از زنان، آزادی مطلق دارند یا خیر؟

آیا کامیابی ها مردان از زنان، باید به درون جامعه و بی قانونی کشیده شود یا خیر؟ اسلام پاسخ این سوالات را منفی می داند و می گوید که مرد فقط در چهارچوب خانواده و با حفظ قوانین و پرداخت تعهدات سنگین، می تواند از زنی، متمتع شود. اسلام برای تحکیم روابط خانواده ،آرامش روانی زن و مرد و پیشرفت کار و فعالیت های اجتماعی، می خواهد که این دو محیط از هم جدا باشند.


ازدواج، پایان انتظار یا اول محدودیت؟
مقایسه دوران گذشته و امروز از نقطه نظر ازدواج و ارتباط آن با حجاب، با ذکر دلایلی جالب از طرف استاد، قابل تامل است.
در گذشته که زنان حجاب بیشتری داشتند، مردان جوان در آرزوی ازدواج بودند و آن را پایان محرومیت ها و انتظار می دانستند و بر این باور بودند که شب زفاف کم از صبح پادشاهی نیست، اما امروزه که به برکت غرب و روابط بی بند و بار زن و مرد، همه جور کالایی در بازار پیدا می شود، میل جوانان برای ازدواج و تشکیل خانواده کم شده و در ضمن همسر قانونی که شریک زندگی و خوشی ها و غم ها بوده ، اینک تبدیل به زندانبان شده که دائم باید مواظب مردش باشد، امروزه همسر، عامل سلب آزادی و محدودیت شده است.
به عقیده شهید بزرگوار، علت این که جوانان از مواجهه با ازدواج دوری کرده و می گویند هنوز بچه ایم و یا برای چی باید ازدواج کنیم؟ همین موضوع است.

اسلام معتقد است، آنچه باعث فلج کردن نیروی کار می شود، حجاب نیست، بلکه بی حجابی و بی بند و باری است، شهید مطهری ، جدا بودن محیط کار و محیط لذتجویی را در اینجا هم توصیه می کند

نکته جالب!
در دانشگاه چه کسی بیشتر درس را می فهمد؟ دختری که به پوشش اسلامی و به دور از آرایش و تکلف، درس می خواند و یا دختری که در بند آرایش و لباس است؟پسری که در کنارش دختر محجبه نشسته است و یا یک دختر با دامن کوتاه و ...؟
چه کسی بهتر کار می کند؟ مردی که در محیط کارش، با زنان به اصطلاح هفت رنگ رو به روست و یا مردی که با زنان ساده و بی آرایش همکار است؟
اسلام معتقد است، آنچه باعث فلج کردن نیروی کار می شود، حجاب نیست، بلکه بی حجابی و بی بند و باری است، شهید مطهری ، جدا بودن محیط کار و محیط لذتجویی را در اینجا هم توصیه می کند.


حجاب زنان، نقض حقوق بشر است!
فصل چهارم به بررسی و پاسخ ایرادها و اشکالاتی که بر حجاب می گیرد، می پردازد.یکی از ایرادات این است که می گویند که هر انسانی، چه سفید چه سیاه، چه زن و چه مرد، با هر فرهنگ و مذهب و نژادی، آزاد است و مجبور کردن زن ، به حفظ حجاب، ظلم فاحش به زن و بی اعتنایی به حق آزادی اوست، حجاب جز اسارت زن و زندانی کردن او نیست.
استاد مطهری حجاب را، اسارت و محدود ساختن زن نمی داند، ایشان معتقد است حجاب، هدیه ای از طرف خدا برای زنان است و نه تنها محدودیت نیست، بلکه مصونیت او از افراد نادان و بی فرهنگ و فاقد اخلاق است.
ایشان در ادامه خاطرنشان می کند که حضور در اجتماع، رعایت قانون های جامعه را می طلبد، به عنوان مثال مصالح اخلاقی و اجتماعی، زنان و مردان را به رعایت قیودی پایبند می سازد و آن هم نه بردگی است و نه منافی آزادی، مثلا در برخی از کشورهای متمدن جهان، اگر مردی با پیژامه و لباس خواب از خانه خارج شود، پلیس از حضورش ممانعت کرده و حضور او را بدین گونه مخالف ارزش های اجتماعی آن شهر می داند.
اسلام زن را تشویق به حجاب کرده و می گوید که هر اندازه عفیف تر باشد و خود را به نمایش نگذارد، به همان اندازه عزت و اعتبار و آبرو و احترام او هم بیشتر است.
در فصل پنجم، استاد ابتدا به ذکر آیات حجاب در قرآن پرداخته (سوره نور و احزاب) و سپس آنها را تفسیر کرده و نکات پر اهمیت آنها را عنوان می کند، بعد از آن تا پایان کتاب ، ما شاهد ذکر نکات احکامی و فقهی بحث حجاب خواهیم بود از جمله موارد : حجاب در مقابل پسر بچه ها، زنان از کار افتاده، نگاه تلذذ و ریبه و ...
مطالعه این کتاب ، اطلاعات علمی و دقیقی در مبحث حجاب به شما می دهد و شاید نگاهتان را به این حکم از احکام دین تغییر دهد.

زینب عشقی

بخش زیبایی تبیان


مطالب مرتبط:

زنانی مثل مغز کاهو وسط سالاد

مادر مینی زوپ پوش و دختر چادری
تو و نگاه سنگین پسر مغازه دار
محجبه های ساپورت پوش
خط قرمز های رژ قرمز


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.