تبیان، دستیار زندگی
با استفاده از خواص فیزیکی اجسام شما می توانید به یک آزمایش علمی دست بزنید، که به شعبده بازی شباهت دارد: سه سکه ی یکسان بردارید. در یک روی هر کدام از آن ها با قلم ماژیک یک علامت بگذارید. رنگ علامت ها باید با هم متفاوت باشند. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : علی سرمدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کدام سکه برداشته شده است؟

با استفاده از خواص فیزیکی اجسام شما می توانید به یک آزمایش علمی دست بزنید، که به شعبده بازی شباهت دارد: سه سکه ی یکسان بردارید. در یک روی هر کدام از آن ها با "قلم ماژیک" یک علامت بگذارید.

رنگ علامت ها باید با هم متفاوت باشند. بنابراین بایستی به سه قلم ماژیک، به رنگ های مختلف، این کار را انجام دهید. اگر شما فقط یک قلم ماژیک در دسترس دارید، در یک روی سکه ها شماره های 1و2و3 بنویسید.

سپس آن ها را به طور وارونه در داخل یک کاسه ی پلاستیکی قرار دهید.  و آن وقت از دوست خود خواهش کنید، که دور از چشم شما یکی از این سکه ها را بردارد، و در دست خود نگه دارد. ضمن گفتن این مطلب سر خود را به عقب برگردانید، و به اون امکان بدهید، که این کار را انجام دهد. ده ثانیه ی بعد از وی بخواهید، که سکه را به طور وارونه سرجای خود قرار دهد، و ردیف سکه ها را نیز به هم بزند.

کدام سکه برداشته شده است؟

در این موقع شما یک به یک سکه ها را برمی دارید، و هر کدام را یک لحظه به پلک چشم های خود می زنید، و ادعا می کنید، که شما با چشم بسته اثر انگشت دوست خود را روی سکه تشخیص می دهید!

و سرانجام سکه ای را که دوست شما بردشته است، از بقیه مشخص می کنید، و همه را به شگفتی وا می دارید.

راز این کار در چیست؟

دلیلش ساده است: فلزات بیش از سایر اجسام حرارت را جذب و هدایت می کنند. در مدت 10 ثانیه ای که سکه در دست شما بوده، در اثر مجاورت گرم شده است.

پلک چشم شما نیز به تغییرات دما بسیار حساس است، و وقتی که سه سکه را به آن می زنید، فوراً تشخیص می دهد، که کدام یکی گرم تر از دیگر سکه هاست.

و به این ترتیب سکه ی مورد نظر معلوم می شود. اما دلیل انتخاب کاسه ی پلاستیکی چیست؟ گفتیم که فلزات بیش از سایر اجسام رسانای گرما هستند. اگر کاسه فلزی بود، گرمای سکه را زود جذب می کرد، و شما نمی توانستید آن را از بقیه مشخص کنید. در این جا فقط یک مطلب باقی می ماند: اگر دوست شما یک سکه را با انبردست 10 ثانیه نگه دارد، آیا باز هم قادر به تشخیص آن می شوید؟!

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان