تبیان، دستیار زندگی
ترن هوایی؟؟ واقعا؟؟! این یکی از واکنش های همیشگی دانش آموزان به کار بر روی این پروژه مهیج می باشد. این پروژه تقریبا یکی از پر پر طرفدار ترین پروژه های دانش آموزی در کلاس های درس بوده است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترن هوایی_ جلسه اول

ترن هوایی_ جلسه اول

اهداف:

  • طراحی و ساخت ترن هوایی
ترن هوایی_ جلسه اول

وسایل مورد نیاز:

  • حداقل سه متر فوم لوله ای شکل. این فوم که در ساختمان سازی جهت عایق سازی لوله ها به کار می رود در اکثر فروشگاه های عرصه مصالح ساختمانی پیدا می شود. به عنوان مثال یکی از مراکز فروش آن را در لینک زیر می توانید مشاهده کنید. دقت کنید هر چه ضخامت فوم بیشتر باشد ریل های شما محکم تر خواهند بود.
  • http://www.aryaflex.com/index.php/extensions/2013-01-05-10-40-40
  • چند عدد تیله
  • چسب کاغذی یا چسب برق
  • ذهن های خلاق و آماده
  • بقیه بخش های این پروژه با همان وسایلی که در هر کلاس درس از جمله میز و صندلی و ... قابل اجرا است. اما شما می توانید از تعدادی جعبه خالی برای تنظیمات ارتفاع استفاده کنید. به همین سادگی می توانید کارتان را شروع کنید و کلاستان را به یک شهر بازی مهیج و آموزنده تبدیل کنید!


"ترن هوایی؟؟ واقعا؟؟!" این یکی از واکنش های همیشگی دانش آموزان به کار بر روی این پروژه مهیج می باشد. این پروژه تقریبا یکی از پر پر طرفدار ترین پروژه های دانش آموزی در کلاس های درس بوده. محدودیت سنی ندارد و هر گروه سنی در هر مقطع تحصیلی می تواننند بر اساس دانششان به ساخت و طراحی این ترن جذاب پردازند.

ترن هوایی_ جلسه اول

پروژه ترن فرصت های زیادی برای خلاقیت و ایده پردازی در اختیار دانش آموزان قرار می دهد و هم چنین تمرین عملی بسیار خوبی برای آشنایی دانش آموزان دبیرستانی با مفاهیم سقوط آزاد، سطح شیب دار، حرکت دایره ای، انرژی پتانسیل و دیگر مفاهیم مربوط به حرکت می باشد. دانش آموزان مقاطع پایین تر نیز می توانند به صورت تجربی با خیلی مفاهیم آشنا شده و دست و پنجه نرم کنند. در نهایت در فرآیندی از طراحی، ساخت، آزمون و خطا، دانش آموزان با مجموعه ای از این مفاهیم کار کرده و خیلی از آن ها را لمس می کنند.

ترن هوایی_ جلسه اول

علاوه بر این یکی از نیازهای اصلی این پروژه کار گروهی می باشد. بنابراین دانش آموزان با داشتن انگیزه و هیجان برای ساخت و بهینه سازی ترن در فضایی شاد، کار گروهی و تقسیم وظایف در پروژه ای علمی و عملی را تجربه خواهند کرد. همچنین وسایل لازم برای این پروژه آموزنده، بسیار ساده هستند و این طور نیست که در حین انجام کار باعث ایجاد محدودیت های عملی شوند.


 شروع و کمی دست گرمی فیزیکی!
برای شروع کار بهتر است کمی با لوله های و تیله ها بازی کرده و با بعضی مفاهیم بایه ای بیشتر آشنا شویم. تکه ای حدودا 50 سانتی متری از لوله (منظور از لوله همان لوله فومی است) و یک تیله را بردارید.

ترن هوایی_ جلسه اول

طبق شکل یک طرف آن را با قیچی یا کاتر برش دهید (برخی فوم ها به صورت کارخانه ای برش خورده اند). سپس طرف دیگر را نیز ببرید تا لوله شما دقیقا از وسط (از روی قطر) نصف شود. هنگام برش می توانید پس از بریدن چند سانتی متر از فوم، تیغه قیچی را در حالت نیمه نگه دارید و با سرعت تا انتهای لوله پیش بروید با این روش برش لبه ها صاف تر می شوند. البته دقت کنید روی خط صاف حرکت کنید. می توانید با ایجاد خط خطای برش را کمتر کنید.

ترن هوایی_ جلسه اول

ترن هوایی_ جلسه اول

اکنون می خواهیم با خاصیت های سطح شیب دار کمی آشنا شویم. یکی از تیله ها را درون لوله ی نیمه (که از این به بعد آن را ریل می نامیم) قرار دهید. یک طرف ریل را کمی بلند کنید. چه اتفاقی می افتد؟
بله تیله شروع به حرکت درون ریل می کند. حال ارتفاع را کمی بیشتر کنید. این بار چه مشاهده می کنید؟ آیا سرعت تیله تغییر می کند؟
حال تکه ای کاغذ برداشته و به دیوار وصل کنید. روی آن را با استفاده از نقاله به شکل زیر درجه بندی کنید.

ترن هوایی_ جلسه اول

می توانید به ترتیب از زوایای 20، 30، 40، 45، 50، 60 استفاده کنید. (دانش آموزان دبستان می توانند به صورت کیفی و بدون توجه به اعداد این کار را انجام دهند). این کاغذ را روی دیوار بچسبانید و ریل را در امتداد خط های رسم شده قرار دهید.

کار گروهی شما از همین لحظه آغاز می شود. دو نفر از اعضا گروه ریل را کاملا صاف در امتداد خط ها نگه دارند. یکی دیگر از دوستان مسئول تیله باشد و فرد دقیق دیگری با استفاده از کرنومتر مسئول اندازه گیری زمان. تیله (که این جا همان ترن شماست) را با گفتن کلمه "شروع" رها کنید و همزمان کرنومتر را فعال کنید. مسئول تیله می بایست با دقت لحظه ای که تیله به پایان مسیر رسیده و از ریل خارج می شود را گزارش کند. به محض خروج از ریل با اعلام کلمه "پایان" مسئول کرنومتر دکمه قطع را می فشرد و مدت زمان طی مسیر ثبت می شود.

  فعالیت:
آزمایش فوق را برای زوایای مختلف به همین شکل تکرار کنید. بهتر  است برای داشتن اعداد دقیق تر هر زاویه را 3 یا 4 بار تکرار نمایید و در نهایت زمان ها را میانگین بگیرید و در جدولی به شکل زیر ثبت کنید.

ترن هوایی_ جلسه اول

بررسی کنید اعداد ثبت شده با زوایا چه نسبتی دارند؟ با افزایش زاویه، زمان افزایش یافته یا کاهش؟
نمودار نقطه ای زمان بر حسب زاویه را رسم کنید. نقاط را به هم وصل کنید. آیا می توانید بگویید به کدام تابع ریاضی شبیه است؟

فعالیت :
جدولی با ستون و 6 ردیف رسم کنید. این بار می خواهیم به جای زوایا، سینوس آن ها را معکوس کنیم و قرار دهیم. (sin30, sin45, sin60) به راحتی می توانید مقدار سینوس هر یک را با ماشین حساب به دست آورید. سپس یک را تقسیم بر عدد حاصل کنید و معکوس سینوس هر زاویه را در جدول بنویسید . در ستون دیگر هم زمان میانگین هر زاویه را مقابل آن بنویسید. این بار نمودار نقطه ای معکوس سینوس زوایا را بر حسب زمان رسم کنید.

ترن هوایی_ جلسه اول

نقاط را به هم وصل کنید. این بار منحنی شما شبیه به چه تابعی شده است؟ آیا می توانید فرمولی برای رابطه زوایه ی ریل و مدت زمان عبور ترن پیدا کنید؟

تکلیف: _______

محل بازدید/ اردو/ خرید: _________

منابع مطالعه: ________

مطالب مرتبط:

ترن هوایی_ جلسه اول
ترن هوایی_ جلسه دوم
ترن هوایی_ جلسه سوم
ترن هوایی_جلسه چهارم
ترن هوایی_ جلسه پنجم
ترن هوایی_ جلسه ششم
ترن هوایی_ جلسه هفتم


بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: سارا قیصری - تنظیم: علی سرمدی