تبیان، دستیار زندگی
در سال های اخیر اکثر پروژه ها تمرکز خود را بر روی خلق تکنولوژی های جدید در زمینه آموزش الکترونیکی گذاشته اند و توجه به فراگیران روش ها و تکنیک های آموزش، نسبت به تکنولوژی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. البته در این راه توصیه می شود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عوامل موثر در روند رو به رشد آموزش الکترونیکی (2)

عوامل موثر در روند رو به رشد آموزش الکترونیکی (2)


 در سال های اخیر اکثر پروژه ها تمرکز خود را بر روی خلق تکنولوژی های جدید در زمینه آموزش الکترونیکی گذاشته اند و توجه به فراگیران روش ها و تکنیک های آموزش، نسبت به تکنولوژی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. البته در این راه توصیه می شود که برای دستیابی به موفقیت از تجربیات گذشته نیز استفاده شود تا بتوان عوامل موفقیت و شکست را به خوبی تجزیه و تحلیل نمود

با توجه به موارد ذکر شده می توان عوامل موثر در روند بهبود آموزش الکترونیکی را به سه گروه عوامل سازمانی، کلی و شناختی تقسیم نمود. زمانی که تمامی زیرساخت های فنی و مدیریت آماده برای پشتیبانی از آموزش باشند می توان آن را تعریفی از بخش سازمانی دانست.
هم چنین مشخص کردن روش های مشخص به منظور یادگیری و ارزیابی براساس سطح یادگیری بزرگسالان و تعیین آزمون قبل از برگزاری دوره ها می تواند بیانگر عوامل کلی باشد و در نهایت دسترسی به اطلاعات تحت وب توسط رابط کاربری ساده که پیچیدگی برای کاربر پیش نیاورد تا کاربر بتواند از رسانه ها استفاده مناسب کرده و اطلاعات بیهوده، وقت فرد را نگیرند، می تواند جزء عوامل شناختی دسته بندی شوند.

با توجه به موارد ذکر شده می توان عوامل موثر در روند بهبود آموزش الکترونیکی را به سه گروه عوامل سازمانی، کلی و شناختی تقسیم نمود. زمانی که تمامی زیرساخت های فنی و مدیریت آماده برای پشتیبانی از آموزش باشند می توان آن را تعریفی از بخش سازمانی دانست.

اینترنت به عنوان یک منبع اطلاعاتی قوی نقش به سزایی بر یادگیری فرد به صورت خود محور دارد و هر یک از کاربران می توانند با داشتن دانش هر چه بیشتر در استفاده از اینترنت فراگیری را به صورت مستقل و فردی انجام دهند و درک عمیقی به فرد می دهد.

از سوی دیگر برخی معتقدند که اینترنت اثرات منفی، بر یادگیری فرد داشته و ممکن است برای او سوالاتی پیش آید که نیاز به پاسخگویی داشته باشد و این که کاربران به جای استفاده از دانش خود به اینترنت متکی می شوند از دیگر مضرات آن است.

این موضوع منجر شد تا قوانینی برای یادگیری توسط اینترنت در نظر گرفته شود. به عنوان مثال استفاده کاربران از اینترنت تحت نظارت مسئولین باشد و برنامه های درسی را به گونه ای تنظیم کنند که دانش پژوه به صورت منظم از اینترنت بهره ببرد. مشخص کردن سایت ها و مطالب مرتبط با دوره های آموزشی از اتلاف زمان کاربر می کاهد و در کنار آن استفاده از سی دی و ... می تواند تمرکز کامل کاربر از اینترنت را کم کند و به عنوان راه کاری برای جلوگیری از چاپ منابع به صورت غیر مجاز باشد.

در نتیجه موفقیت در یادگیری به سبک آموزش الکترونیکی علاوه بر وجود زیرساخت های کافی و پشتیبانی های لازم به ویژگی های اساتید و یادگیرندگان و توانایی آن ها در استفاده از رایانه و تعامل از طریق اینترنت بستگی دارد.
طی تحقیقات به عمل آمده از نظر متخصصان حوزه آموزش الکترونیکی به ترتیب عوامل زیر بر روی بهبود و روند رو به رشد آموزش الکترونیکی موثر هستند.
• محتوای برنامه
• دسترسی به اینترنت و وب
• تلاش کاربران و پیگیری آن ها
• پشتیبانی از وب سایت ها توسط برگزار کنندگان دوره ها
• تعهدات موسسه
• میزان تعامل موجود در محیط یادگیری
• کیفیت کار اساتید
• برنامه ریزی و ارایه دوره ها
آموزش الکترونیکی به عنوان یک آموزش نوپا نیازمند اعمال روش های علمی و منطقی در اجرا و ارزیابی است. این نوع آموزش از سمت دانشگاه ها و موسسات بسیار مورد استقبال واقع شده و به منظور بهره گیری مناسب از آن می بایست عوامل موفقیت در اجرا را شناسایی کرده و بتوان مولفه های اساسی یادگیری را مورد بررسی قرار داد چرا که حتی نوآورانه ترین فناوری ها نیز بدون در نظر گرفتن معیارهای صحیح هیچ سودی نخواهند داشت.

عوامل موثر در روند رو به رشد آموزش الکترونیکی (2)

به عنوان یکی از عوامل موثر، محتوای برنامه از ارزش زیادی برخوردار است، اینکه کاربران بدانند چه چیزی را باید بیاموزند در پیشرفت روند آموزش بسیار موثر خواهد بود چرا که کاربران نیز می توانند براساس آن برنامه ریزی کرده و یا به مطالعه مطالب جانبی برای افزایش سطح آگاهی خود در آن زمینه بپردازند، اما اگر محتوای برنامه شامل مطالب درسی مورد رضایت کاربران قرار نگیرد برنامه ناموفق خواهد بود.

مسئولین باید توجه داشته باشند که به هنگام ارایه برنامه ها که شامل سخنرانی ها، یادداشت ها و ... است، طراحی پیچیده را کنار گذاشته و هر پیام کمکی که ارایه می شود شفافیت کافی را داشته باشد تا کاربر آن را به خوبی درک کند.

اگر کاربران نتوانند به آسانی به محیط وب دسترسی داشته باشند، تحمل و صبر افراد کم می شود. داشتن محیط آموزشی که به راحتی در دسترس باشد سبب می شود تا تعامل کاربران با یکدیگر و اساتید بیشتر شده و علاوه بر آموزش، تجربیات خود را نیز در اختیار یکدیگر قرار دهند.

هم چنین اگر کاربران نتوانند به آسانی به محیط وب دسترسی داشته باشند، تحمل و صبر افراد کم می شود. داشتن محیط آموزشی که به راحتی در دسترس باشد سبب می شود تا تعامل کاربران با یکدیگر و اساتید بیشتر شده و علاوه بر آموزش، تجربیات خود را نیز در اختیار یکدیگر قرار دهند.

پشتیبانی توسط مدیر شبکه موجب می شود تا امنیت سایت برقرار شود، منظور از امنیت سایت آن است که یادگیرندگان اطمینان حاصل نمایند که تکالیف و یادداشت های آن ها به دست مدرسان خود رسیده باشد و در صورت بروز هر گونه مشکل، حمایت های لازم از سوی مدیر سایت انجام گیرد تا این میزان توجه در نظر کاربران آید.

مدیریت به عنوان نهادی حساس در زمان هایی که کاربران تحت فشار هستند می بایست حضوری فعال داشته و دارای روندی رو به جلو در ارتقای کیفیت برنامه ها باشند.

عوامل موثر در روند رو به رشد آموزش الکترونیکی (2)


در نهایت به منظور طراحی و تدارک دوره های الکترونیکی موفق، توجه به عوامل موثر در موفقیت اجرای برنامه یادگیری الکترونیکی ضروری است.

تهیه: سیدخاموشی

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان