تبیان، دستیار زندگی
هوای خوزستان و شهرهای جنوب غرب کشور خاک آلود و پر غبار است، فعالیت های اجتماعی و اقتصادی از حالت عادی خارج شده و مدارس تعطیل شده اند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرد و خاک در شبکه های اجتماعی

هوای خوزستان و شهرهای جنوب غرب کشور خاک آلود و پر غبار است، فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی از حالت عادی خارج شده و مدارس تعطیل شده‌اند

فرآوری : رشیدی بخش اجتماعی تبیان
گرد و غبار

ما شبکه‌های اجتماعی فضایی است که تعطیلی ندارد. این شبکه‌های اجتماعی اکنون بستری ایجاد کرده‌اند برای توصیف وضعیت مردم گرفتار در گرد و خاک، اطلاع‌رسانی متقابل مردم و مسئولان، همدلی با مردم استان‌های جنوبی و غربی کشور و...  مسئولان بلند پایه کشور در صفحات مجازی خود در وایبر، واتس اپ و فیس‌بوک و اینستاگرام خود نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. نخستین واکنش در صفحه منسوب به رهبر معظم انقلاب در اینستاگرام بود. تصویری از نقشه ایران به نمایش گذاشته شد و جملاتی که از دولت خواسته شد تا جلوی آسیب ریزگرد‌ها را بگیرد. در این صفحه بیانات رهبر معظم انقلاب درباره ریزگردها منتشر شده است که ایشان تأکید داشتند: «این قضیه ریزگردها و غبارهایی که می‌آید داخل کشور، واقعاً مسأله بسیار مهمی است و جا دارد که به صورت کلان، همه مسئولان کشور و همه بخش‌های مختلف دولت هماهنگی کنند، همکاری کنند، برای اینکه جلوی این آسیب را بگیرند.»
در شرایطی که آلودگی هوا در تهران و کلانشهرها این روزها مدام به آسمان این شهرها سرک می‌کشد، نفس استان خوزستان در جنوب غرب کشور نیز با هجوم ریزگردها به شماره افتاده است و مردم این استان نفس کشیدن برای‌شان سخت شده است.

این روزها در مقابل سکوت سنگین سازمان‌های مسوولین مانند محیط‌زیست، مردم اهواز برای نشان دادن اعتراض نسبت به این موضوع خود دست به کار شده‌اند و با حضوری فعال در شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی و حتی تلفن‌های همراه در قالب انتشار تصاویر ابتکاری و خاک‌نوشته‌های خود به دنبال رساندن پیام نارضایتی از وضعیت این روزهای شهر اهواز به گوش مدیران سازمان‌های مسوول بویژه سازمان محیط‌زیست هستند

گرد و غباری که طی هفته گذشته سوار بر امواج بادها از کشورهای همسایه راهی آسمان خوزستان شد نه تنها مدارس را به تعطیلی کشاند بلکه برخی پروازهای این استان را نیز زمینگیر کرده است. نگرانی اصلی مردم این شهرها تنفس بی‌چون و چرای این هوای آلوده و انتظار بروز انواع و اقسام بیماری‌های تنفسی است که دیر یا زود گریبانگیر آنها خواهد شد.
خاکستری شدن پی در پی آسمان این شهر برچسب آلوده‌ترین شهر جهان را نیز به پیشانی این شهر چسبانده و در مقابل انتظار شهروندان از سازمان محیط‌زیست را نیز افزایش داده و همه منتظر هستند نحوه رویارویی این سازمان عریض و طویل با ریزگردها را برای رفع آلودگی این شهر نظاره‌گر باشند. اما سلام دوباره گرد و غبار به ساکنان این استان گواهی بر پابرجا ماندن مشکلات و پیشرفت اهواز در مراتب آلودگی شده است. این در حالی است که این روزها در مقابل سکوت سنگین سازمان‌های مسوولین مانند محیط‌زیست، مردم اهواز برای نشان دادن اعتراض نسبت به این موضوع خود دست به کار شده‌اند و با حضوری فعال در شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی و حتی تلفن‌های همراه در قالب انتشار تصاویر ابتکاری و خاک‌نوشته‌های خود به دنبال رساندن پیام نارضایتی از وضعیت این روزهای شهر اهواز به گوش مدیران سازمان‌های مسوول بویژه سازمان محیط‌زیست هستند.
موضوع ریزگردها واکنش برخی از کاربران فضای مجازی را به دنبال داشت؛ برخی از کاربران در فیس‌بوک نوشتند که چرا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در صفحه شخصی‌اش به موضوع ریزگردها اشاره‌ای نداشته است. کاربران دنیای مجازی هم به صفحه منسوب به معصومه ابتکار آمدند و از او درباره تمهیدات این سازمان برای مردم منطقه سوالاتی کردند و تأکید داشتند که چرا این موضوع برای همیشه حل نمی‌شود. بیشتر کاربران با انتشار عکس‌ها و پست‌هایی با مردم منطقه ابراز همدردی کردند.
هشتگ‌هایی درباره خوزستان و موضوع ریزگردها در فیس‌بوک ایجاد شد و در این هشتگ‌ها درباره پیامدهای روحی -روانی پدیده آلودگی هوا در آن منطقه نوشتند:این روزها به قدرکافی درباره آلودگی هوا شنیده اید. هنگام آلودگی هوا، افراد زودرنج تر، پرخاشگرتر، عصبانی‌تر و کم‌تحمل‌تر می‌شوند. یعنی با اینکه در گذشته هم این مشکلات را داشته‌اند اما حالا خیلی زودتر به استرس واکنش و حساسیت نشان می‌دهند.

چالش «خاک نوشته» در شبکه‌های اجتماعی

بروز پدیده گرد و غبار از یک سو و انجام نشدن وعده‌های سازمان محیط‌زیست برای کاهش این مشکل از طرف دیگر باعث شکل‌گیری کمپین‌های گوناگون در صفحات اجتماعی شده است.
در حال حاضر شاهد ایجاد کمپین‌های گوناگونی در شبکه‌های اجتماعی هستیم که با عناوینی  خاص در تلاش برای طلب کمک برای رفع مشکل خود هستند. یکی از این کمپین‌ها با نام « جمع‌آوری یک میلیون امضا برای رساندن نام اهواز به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان به گوش مدیران» فعالیت می‌کند. حتی کودکان اهوازی نیز در این کار فعال شده و با کشیدن نقاشی با موضوع گرد و غبار و قرار دادن آن روی این صفحات خواستار توجه بیشتر سازمان محیط‌زیست به مشکلات هستند.

بروز پدیده گرد و غبار از یک سو و انجام نشدن وعده‌های سازمان محیط‌زیست برای کاهش این مشکل از طرف دیگر باعث شکل‌گیری کمپین‌های گوناگون در صفحات اجتماعی شده است

جالب اینجاست که شهروندان این شهر نیز از انواع و اقسام پیام‌ها یا تصاویر برای جلب توجه بیشتر مدیران در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. تصاویری از نوشته‌هایی که روی گرد و غبار برزمین نشسته حکاکی شده با عنوان «خاک‌نوشته» و مضامینی مانند «لطفا به ما هم فکر کنید»، « به فکر ما باشید»، «از این هوا خفه شدیم، »، «اهواز آلوده‌ترین شهر» و «صدای ما را بشنوید» همگی گویای این واقعیت است که تاکنون اقدام موثری برای رفع دغدغه‌های ساکنان این استان انجام نشده است.

محیط ‌زیست کجایی؟

اکنون که نام اهواز به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان از نظر ریزگردها بر سر زبان‌ها افتاده و این شهر را صاحب رکوردی تازه کرده است، انتظارات از سازمان محیط‌زیست به عنوان متولی اصلی حفاظت از محیط‌زیست نیز دوچندان می‌شود. براساس تجربیات سایر کشورها استفاده از مالچ به عنوان نوعی چسب می‌تواند مانع از هجوم این ذرات به آسمان شود، موضوعی که تاکنون به عنوان تنها راه عملی مقابله با این موضوع از سوی سازمان محیط‌زیست پیشنهاد شده اما در عمل اقدام جدی برای همکاری با کشورهای همسایه انجام نشده و گروهی برای مالچ پاشی به این کشورها اعزام نشده‌اند. به نظر می‌رسد با توجه به تغییر شرایط اقلیمی و وقوع خشکسالی‌های پی در پی باید منتظر ازدیاد روزافزون کانون‌های گردو‌غبار باشیم و بر این اساس دیگر وزش باد نه تنها به بهبود آلودگی هوا کمک نمی‌کند بلکه ریزگردها و غبار را برای تشدید وضعیت آلودگی هوا حتی تا مرکز ایران به پیش می‌راند. با توجه به این نکته دیگر نمی‌توان برای رفع آلودگی هوا از باد کمک گرفت بلکه باید با اقدامات عملی مانند مالچ‌پاشی برای بروز مشکلات زیست‌محیطی وارد میدان عمل شد.


منابع : روزنامه ایران / قطره

مطالب مرتبط: