تبیان، دستیار زندگی
با گسترش قابل توجه اینترنت در بخش های مختلف جامعه، سازمان آموزشی نیز دچار تغییراتی شده است که در این بین می توان از آموزش الکترونیکی به عنوان یک نهاد نو ظهور نام برد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارزیابی میزان گرایش دانشجویان به آموزش الترونیکی

موسسات و بسیاری از دانشگاه ها خواستار به کارگیری آموزش مجازی شده اند اما برخی از دانشجویان که این آموزش را آغاز کرده اند ابراز نارضایتی کرده و از ادامه آن انصراف داده اند.

ارزیابی میزان گرایش دانشجویان به آموزش الکترونیکی

با توجه به تحقیقات صورت گرفته علت نارضایتی افراد می تواند هر یک از موارد استاد، فناوری، طراحی و محیط آن، محتوای دوره ها و حتی خود دانشجویان باشد. به همین دلیل می بایست شاخص هایی را تعیین کرد که براساس آن بتوان در هر بار نقایص را برطرف کرده و جذب افراد به سمت این نوع آموزش را بالا برد.
از سال های پیش دانشمندان همواره به دنبال راهی برای گسترش خدمات آموزشی با توجه به رشد فناوری بوده اند. در این میان افزایش ارتباط افراد از طریق اینترنت، دانشمندان حوزه آموزش را به این فکر واداشت تا حوزه فناوری را متحول سازند از این رو آموزش الکترونیکی به عنوان تحولی مدرن روی کار آمد.

آموزش الکترونیکی به عنوان یکی از مهم ترین پیشرفت ها در صنعت فناوری اطلاعات به شمار می آید و به منظور ایجاد محیطی آسان برای پرورش و انتقال یادگیری در هر زمان و مکان است. ادامه حیات یک محصول یا فناوری به میزان رضایت استفاده کنندگان از آن بستگی دارد و در صورت عدم رضایت نمی توان به بقای آن امیدوار بود.

بررسی ها نشان داده که در ابتدای ورود آموزش الکترونیکی به عرصه آموزش دانش پژوهان بعد از مدتی دیگر تمایلی به ادامه آن نداشته و آن را کنار می گذاشتند.

ادامه حیات یک محصول یا فناوری به میزان رضایت استفاده کنندگان از آن بستگی دارد و در صورت عدم رضایت نمی توان به بقای آن امیدوار بود.

در آموزش سنتی سیستم آموزشی براساس معلم محوری بوده اما در آموزش جدید باید به گونه ای برنامه ریزی می شد که دانشجو محوری روی کار باشد از این رو رضایت کاربران را در صدر آموزش قرار داده اند به همین دلیل باید به دنبال روش هایی بود که بتوان اهداف یادگیرندگان و نیازهای آن ها را برطرف کرد.
همان طور که از تعریف آموزش الکترونیکی برمی آید محتوای الکترونیک از طریق شبکه های جمعی مانند ایتنرنت و یا ابزارهای چند رسانه ای منتقل می شوند اما این افراد هستند که محتوا را ایجاد می کنند به همین دلیل باید بر روی تاثیرگذاری آن بر روی افراد کار کنند و این موضوع در قالب مدلی به نام پذیرش تکنولوژی بیان شده است.

در این مدل میزان رضایت و نگرش افراد به ابزارهای فناوری و معیارهای در نظر گرفته شده برای استفاده از تکنولوژی مدنظر قرار داده و مبنایی را برای شرح دادن این باورها و تمایلات به استفاده از برنامه های فناورانه کاربردی فراهم می کنند.

ارزیابی میزان گرایش دانشجویان به آموزش الکترونیکی


اولین بررسی های انجام شده نشان داد که کاربران بیش از هر چیزی به دنبال یک محیط آموزشی تعاملی هستند هم چنین انعطاف پذیری ابزارهای رسانه ای مورد استفاده بیش از راحتی استفاده از فناوری و ابزارهای آن حایز اهمیت است.
در آموزشی که به صورت غیر همزمان برگزار می شود می توان معیارهایی را مانند رابط کاربر، جوامع یادگیری، محتوا، شخصی سازی و ... برای بررسی میزان گرایش دانش پژوهان به سمت آموزش الکترونیکی دانست. زمانی که می خواهند یک سبک آموزشی برتر را برای افراد ایجاد کنند باید در نظر داشته باشند که این سبک یک روند مشخص داشته و بازخوردهای به موقع و مختلف از کاربران را دریافت کند.

در مدل پذیرش تکنولوژی، میزان رضایت و نگرش افراد به ابزارهای فناوری و معیارهای در نظر گرفته شده برای استفاده از تکنولوژی مدنظر قرار داده و مبنایی را برای شرح دادن این باورها و تمایلات به استفاده از برنامه های فناورانه کاربردی فراهم می کنند.

در مدل دیگری که از سوی محققان ارائه شده چندین فاکتور را برای سنجش میزان گرایش و رضایت افراد به سمت آموزش الکترونیکی ارایه کرده اند.


• میزان نگرانی افراد در هنگام استفاده از کامپیوتر
• میزان انعطاف پذیری محتوای ارائه شده در دوره مجازی
• کیفیت واحدهای آموزشی
• نوع دیدگاه اساتید به رایانه ها
• میزان سهولت و سودمندی مطالب با توجه به نظرات کاربران


توجه به انواع روش های بررسی و سنجش، نشان دهنده آن است که حضور دانشجویان در آموزش الکترونیکی بسیار مهم تر است از آموزش سنتی، چرا که در آموزش مجازی از شرکت کنندگان انتظار می رود تا تعامل فعالانه تری داشته و دارای برنامه ریزی و مهارت های کار با کامپیوتر باشند که در واقع چند بعد اصلی که شامل میزان علاقه و گرایش کاربران به استفاه از فناوری اطلاعات و نگرانی آن ها به هنگام استفاده از ابزارهای فناوری و در نهایت میزان کارایی و موثر بودن و تعهد افراد دسته بندی می شود.
حال هرچه هر یک از موارد بالا افزایش یا کاهش یابد به همان اندازه در میزان گرایش فرد تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال هرچه فرد میزان استرس بیشتری در استفاده از اینترنت و ... داشته باشند، علاقه کمتری در وی برای استفاده از آموزش الکترونیکی ایجاد شده و گرایش کمتری نسبت به آن دارد. هم چنین شرکت کنندگان دارای خود-اثربخشی دارای رضایت بیشتری هستند. منظور از خود اثر بخشی میزان اطمینان فرد از موفقیت در کارهایش است و هرچه درصد اطمینان به خود را بیشتر داشته باشد گرایش بیشتر شده و نسبت به آموزش تعهد پیدا می کند.

ارزیابی میزان گرایش دانشجویان به آموزش الکترونیکی

با توجه به مطالب گفته شده برخی از پژوهش ها نشان دهنده آن است که خود-اثربخشی و داشتن تعهد نمی تواند از دلایل اصلی تاثیرگذار گرایش فرد به سمت آموزش مجازی باشد چرا که فرد به صورت داوطلبانه این نوع آموزش را انتخاب کرده و مطمئن است که می تواند نسبت به یادگیری محتوا متعهد باشد. در نتیجه اگر بتوان استرس فرد را به هنگام استفاده از ابزارهای فناوری کاهش داد و به طور کلی دیدگاه فرد را تغییر داد می توان در عملکرد او بهبود ایجاد کرده و در نتیجه گرایش را بالا برد.

تهیه: سیدخاموشی
بخش آموزش مجازی تبیان


منابع


Perceived Ease of Use and User Acceptance of Information Technology
www.aabri.com
How do Online Students Differ from Lecture Students? " Dutton, J., & Perry, J”