تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: در حوزه تولید محتواهای آموزشی ۵ کتاب را با همکاری نیروی دریایی نوشته ایم که کتاب درسی دانش آموزان است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تألیف ۵ کتاب درسی با همکاری نیروی دریایی

تألیف ۵ کتاب درسی با همکاری نیروی دریایی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: در حوزه تولید محتواهای آموزشی ۵ کتاب را با همکاری نیروی دریایی نوشته‌ایم که کتاب درسی دانش‌آموزان است.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در نشست «برنامه کتب درسی و بهره‌مندی از سرمایه دریایی» که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، اظهار داشت: امروز 19 بهمن است تاریخ انقلاب اسلامی ما شاید مصداقی از سوره مبارکه فتح باشد؛ امروز نیروهای مسلح و به نمایندگی از آنها نیروی هوایی پیش‌قدم شد تا همبستگی خود را با انقلاب ملت ایران اعلام کند و اگر نیروهای مسلح در چنین روزی همبستگی و همراهی خود را با ملت نشان نمی‌دادند شاید پیروزی انقلاب اسلامی طول می‌کشید.

وی افزود: این نشان داد که بدنه و ارتش جمهوری اسلامی همدل با مردم است و این معنا را در دفاع مقدس دریافتیم که ارتش فدای ملت و از آن طرف مردم که پشتیبان نیروهای مسلح و نظامی هستند شعار مردم فدای ارتش را سر دادند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز نه تنها بدنه ارتش بلکه سران ارتش و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی آن همه همدل و یکپارچه هستند و لذا امروز میزبان نیروی دریایی ارتش به نمایندگی از تمامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هستیم و به نیروهای مسلح پرتوان و غرورآفرین خود می‌بالیم. وی ادامه داد: تقویت هویت ملی دینی و انقلابی یکی از بحث‌های ما در تعلیم و تربیت است؛ ارتقاء، حفظ و تحکیم هویت یکی از مباحث اساسی است؛ از جمله عواملی که تولید هویت اجتماعی می‌کند اقتدار ملی ما است و اقتدار ملی نسبتی روشن و مستقیم با اقتدار نظامی دارد.

وی افزود: کشورهایی که مقتدر هستند نیروهای مسلح مقتدری دارند اما اقتدار نیروهای مسلح ما به واسطه ایمان، آرمان و همبستگی با مردم است. رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اهمیت نیروی دریایی اظهار داشت: در بین نیروهای مسلح ما امروز نیروی دریایی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ به تعبیر مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا، نیروی دریایی یک نیروی راهبردی و استراتژیک برای نظام جمهوری اسلامی است و عملکرد نیروی دریایی این معنا را در بین آحاد مردم ایجاد کرده است که حاکمیت ما تنها بر سرزمین‌های خاکی ما نیست بلکه ساحل ما هم برای ما و سرزمین ملی ما است. همچنان که بر روی زمین قدم می‌گذاریم بر روی دریا هم پای می‌کوبیم و همچنان که در میدان‌های خاکی رژه می‌رویم در دریا هم رژه می‌رویم.

تألیف ۵ کتاب درسی با همکاری نیروی دریایی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان گفت: نیروی دریایی جمهوری اسلامی نشان داد علاوه بر اینکه بر آب‌های سرزمینی خود، می‌تواند بر آب‌های بین‌المللی نیز ایفای نقش کند. حضور آنها در آبهای بین‌المللی تولید اقتدار می‌کند و به عبارتی اقتدار و غرور ملی را افزایش می‌دهد.


رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: بنده همیشه خود را جای نوجوانانی می‌گذارم که با دیدن رژه ارتش دچار غرور می‌شوند چرا که نشان‌دهنده همبستگی ملی است؛ دوست دارم تحقیق کنم که نیروی دریایی ما در خلیج عدن چه کرد و چگونه توانست با دزدان دریایی مقابله و نفت‌کش‌های ما را اسکورت کند.


وی افزود: اینکه نیروی دریایی ما بتواند در آب‌های بین‌المللی از چین رفته تا مالزی، اندونزی و دریاهای دور حضور پیدا کند نشان می‌دهد که پرچم جمهوری اسلامی در همه جای عالم به اهتزاز در می‌آید و یک نمایش قدرت سیار است دریادار سیاری.


حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان گفت: ما باید دنیا را فرا بخوانیم که بیایید قدرت ما را ببینید و این باعث عزت است.
وی افزود: نیروهای مسلح ما امروز نیروهای علمی هستند یعنی آنچه امروز در حوزه تعلیم و تربیت می‌بینیم این مجموعه در نیروهای مسلح ظهور و بروز دارند.


رئیس سازمان پژوهش و برنامه ‌ریزی آموزشی ادامه داد: آنچه در نیروی دریایی، هوایی، زمینی و در سامانه‌های راداری و موشکی ما اتفاق می‌افتد نشانگر این است که دانشگاه عظیمی در نیروهای مسلح ما ایجاد شده است و یکی از وظایف ما در آموزش و پرورش حداقل در دوره متوسطه علاوه بر بحث هویت ملی این است که بتوانیم استعدادهای برجسته دانش‌ آموزی خود را به دانشگاه‌ها و مراکز فنی و مهارتی هدایت کنیم.


وی افزود: در سال ‌های گذشته در حوزه تولید محتواهای آموزشی 5 کتاب را با همکاری نیروی دریایی نوشته‌ایم که کتاب درسی دانش‌آموزان است. روز گذشته نیز درباره فعالیت‌های مشترک با نیروی دریایی صحبت کردم و دیدم توجه ویژه‌ای به ساحل مکران شده است. مکران داستان خاص خود را دارد و گروه جغرافیایی ما کارهای خوبی در استان‌شناسی انجام داده‌اند.


رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار داشت: نیروی دریایی در آنجا به عنوان عنصر کاتالیزور تمام بخش‌های کشور را به فعالیت واداشت اکنون در جاسک، بندرعباس، بوشهر و سایر بنادر آمادگی پیدا کرده‌ایم تا با نیروی دریایی همکاری کنیم همچنین برای مکران در جشنواره فیلم رشد تولید فیلم کرده و هنرستانی که در مهر ماه صحبت آن را کردیم فعال شده و اکنون هنرجو گرفته است.


وی اظهار امیدواری کرد تا آموزش و پرورش با مساعدت امیر دریادار سیاری هنرستان رسمی را نیز در ساحل مکران افتتاح کند.
وی افزود: رشته‌های علوم و فنون در گرایش‌های ناوبری، الکترونیک، مکانیک و موتورهای دریایی در حال حاضر وجود دارد و کلیدواژه‌هایی که در کتاب‌های درسی به کار رفته است، فرهنگسازی دریایی می‌کند کلید واژه‌هایی مانند کشتیرانی، حمل و نقل دریایی، زندگی در سواحل دریا، نیروی دریایی، قوانین بین‌الملل دریایی، هواشناسی، محیط زیست و سواحل آبزیان دریایی در این راستا بوده و این کلیدواژه‌ها بیش از 450 مرتبه در کتاب‌های درسی تکرار شده است.


حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان افزود: با طرح هر کدام از این کلیدواژه‌ها، فرهنگی مطرح می‌شود مثلاً در کتاب پایه ششم ابتدایی تمامی بنادر در نقشه ایران درج شده است.


وی خاطرنشان کرد: در کتاب آمادگی دفاعی مقطع متوسطه از پیشرفت‌های نیروهای مسلح به ویژه نیروی دریایی یاد کرده‌ایم و از آنجا که به خلیج‌فارس می ‌بالیم 590 مرتبه نام خلیج ‌فارس تکرار شده است.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تجمیع و تنظیم: علی سرمدی