تبیان، دستیار زندگی

قضاوت کاغذی

بسیاری از زوج های موفق فعلی، بجای جستجو به دنبال همسری با مشخصات صد در صد تطبیقی با خواسته هایشان، به 80-90 درصد تطابق و یا حتی کمتر اکتفا کرده‌اند و آن درصد باقیمانده را در کنار هم ساخته اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 قضاوت کاغذی

نویسنده: مریم نیکپور
طبق معمول اول هفته، موارد رسیدگی شده‌ی هفته‌ی قبل را مرور می کردم. برای پیدا کردن زوج های مناسب، وقت زیادی صرف کرده بودیم و برای هر مورد، سوای کمک گرفتن از نرم افزار، بیش از نیم ساعت وقت گذاشته بودیم؛ بنابراین با مشخصات تک تک افراد آشنا بودم و نسبت به همه‌ی خواسته های طرفین حضور ذهن داشتم. با دقت فراوان خواسته های افراد از قبیل قد، رنگ و رو، سیما، تحصیلات، اشتغال، محل سکونت، تعداد افراد خانواده، قومیت، پوشش و ... را کنترل کرده بودم و حقیقتاً با همه‌ی همکارانم سعی کرده بودیم حداقل 90-80  درصد انتظارات متقاضیان را برآورده سازیم.

البته بحث ما صرفاً روی قد یا محل سکونت و ... نیست، می خواهم بگویم متقاضیان ازدواج توجه نمی‌کنند که ممکن است فرد معرفی شده چنان ویژگی های مثبتی داشته باشد که موضوع قد یا فاصله‌ی محل سکونت را کلاً کنار بزند.

گاهی فراموش می کنیم که بسیاری از زوج های موفق فعلی، بجای جستجو به دنبال همسری با مشخصات صددرصد تطبیقی با خواسته هایشان، به 80-90 در صد تطابق و یا حتی کمتر اکتفا کرده‌اند و آن درصد باقیمانده را در کنار هم ساخته‌اند. 

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که برای زیبایی زنی با آن ازدواج کند آنچه دوست دارد را نخواهد دید و کسی که برای مال زن با او ازدواج کند، خدا او را به همان مال می‌سپارد، بر شما باد به زنان و دختران متدین. (التهذیب، ج7، ص399)

نمونه ی دم دست

از قضا هفته‌ی پیش مراسم عقد دو نفر از متقاضیان ازدواج بود که به هم معرفی کرده بودیم، پس از بازخوانی فرم خواسته‌های طرفین دیدم هردو طرف به جای چسبیدن به درخواست های گوناگون، سعی در منعطف بودن نیز داشتند و همین خصیصه باعث شده بود ازدواج شان سر بگیرد.

مثلاً خانم با وجود خوش قد و قواره بودن، آقایی را پذیرفته بود که همقد خودش بود؛ در واقع ایشان به جای نگاه به ظاهر، به خصوصیات مهمتری دقت کرده بود و متوجه بود که به قول روان شناسان «بهترین ظاهر ظرف شش ماه عادی می شود» و در حقیقت هم مدت کوتاهی پس از ازدواج برای همه خانم‌ها مهمترین بحث این است که همسرشان چه می گوید و چه می اندیشد؛ نه این که موهایش طبق آخرین مد مخصوص آقایان است یا قدش چقدر است.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که برای زیبایی زنی با آن ازدواج کند آنچه دوست دارد را نخواهد دید و کسی که برای مال زن با او ازدواج کند، خدا او را به همان مال می@سپارد، بر شما باد به زنان و دختران متدین. (التهذیب، ج7، ص399)

آشکار است که این نهی برای زنان نسبت به مردان نیز صدق می کند. لازم به توضیح است که ظاهر نیز از ملاک‌هاست اما نه به این معنا که عامل تصمیم‌گیری باشد. اینجا منظور از ظاهر آن است که فرد برای شما دلنشین باشد اما اگر دلیل انتخاب را ظاهر قرار دهید، طبیعتا ملاک های اساسی نادیده گرفته می‌شود.
"به جای اینکه فقط جلوی پایمان را ببینیم به دوردست ها نظر بیافکنیم"

همراهان عزیز، با توجه به گسترش سامانه همسان گزینی تبیان، لازم است جهت استفاده از خدمات همسان‌گزینی یا مشاوره اپلیکیشن همدم را از طریق لینک زیر دریافت و نصب نمایید، این سامانه در سراسر کشور فعال است.
بخش همسان گزینی تبیان


مطالب مرتبط: