تبیان، دستیار زندگی
مهمترین و شاید اثرگذارترین ابزار در شروع به کار فرآیند بانکداری الکترونیک توسط افراد، دسترسی عمومی به زیرساختهای ارتباطات الکترونیک می باشد.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بانک و الکترونیک شدن آن (2)


در بانکداری الکترونیک می بایست با توجه به تمامی نیازها و خدمات و انتظاراتی که از این خدمات ارائه داده شده بهترین ابزار ارتباطی را فراهم آورده تا در پاسخگویی به نیاز افراد به بهترین شکل ممکن کار انجام شود.

بانک و الکترونیک شدن آن  (2)

اولین گامی که در جهت الکترونیک شدن بانک ها برداشته شد، بحث استفاده از دستگاه های گران قیمت ATM بود که همگی به یک شبکه ماهواره ای مرکزی متصل هستند. استفاده از این دستگاه ها به مشتریان این امکان را می دهد تا در هر زمانی بتوانند به انجام کارها خود بپردازند و این موضوع سبب می شود تا بار کاری کارمندان بانک نیز در جهت ارایه برخی خدمات کاهش یابد. این دستگاه ها همین عابر بانک هایی است که شما هر روزه از آنها پول برداشت می کنید و یا امکان انتقال وجه را به صورت غیر حضوری فراهم می کنند.


البته در ابتدا از معایب این دستگاه ها به برخی از محدودیت هایی که به مشریان تحمیل می کنند، می توان اشاره نمود هم چنین عابر بانک ها به رسیدگیهای مستمر نیاز دارند، مثلا در گذشته شاید بیشتر دیده می شد که در بسیاری از اوقات (به دلیل عدم رسیدگی مناسب به دستگاه ها از سوی بانک) نمی توانند سرویس دهی لازم را انجام دهند که از کوچکترین این موضوعات می توان به نبودن کاغذ چاپ در دستگاه اشاره نمود.


به دنبال آن استفاده از موبایل یا کامپیوتر نیز در امر الکترونیک کردن بانک ها رواج یافته و به عنوان تلاشی گسترده در جهت حرکت به سمت بانکداری الکترونیک مطرح می شود.
استفاده از موبایل بانک نارضایتی مشتریان را در زمینه طولانی بودن صف ها و به هدر رفتن وقتشان در  استفاده از دستگاه ها از بین می برد.
آگاهی داشتن در مورد ظرفیت ها و نیازهای موجود در سیستم های بانکی و توجه به ساختارهای مورد نیاز در پیاده سازی بانکداری الکترونیک می تواند سرعت را در گسترش این فناوری بالا ببرد.


در واقع می توان این گونه بیان کرد که جایگاه مشتری در امر بانکداری الکترونیک بالاترین جایگاه بوده و رضایت مشتری در استفاده از سیستم موجب پیشرفت در کار می شود. به همین دلیل ابزارهایی اینترنت با پهنای باند متناسب، شبکه های داخلی مثل اینترانتLAN ،WAN ، سیستم های ماهواره، خطوط فیبر نوری، شبکه گسترده تلفن همراه و تلفن ثایت و....  در بهترین حالت باید فراهم باشد.

در واقع می توان این گونه بیان کرد که جایگاه مشتری در امر بانکداری الکترونیک بالاترین جایگاه بوده و رضایت مشتری در استفاده از سیستم موجب پیشرفت در کار می شود. به همین دلیل ابزارهایی اینترنت با پهنای باند متناسب، شبکه های

داخلی مثل اینترانت LAN ،WAN ، سیستم های ماهواره، خطوط فیبر نوری، شبکه گسترده تلفن همراه و تلفن ثایت و.... در بهترین حالت باید فراهم باشد.

توسعه زیر ساخت های بانکی و مالی نیز می تواند در جهت پیوستگی عملیات بانکداری الکترونیک موثر باشد. برای آن که بانک ها بتوانند به سمت الکترونیکی شدن حرکت کنند می توانند از زیرساخت هایی همچون کارتهای اعتباری، کارت های هوشمند به توسعه سخت افزاری شبکه های بانکی، فراگیر کردن ATM  وگسترش DAM  استفاده کنند. هم چنین بانک ها می بایست پروتکل های داخلی شبکه های خود را با دیگر پایانه های فروش تطبیق دهند و به امر مبادلات سرعت بخشند.
توجه به زیرساخت های قانونی در تدوین نظام نامه ها و آیین نامه های اجرایی باید به گونه ای دقت شود که از سمت دولت مورد تایید بوده و از همه مهمتر مشتری مداری سرلوحه اصلی آن باشد.

بانک و الکترونیک شدن آن  (2)

زیرساخت انسانی نکته قابل توجه در امر بانکداری الکترونیک است. برای مدیریت بانکداری الکترونیک دو چالش اصلی باید مورد توجه قرار گیرد.


اول آن که بسیاری از روش های کهنه باید کنار گذاشته شود تا کارمندان با دیدی روشن و بدون ترس با این فناوری مواجه شوند. باید این شعار سرلوحه کار آن ها قرار گیرد که به جای سخت کار کردن باید سریع تر کار کنند و نیروهای کمی به نیروهای کیفی تبدیل شوند.

 مسئله دوم فرهنگ سازی مناسب برای جذب و توجیه اقتصادی بهره برداری از این سیستم هاست. مردم برای ان که بتوانند سیستم سنتی را کنار بگذارند و با سیستم جدید آشنا شوند می بایست به آن خو گرفته و به آن اعتماد کنند.


علاوه بر استفاده از سخت افزارهای مدرن می بایست نرم افزارها را توسعه داده و افزایش امنیت را در سیستم ها وارد کنیم.
بانکداری الکترونیک به مشتری این امکان را می دهد تا در مقابل تنوع خدمات قادر به انتخاب باشد. بانکداری الکترونیکی یکی از بزرگ ترین ابزارهای موثر در فرآیند تجارت الکترونیک است به همین دلیل توسعه کمی و کیفی در امر بانکداری الکترونیک نقشی موثر در گسترش تجارت الکترونیک خواهد داشت.
در مدیریت بانکداری الکترونیک تنوع در ابزارهای الکترونیکی یک اصل مهم می باشد. باید توجه داشت که مشتری در شرایط زمانی و مکانی مختلف نیازمند به برقراری ارتباط با بانک خود خواهد بود بنابراین باید بانک توان این را داشته باشد تا در شرایط مختلف به نیاز های مشتری پاسخ دهد.


بانک ها در ارایه خدمات بانکداری الکترونیک به مشتری امکان می دهد تا از شبکه های مدیریت یافته، رایانه شخصی، تلفن ثابت، تلفن همراه و ماشین های خود پرداز (ATM ) استفاده کنند. افزایش کمی و کیفی در ATM ها در حال حاضر  می تواند فعالیت هایی مثل ارایه و دریافت پول نقد مشتری را در طول شبانه روز انجام دهد و پول را از حسابی به حساب دیگر منتقل کنند و صورت حساب عملکرد بانکی مشتری را صادر کنند.


خصوصی سازی بانک ها نقش بسیار موثری را در حرکت هرچه سریع تر به سمت الکترونیک شدن بانک ها دارد. پیاده سازی خصوصی سازی در عرصه فناوری اطلاعات می تواند فرایندهایی را که به واسطه فناوری اطلاعات در کشور پیاده سازی شده اند را بهبود بخشد و این که جریان تازه ای در بازار داخلی و بین المللی ایران در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد می کند.
با پیشرفت کردن در بخش خصوصی می توان بسیاری از عقب ماندگی ها و یا ضعف های مالی را برطرف نمود.

در این شرایط و با توجه به هزینه‌های فراوان بانكداری سنتی، مدیران بانك‌ها می‌توانند در جریان بازنگری فرآیند‌های كاری و ساختار خود (در شرایط غیردولتی بودن) و با هدف كاهش هزینه‌های غیر ضروری، تسریع و تسهیل بهره برداری از خدمات بانكداری برای مشتریان و حضور واقعی در بازار رقابتی، سرمایه گذاری‌های خود را در جهت توسعه فناوری‌های بانكداری مبتنی بر نیاز‌های جامعه معطوف كنند و با توسعه اینترنت بانك‌ها، پایانه‌های فروش و... قدم‌های روشنی برای حفظ سرمایه‌های ملی بردارند.   

فائزه خاموشی
بخش آموزش مجازی تبیان

منابع


Service quality in the Banking Industry: An Assessment in a Developing Economy
Service Quality at Banks and Credit Unions:  What Do Their Customers Say? “Lon Addams”
WWW.Ovum.com