تبیان، دستیار زندگی
بانکداری الکترونیک از بانک داری است که در آن برای جابه جایی منبع که در واقع همان پول است از شبکه ها و مخابرات استفاده می شود. همچنین کلیه خدمات بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری و با استفاده از واسطه های امن صورت می گیرد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بانک و الکترونیک شدن آن

استفاده از اینترنت و ارایه خدمات بانکی در بستر اینترنت می تواند خدمات مختلفی از جمله واریز و دریافت پول، انواع عملیات بانکی، تایید امضا و ... را در جهت خدمات به مشتریان فراهم آورد که به آن بانکداری الکترونیک می گویند. در بانکداری الکترونیک، شعبات الکترونیکی و بانک های الکترونیکی وجود دارند.

بانک و الکترونیک شدن آن

زمانی که نام بانک الکترونیکی به میان می آید، شعبه ای فیزیکی وجود ندارد و تنها، موسسه ای است که بر روی شبکه اینترت قرار دارد و با سایر شبکه ها در ارتباط است. در این روش مشتریان در زمان های دلخواه می توانند به امور خود رسیدگی کنند، در این روش  بعد جغرافیایی از بین رفته و دیگر انجام عملیات کاغذی وجود ندارد.


در مدل شعب الکترونیک تمامی بانک ها به شیوه سنتی و فیزیکی حضور داشته و در کنار سایر خدمات، به ارایه خدمات الکترونیک نیز می پردازند. از آن جایی که برخی از مشتریان قادر به انجام کارها به صورت الکترونیک نیستند به همین دلیل بانک ها هم چنان خدمات سنتی خود را نیز ارایه می کنند.


در بانکداری الکترونیک، برای تبادل اطلاعات مالی از تمامی فناوری های پیشرفته نرم افزاری و سخت افزاری استفاده می شود تا بتوان از طریق اینترنت کارها را به سرعت انجام داد و تا حد امکان از حضور فیزیکی مشتریان در شعب کاست.


در بانکداری الکترونیک اولین و ابتدایی ترین کاری که بانک ها باید انجام دهند این است که از طریق شبکه های عمومی و خصوصی بتوانند خدمات خود را به افراد معرفی کنند تا مردم را آشنا کنند. از آن جایی که برقراری ارتباطات در سطح اینترنت است می بایست تمامی مبادلاتی که بین بانک و مشتری انجام می گیرد به درستی کنترل شوند تا هیچ گونه استفاده غیر مجازی در این بین صورت نگیرد.

هم چنین باید انواع تراکنش ها مانند پرداخت صورت حساب، انتقال وجه، افتتاح حساب و ... در بالاترین سطح امنیت انجام شود که متاسفانه به واسطه عدم وجود سیستم مناسب پشتیبانی برای ارایه خدمات امضای دیجیتال در کشور، امنیت حساب مشتری و سایت بانک در خطر است.


در داخل کشور بانکداری را می توان بانکداری نیمه دیجیتال نامید اما نمی توان به آن واژه الکترونیک را اطلاق کرد چرا که نداشتن زیرساخت های فنی و فرهنگی مناسب باعث افزایش مشقت کاربران می شود. در این زمینه اینترنت، فناوری اطلاعات، بانکداری الکترونیک و ... مهم نیست بلکه در درجه اول مشتری و فراهم آوردن سهولت او در استفاده از خدمات است.

در زمینه بانک داری الکترونیکی، اینترنت، فناوری اطلاعات، بانکداری الکترونیک و ... مهم نیست بلکه در درجه اول مشتری و فراهم آوردن سهولت او در استفاده از خدمات است که حائز اهمیت است.

امروزه استفاده از سیستم یکپارچه شتاب در حال گسترش است و با این هدف ایجاد شده است که بتوان بانک های مختلف در سراسر کشور را به یکدیگر متصل نموده و امکان برداشت و واریز پول از هر شعبه ای به شعبه دیگر فراهم می سازد.
زمانی که سخن از مزایای بانکداری الکترونیک به میان می آید می بایست این موضوع را از دو جنبه بررسی کرد:

یکی از جنبه و دید مشتریان و
دیگری از دید موسسات مالی

این مزیت از دید مشتری می تواند صرفه جویی در وقت و هزینه هایش باشد و این که بتواند به بخش های مختلفی جهت انجام عملیات بانکی دسترسی داشته باشند.

زمانی که سخن از مزایای بانکداری الکترونیک به میان می آید می بایست این موضوع را از دو جنبه بررسی کرد. یکی از جنبه و دید مشتریان و دیگری از دید موسسات مالی

این مزیت از دید موسسات مالی در اولین مورد می توان افزایش شهرت بانک ها اشاره نمود. هم چنین بتوانند علاوه بر حفظ مشتریان سابق خود، مشتریان جدیدی را نیز به دست آورند. محدوده جغرافیایی خود را گسترش داده تا بتوانند شرایط بهتری برای بازار رقابت ایجاد کنند.
بانکداری الکترونیک خود به شاخه های مختلفی تقسیم می شود که عبارتند از:

• بانکداری اینترنتی
• بانکداری مبتنی بر تلفن همراه و فناوری های مرتبط با آن
• بانکداری تلفنی
• بانکداری مبتنی بر نمابر
• بانکداری مبتنی بر دستگاه های خودپرداز
• بانکداری مبتنی بر پایانه های فروش
• بانکداری مبتنی بر شعبه های الکترونیکی

قسمتی از خدمات بانکداری الکترونیک مربوط به استفاده از کارت های اعتباری است. کارت اعتبار همین کارت پلاستیکی است که بر روی آن نام صاحب کارت و شماره کارت درج شده است و پشت ان یک نوار مغناطیسی وجود دارد. در این بین کارت های اعتباری مختلفی وجود دارد که در ابتدای آن ها Credit card است که در عابربانک ها، دستگاه های کارت خوان و پرداخت های اینترنتی و Online استفاده می شوند.

در این کارت ها به دفعات می توان پول واریز یا برداشت نمود. در این نوع کارت ها اگر دارنده کارت به پولی بیش از میزان موجودی نیاز داشت با توجه به اعتبار او نزد بانک می تواند مقدار بیشتری را برداشت کند. پس کارت هایی که ما به صورت روزمره در کشور آز آنها استفاده می کنیم Credit  نیستند.
نوع دیگری از کارت ها Debit card ها هستند که تمام قابلیت های Credit card به جز برداشت بیش از حد موجودی را دارا می باشند.
Prepaid card که دارای مبالغ معینی بوده و قابل شارز نیستند و بعد از اتمام شارژ غیر قابل استفاده هستند. (مانند کارت های  هدیه)
کارت های فیزیکی و یا Physical card برای استفاده در عابربانک ها به کار رفته و در پرداخت های اینترنتی مورد استفاده نیستند.
کارت های مجازی در مقابل کارت های فیزیکی بوده و تنها برای پرداخت های اینترنتی مورد استفاده هستند و دارای محدودیت بوده و سطح امنیت بالاتری را دارا هستند.


سید خاموشی
بخش آموزش مجازی تبیان

منابع

A new measure of bank service quality”Aldlaigan”
WWW.celent.com
The  Relationship  between Service  Quality  and  Retention  within  the  Automated  and  Traditional  Contexts  of Retail Banking