تبیان، دستیار زندگی
برای انتقال سوخت از باک به سیستم سوخت رسانی، نیاز است که از یک پمپ استفاده شود. پمپ سوخت باعث به جریان افتادن سوخت درون لوله ها گردیده و سوخت را از باک به سوی سیستم سوخت رسانی هدایت می نماید. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پمپ سوخت

برای انتقال سوخت از باک به سیستم سوخت رسانی، نیاز است که از یک پمپ استفاده شود. پمپ سوخت باعث به جریان افتادن سوخت درون لوله ها گردیده و سوخت را از باک به سوی سیستم سوخت رسانی هدایت می نماید.


پمپ سوخت گاهی اوقات دارای مکانیزم مکانیکی و گاهی دیگر به صورت برقی می باشد. پمپ سوخت مکانیکی نیز گاهی اوقات به صورت روتوری و گاهی دیگر به صورت دیافراگمی می باشد. در مدل روتوری، یک پره با گرفتن گشتاور مکانیکی به چرخش در آمده و باعث پمپاژ سوخت می شود. اما در مدل دیافراگمی، یک بادامک وجود دارد که با گرفتن گشتاور مکانیکی به گردش در آمده و باعث بالا و پایین رفتن یک شیطانک می شود.

این شیطانک نیز به یک دیافراگم متصل گردیده است. بنابراین دیافراگم به سمت پایین و بالا حرکت خواهد نمود. با پایین آمدن دیافراگم، پمپ عمل مکش سوخت را انجام داده و با بالا رفتن دیافراگم، سوپاپ خروجی باز شده و سوخت به خارج از پمپ هدایت می گردد. اما اگر این دیافراگم پاره شود، باعث برگشت بنزین به داخل باک می شود. البته فقط در صورتی سوخت از پمپ خارج می گردد که فشار حاصل از پمپاژ سوخت بتواند بر نیروی فنر غلبه نموده و باعث باز شدن مجرای خروجی آن گردد و اگر این فشار مدار خروجی پمپ سوخت کمتر از فشار فنر باشد، هیچ سوختی خارج نگردیده و برای پمپ حالت ایست ایجاد می شود. در حالت ایست پمپ، دیافراگم در انتهای کورس مکش به صورت متوقف باقی می ماند.


پمپ های برقی نیز معمولاً از نوع سانتریفوژ (روتوری) می باشند. در این مدل یک توربین به شفت الکتروموتور متصل گردیده است. هنگامی که جریان الکتریکی به الکتروموتور داده می شود، شفت آن به گردش در آمده و توربین پمپ را نیز به گردش در می آورد. در اثر گردش توربین پمپ، سوخت پمپاژ می گردد.


البته لازم به ذکر است که پمپ سوخت برقی نیز گاهی اوقات به صورت مکشی و گاهی دیگر به صورت فشاری می باشد. در حالتی که پمپ سوخت از نوع مکشی است، پمپ در کنار کاربراتور و یا سیستم سوخت رسانی نصب می شود. به طوری که پمپ، سوخت را از باک مکش می نماید. این مدل بیشتر در مدل کاربراتوری مورد استفاده قرار می گیرد. اما در مدل فشاری، پمپ سوخت در کنار صافی سوخت و در نزدیکی باک نصب می گردد. در سیستم های انژکتوری بیشتر از این مدل استفاده می شود؛ زیرا در این حالت، امکان بخار گرفتگی در لوله ها کمتر می شود.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تنظیم: مریم فروزان کیا