تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهای داستانی : «چال»،«وسوسه های نوشه»، «این ماجرا» ، «سمفونی سه شنبه ها» و «رُسواخانه».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این ماجرا

معرفی کتابهای داستانی : «چال»،«وسوسه‌های نوشه»، «این ماجرا» ، «سمفونی سه شنبه ها» و «رُسواخانه».

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
چال»،«وسوسه‌های نوشه»، «این ماجرا» ، «سمفونی سه شنبه ها» و «رُسواخانه


«چال»
مجموعه داستان «چال» نوشته علی دهقان، نویسنده و روزنامه‌نگار توسط نشر پیدایش، به پیشخوان کتابفروشی‌ها آمد.
این کتاب تجربه دو دهه (و شاید بیشتر) فعالیت و کار ادبی نویسنده‌اش است. اما در روایت و مضامین خود، وضعیت شخصی را کنار گذاشته و با شخصیت‌پردازی‌هایی فکر شده و در خدمت گرفتن عناصر دقیقی از نگارش داستان، مجموعه‌ای را ایجاد کرده است، که اگرچه از چند داستان تشکیل شده اما ساختاری کلی همه آنها را در بر گرفته است.

مجموعه داستان چال از که مولفه‌هایی نظیر حس‌پردازی، تصویرآمیزی، تخیل و اندیشه برخوردار است، مجموعه از زندگی مردمانی سوژه می‌گیرد، که می‌توان همه‌شان را نماینده طبقه کارگری جامعه توصیف کرد. نویسنده با روایت‌ها و سیر زمانی داستان‌هایش، به شکلی که در لایه‌های پنهان‌دارنده کار نهفته، از روایت صرف دست می‌کشد و به نوعی، رنج، مرعوب شدگی، سرخوردگی، امید و ناامیدی را در روان آدم‌هایی به جست‌وجو می‌نشیند، که هرکدام گویی زیستن را در مسیری انبوه از «چال» تجربه می‌کنند. آدم‌هایی بی‌دفاع که زیستن شاید، رنج روانشان‌ را مهیا کرده. با این همه، تیزبینی مولف باعث شده چنین روایت‌هایی هرگز به سیاه‌نویسی منجر نشود.
«چال» که ازسوی نشر پیدایش در 104 صفحه در قطع جیبی منتشر شده را باید یک واقع‌گرایی انتقادی دانست.


«وسوسه‌های نوشه»
مجموعه داستان‌های «وسوسه‌های نوشه» به قلم کیانوش گلزار راغب از سوی نشر روزگار روانه بازار کتاب شد.
«وسوسه‌های نوشه» روایت دوران کودکی نویسنده کتاب مقبول و پُر فروش «شُنام» است که به قلم کیانوش گلزار راغب راهی بازار کتاب شده است.
این کتاب با نگاهی طنزآمیز و اعتراضی به وقایع اجتماعی سال‌های قبل از انقلاب، با در هم آمیختن آداب و رسوم  و اتفاقات دوران کودکی و نوجوانی به رشته تحریر در آمده است.
کتاب «عصرهای کریسکان» نیز سومین تجربه نویسندگی این نویسنده است که از سوی انتشارات سوره مهر در دست چاپ است.
«نوشه» نازنامه کودکی پُر ماجرا و وسوسه انگیز با جست و خیزهای شیطنت آمیز و امیال خودسرانه نوجوانی است که با ظرافت خاص نویسنده، خواننده مجموعه را به مهمانی غم‌ها و شادی‌ها، سختی و دشواری زندگی روستایی، با نگاهی اعتراضی به ناملایمات برخاسته از شکاف طبقاتی، فقر فرهنگی و ضعف اجتماعی سال‌های پیش از انقلاب دعوت کرده است.
کتاب «وسوسه‌های نوشه» شامل هفت داستان کوتاه با عناوین شعله‌زار ، بوی پریزاد ، شب زده ، وسوسه ، باغ شهلا ، سردستانه و شأن آباد در 136 صفحه با قیمت 7000 تومان توسط نشر روزگار به چاپ رسیده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 
«این ماجرا»
مجموعه داستان «این ماجرا» نوشته مهران آبادی از سوی نشر بوتیمار روی پیشخان کتابفروشی‌ها قرار گرفت.
«این ماجرا» مجموعه‌ای از بیست و یک داستان کوتاه  در 67 صفحه است.
اغلب داستان‌های مجموعه «این ماجرا» داستان‌های یک، دو صفحه‌ هستند که گرچه شاید نتوان نام بیشتر آنها را داستان کوتاه یا حتی مینی‌مال گذاشت اما بر تلاش نویسنده در رسیدن به روایتی متفاوت هم نمی توان چشم بست؛ روایتی که البته - و شاید به تعمد یا به هر دلیل نامعلوم – از لغزش ها و ناهمواری های زبانی خالی نیست.
« تا به یاد داشته ام کارقبلی این بوده بود. چند قبل تر از من مبادرت به این کار داشته اند و سپرده بودند به من و چون سالها می گذشت...» (ص36)
و گاه تو را به یاد برخی تفنن ها و تجربه های نثر معاصر نیز می اندازد.
« از کلیه شهروندان همیشه حاضر در صحنه دعوت می شود که در مسابقه ای به منظور دوخت و دوز کیسه ای نفیس با طرحی شایان جهت پوشاندن معضل اسب یعقوب لیث صفاری (سردار گذشته ملی) شرکت نمایند.»(ص26)
ابداع دیگر نویسنده (البته تنها از باب تمثیل) پرده خوانی و نقش زدن در میانه نقل است. در برخی داستان‌ها به سنت پرده خوانی نقشی ناگاه نقلی را تکمیل می کند. این شیوه ابداعی یا تفننی یا هر چه نامش هست، به جای آن که تو را بیشتر در گیر متن کند (البته چنانچه اصولاً درگیر آن شده باشی) چشم انداز دیگری در برابرت می گشاید. بگذریم که رفتارت در برابر آن نه به رفتار بیننده یک طرح یا نقاشی شبیه باشد و نه به رفتار خواننده یک اثر خلاقه ادبی. بی گمان اما تو را به چالشی فرامی خواند و دست کم برای لحظاتی به تاملی - اگر چه نه از جنس ادبیات - وامی دارد.
«این ماجرا» نوشته مهران آبادی است و نشر بوتیمار آن را با شمارگان هزار نسخه و به قیمت پنج‌هزار و 500 تومان چاپ  روی پیشخان کتابفروشی‌ها برده است.
 
«سمفونی سه شنبه ها»
دغدغه نویسنده در مجموعه داستان «سمفونی سه ‏شنبه ‏ها» موضوعاتی مانند جبر و عجز در زندگی است و روایتی درباره آدم‌هایی که سعی دارند از آن بگریزند. این کتاب نوشته افسانه احمدی است که به تازگی از سوی انتشارات نگاه به چاپ رسیده است.
 «سمفونی سه‏ شنبه‌ها» مشتمل بر 12 داستان کوتاه است. گریه باید خودش بیاید، همه بادهای توی سرم، سمفونی سه‏ شنبه‏ ها، لبخند آقای کاف، مردی که شبیه شیر بود، آینه‏ های سیاه و... برخی از داستان‌های این مجموعه‏‌اند.
به گفته نویسنده، در روایت های داستان های این کتاب، تعارض جبر و عجز، موقعیت‏ هایی را فراهم می آورده اند که آدم‏ های قصه سعی دارند از این موقعیت‏ ها به شکلی خاص بگریزند. تقابل این دو حس، تن دادن به جبر و یا گریختن از آن، قصه‏ زندگی این آدم ‏ها را می‎سازد.
در بخشی از یک داستان این کتاب می خوانیم: «زیپ کاور را باز کرد و گیتار را کشید بیرون. نشست رو به‌رویم. نگاهم به چند اتاقی بود که بالای پله‌های ته هال بود. با نگاهم همراه شد و اتاق‌ها را دید. گقت: «اتاق مادرمه. رفتند منچستر برای کارای دانشگاه برادرم.» ته دلم خالی شد. خودم را کشیدم جلوتر. دیگر چیزی از من روی مبل نبود. همان‌طور که داشت با گیتار ور می‌رفت و صداهای ناموزون درمی‌آورد گفت: «پالتوتون رو در نمی‌آرید؟»
این کتاب دومین مجموعه داستان چاپ شده از احمدی است.
«چه ساده می‏رویم از یاد» نام اولین مجموعه داستان افسانه احمدی است که در سال 90 به چاپ رسید و در سال 92 تجدید چاپ شد. چندی قبل هم در آذر 93 مجموعه شعر کوتاهی از وی با نام «بگو سراغ تو را از من نگیرند» روانه بازار کتاب شد.
«سمفونی سه‏ شنبه ‏ها» بهمن امسال(1393) با شمارگان هزار نسخه از سوی انتشارات نگاه در 80 صفحه منتشر شده است.


«رُسواخانه»
«رُسواخانه» نوشته محمدعلی مهمان‌نوازان درباره رازهایی است كه شاید افشای آن‌ها با اثراتی در زندگی انسان ها همراه می شود.
در بخشی از این کتاب آمده است: «مهران می‌رود سراغ مهتاب تا خواهر و برادر تکلیف ملک موروثی را یکسره کنند. خانه پدری چند ماهی است که سرد و غم‌زده خالی افتاده و باید تصمیمی برایش گرفته شود. من از رفتن سر باز می‌زنم تا مهران و مهتاب راحت باشند و ناگفته‌ای بینشان نماند.»
در قسمت دیگری از رمان «رُسواخانه» می‌خوانیم: «لاله نشسته توی اتاق و دارد چند تکه از لباس‌های مرا اتو می‌زند. طبق معمول، پشت سر هم آهنگ‌های اجق‌وجق خارجی از گوشی‌اش پخش می‌شود توی هوا. خدا را شکر در نیمه باز است وگرنه خانم جان حوصله این سر و صداها را ندارد...»
رمان «رُسواخانه» نوشته محمدعلی مهمان‌نوازان، در 184 صفحه، با شمارگان هزار و 100 نسخه، به بهای هفت هزار و 500 تومان از سوی انتشارات هیلا روانه کتابفروشی‌ها شد.



منابع:
ایبنا
ایلنا
فارس