تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهای «صهیونیست ها چه اعتقادی دارند؟»، «شبهات یهودی» و «مقاله شناسی توصیفی مسیحیت».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صهیونیست‌ها چه اعتقادی دارند؟

معرفی کتابهای «صهیونیست‌ها چه اعتقادی دارند؟»، «شبهات یهودی» و «مقاله‌شناسی توصیفی مسیحیت».

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
صهیونیست‌ها چه اعتقادی دارند؟»، «شبهات یهودی» و «مقاله‌شناسی توصیفی مسیحیت

«صهیونیست‌ها چه اعتقادی دارند؟»
کتاب «صهیونیست‌ها چه اعتقادی دارند؟» توسط «کالین شیندلر» تألیف و «داود علمایی» آن را ترجمه کرده است.
نویسنده در کتاب «صهیونیست‌ها چه اعتقادی دارند؟» تلاش دارد تا مخاطب را با زوایای مختلف پیدایش صهیونیسم، آشنا سازد.
این کتاب دارای پنج فصل و بخش‌هایی همچون «تعمق میان اهریمن‌سازی و فانتزی»، «آیا تاریخ یهود پایان یافته بود؟»،‌ «پناهندگی و آزار و اذیت در اروپای شرقی»، «تجربه زندگی در اروپای غربی»، «پیدایش صهیونیسم»، «دین و مسئله هویت»، «چپ اروپایی و راست مسیحی» و «وقایع بر اساس زمان‌بندی» است.
یکی از بخش‌های فصل سوم کتاب «صهیونیست‌ها چه اعتقادی دارند؟» به «تعالیم صهیونیسم چه بود؟»، اختصاص دارد که در ذیل بخشی از آن را می‌خوانید:
صهیونیسم هیچگاه یک مکتب یکپارچه نبود و بهتر آنست که درباره طیف متنوعی از صهیونیسم صحبت کنیم. نظر عمومی هرزل از صهیونیسم از همان بدو حرکت، گرایش به مکتب‌های متنوع ایدئولوژیکی بود، مکتب‌های صهیونیسم مارکسیستی و اولین مکتب کیبوتیسم (مزارع اشتراکی در اسرائیل) از این قبیل بودند.
در واقع آنها خود را بخشی از صهیونیست جنبش انقلابی روسیه می‌دانستند. پیروان دیگر مکاتب اشکال مختلف ایدتولوژیکی را رد می‌کردند و خود را با مکتب فکری «احترام به خود» تولستوی که توسط گوردون و کشاورزان تبلیغ می‌شد متصل می‌کردند.
خاخام‌هایی مثل اسحاق راینس و مایر بار ایلان نهضت صهیونیسم مذهبی را بنا نهادند، زیرا معتقد بودند حرکت اصلی جنبش می‌تواند آئین یهود را از آموزش و فعالیت‌های مکتب صهیونیسم حذف کند. بنابراین، شعار خود (سرزمین اسرائیل برای مردم اسرائیل، بر اساس تورات اسرائیل) را مطرح نمودند.
گفتنی است، نشر «خرسندی» کتاب «صهیونیست‌ها چه اعتقادی دارند؟» را در 115 صفحه و با قیمت 6000 تومان منتشر کرده است.
«شبهات یهودی»
کتاب «شبهات یهودی» نوشته علامه جعفر مرتضی عاملی (اندیشمند و مورخ برجسته لبنانی) با ترجمه محمدصادق روحانی به همت دفتر نشر معارف منتشر شد.
کتاب «شبهات یهودی» گفت‌وگویی بین یک دانشمند یهودی به نام خاخام بنیامین زیاده و نویسنده این کتاب یعنی علامه جعفر مرتضی عاملی است که از طریق نامه اینترنتی انجام شده و نویسنده آن را به رشته تحریر درآورده است.
در بخشی از پیش‌گفتار این کتاب آمده است: «کسی که خود را بنده خدا می‌داند، ناگزیر باید بندگی و فرمانبرداری پیشه کند و کسی که باور دارد عرب بر عجم، سفید بر سیاه، دارا بر ندار و قوی بر ضعیف برتری ندارد مگر به پرهیزکاری، برخوردش با دیگران و رفتارش در زندگی نباید چونان کسی باشد که خود را تافته‌ای جدا بافته و خویشاوند خدا می‌داند و دیگران را ساخته و پرداخته برای خدمت به خود و چونان بنده‌ای که هرگونه بخواهد می‌تواند با آنها رفتار کند.»
در بخش دیگری از پیش‌گفتار می‌خوانیم: «کسی که خود را تافته جدابافته می‌داند، نمی‌تواند برای دیگران احترامی قائل شود و نسبت به آنها گرایشی داشته باشد مگر بدان جهت و تا آنجا که حس برتری‌جویی خود و خردکردن دیگران را برآورد و بر عزت خود و ذلت ایشان تأکید ورزد. چنین شخصی نسبت به دیگران چون حیوانی درنده خواهد بود که در ایشان و از ایشان هر احترامی را خواهد گرفت و هر آنچه جلوه‌ای از عزت نفس داشته باشد را از زندگی ایشان می‌دزدد و به جز بر بقای خود و فنای دیگران نمی‌اندیشد.»
نویسنده در جواب به سوالی که دانشمند یهودی مبنی بر گم‌شدن بخشی از تورات و نه همه آن و عزیر فقط نقص را برطرف کرده است، نوشته است: «اولاً: در نامه اولت در رابطه با عزیر گفتی: او کسی است که تورات حقیقی را برای یهودیان پیدا کرد، پس از آن‌که در اسارت اول یهود گم شده بود. معنای این جمله این است که همه تورات گم شده بود و این با ادعای بعدی‌ات سازگار نیست و چنین تناقض‌گویی‌هایی در بحث علمی قابل پذیرش نیست. دوم: آیا می‌توانی مشخص کنی کدام قسمت از بین رفته است و کدام قسمت همان تورات حقیقی است تا ما تکلیف خود را با این قسمت‌ها بدانیم. اگر نتوانی و ابهام باقی بماند برای این کتاب حجیتی باقی نمی‌ماند.»
از دیگر شبهات دانشمند یهودی خبر دادن قرآن از تورات است که علامه سیدجعفر مرتضی عاملی در جواب این شبهه گفته است: «اولاً: قرآن در رابطه با تورات حقیقی قبل از گم‌شدنش سخن گفته است و این همان کتابی است که آن را کلام خدا دانسته است، ولی کتابی که در اختیار توست؛ باید ثابت کنی که مطابق با آن تورات حقیقی است. دوم: قرآن از توراتی خبر داده که در همه چیز موافق با قرآن است و قرآن آن را تصدیق می‌کند و تورات نیز قرآن را تصدیق می‌کند. من نیز به چنین توراتی ایمان دارم، ولی کتابی که در دست توست مورد پذیرش و تأیید قرآن نیست، بلکه قرآن بسیاری از مطالب آن کتاب را رد کرده و تصریح می‌کند که تورات تحریف شده است.»
کتاب «شبهات یهودی» به همت دفتر نشر معارف در 84 صفحه، قطع پالتویی، دو رنگ، شمارگان 2000 نسخه و به قیمت 3300 تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

«مقاله‌شناسی توصیفی مسیحیت»
گروه ادیان و مذاهب اسلامی در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی می‌کوشد تا با الگو قرار دادن سیره و منش امام رضا (ع) در رویارویی با نحله‌های گوناگون، گامی در شناخت و نقد همراه با اصل همزیستی مسالمت‌آمیز با پیروان ادیان و مذاهب گوناگون بردارد. کتاب «مقاله‌شناسی توصیفی مسیحیت» نوشته نویسندگان محمدحسین محمدپور، علی اکبری چناری و رمضانعلی ایزانلو یکی از آثار انتشاریافته برای تحقق این هدف است. به اذعان گردآورندگان، این کتاب نخستین اثر در زمینه مقاله‌شناسی مسیحیت است.
در این اثر 416 صفحه‌ای مقاله‌ها در 27 عنوان دسته‌بندی شده‌اند و به تناسب موضوع در این طبقه‌بندی قرار گرفته‌اند. تاریخ، کتاب مقدس، اناجیل غیررسمی، قرآن و کتاب مقدس، الهیات نظری، عیسی مسیح، مریم مقدس، منجی، فرجام‌شناسی، بشارت ظهور پیامبر اسلام، دفاعیه‌ها و ردیّه‌ها، فلسفه مسیحی، متفکران مسیحی، الهیات عملی، تبلیغ و تبشیر، عرفان مسیحی، اخلاق مسیحی، مسیحیت و هنر، فرقه‌های مسیحی، مسیحیت و دنیای معاصر، مسیحیت و اسلام، مسیحیت و ادیان دیگر، مسیحیت و ایران، مسیحیت و سیاست، مسیحیت و علم، مسیحیت و روان‌شناسی، مسیحیت و زن عناوین فهرست مقاله‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.
مقالات گنجانده شده در فصل «کتاب مقدس و قرآن» علاوه بر پرداختن به تفاوت‌ها و شباهت‌های موجود میان کتاب مقدس و قرآن کریم، شامل برخی از موضوعات تطبیقی میان آن دو مانند: صلیب، نبوت، گناه آدم، فیض، شفاعت، هبوط، توحید و ... نیز می‌شود.
در فصل «الاهیات نظری» مقالاتی که بیشتر درباره چیستی الاهیات، انواع الهیات ــ مانند الاهیات رهایی‌بخش، الاهیات عهد جدید، الاهیات پسامدرن، الاهیات سلبی و ... ــ، رابطه الاهیات با فلسفه‌های گوناگون و مباحث کلامی مسیحیت ــ مانند تثلیث، لوگوس، ایمان و عقل، توحید و ... ــ، و نیز دیدگاه‌های برخی متفکران مسیحی در باب این موضوع را گنجانده‌ شده است.
در فصل «متفکران مسیحی» بخشی از مقالات به‌ طور کلی به زندگی، آرا و آثار متفکران مسیحی اختصاص یافته و بخش بیشتری از آن تنها به دیدگاه‌های گوناگون متفکران مسیحی مربوط می‌شود.
فصل «الاهیات عملی» شامل مقالاتی درباره مفهوم شریعت و شعایر و مقدسات مسیحیت مانند اعیاد مسیحی، مقدسات هفتگانه و ... است.
در فصل «عرفان مسیحی» علاوه بر مقالات مربوط به عرفان مسیحی، مباحث مقایسه‌ای و تطبیقی میان عرفان مسیحی و عرفان اسلامی نیز گنجانده شده است.
مقالات گنجانده شده در فصل «فرقه‌های مسیحی» علاوه بر توصیف کلی فرقه‌های مسیحی دربردارنده مقالاتی نیز می‌شود که به صورت جزئی به برخی از عقاید خاص یک فرقه پرداخته‌اند.
در فصل «مسیحیت و دنیای معاصر» مقالاتی که به موضوع رابطه مسیحیت و تجدد، رابطه مسیحیت و عرفی شدن و رابطه مسیحیت و تمدن غرب پرداخته‌اند، آورده‌ شده‌اند.
 در فصل «مسیحیت و اسلام» مقالات مربوط به رابطه تاریخی اسلام و مسیحیت در قالب جنگ‌های صلیبی، حضور مسیحیان در عالم اسلام، نگاه قرآن کریم به مسیحیت، گفت‌وگوها و همایش‌های برگزارشده و همچنین بررسی تطبیقی برخی از مسائل کلی کلامی میان دو دین و مقایسه دیدگا‌ه‌های متفکران مسیحی و مسلمان در باب موضوعات مختلف را می‌توان دید.
مقالات فصل «مسیحیت و سیاست» علاوه بر موضوع رابطه مسیحیت و سیاست، موضوع مسیحیت صهیونیستی را نیز شامل می‌شود.
در این کتاب 689 مقاله معرفی شده‌اند. شیوه تنظیم اطلاعات مقاله‌شناختی مقالات به این نحو است که نام‌خانوادگی نویسنده به عنوان سرشناسه قرار گرفته و سپس نام نویسنده با علامت (،) پس از نام خانوادگی قرار دارد... پس از سرشناسه به ترتیب عنوان مقاله در گیومه، نام مترجم، نام نشریه به صورت کج، دوره نشریه، شماره نشریه و تاریخ انتشار آن و شماره صفحات مقاله قید شده است.
چاپ نخست «مقاله‌شناسی توصیفی مسیحیت» در شمارگان هزار نسخه به بهای 12500 تومان توسط «بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی» در سال 1393 منتشر شده است.


منابع:
فارس
ایبنا

جنبش های دینی جدید 
پرواز در خدا 

آرمان شهر مهدوی