تبیان، دستیار زندگی
کتاب های زیادی در مسئله حجاب و پاسخ به سوالات و اشکالات آن نوشته شده است، اما بدون تردید یکی از مهمترین و تاثیرگزار ترین آن ها را، کتاب مسئله حجاب شهید مطهری، می توان معرفی کرد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب عشقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

می روم بالا تا اوج

نگاهی به یکی از معروفترین کتاب ها در مسئله حجاب ، قسمت اول


کتاب های زیادی در مسئله حجاب و پاسخ به سوالات و اشکالات آن نوشته شده است، اما بدون تردید یکی از مهمترین و تاثیرگزار ترین آن ها را، کتاب مسئله حجاب شهید مطهری، می توان معرفی کرد.استاد مرتضی مطهری، روحانی، فیلسوف، مفسر قرآن و مدرس دانشگاه ، با بیش از ده ها کتاب مختلف با دیدگاه اسلامی، یکی از بزرگترین نویسندگان ایرانی معاصر به شمار می رود.

کتاب مسئله حجاب

کتاب مسئله حجاب ، در پنج بخش و 260  صفحه ، کتابی خواندنی است که نگاهی جالب و فراگیر به این حکم از احکام خدا دارد، نویسنده از طرفی با انسان هایی روبه روست که زن امروزی را بی بند و بار، ترجمه کرده و رمز موفقیت زن را، آزادی از هر گونه حجاب و پوشش می دانند، و از طرفی با گروه های تند رویی رو به روست که خواهان خارج نشدن زن از خانه ، برای حفظ سلامت جامعه هستند. استاد ضمن رد هر دو نظریه، حضور زن و پیشرفت او را در اجتماع، با حفظ حجاب اسلامی ضروری می داند و بر آن اصرار دارد.
فصل اول کتاب، تاریخچه ای از حجاب در قوم یهود و ایران باستان را بیان می کند و خواننده با مشاهده احکام و قوانین سخت آن زمان ، ابتدا پی به تاریخی بودن حجاب می برد و بعد خدا را به خاطر از بین رفتن آن قوانین شکر می کند، مثلا این که زنان بعد از ازدواج، حق دیدن حتی پدر و برادر خود را نداشتند و یا طلاق زن به دلیل صدای بلند او که از بیرون خانه شنیده می شود!
در ادامه وضعیت حجاب در جاهلیت عرب را بررسی کرده و سپس با سخنانی از " جواهر لعل نهرو " نخست وزیر فقید هند و بعد با جملاتی از راسل، می خواهد به این نتیجه برسد که :قبل از اسلام، حجاب در جهان وجود داشته است و اسلام مبتكر آن نیست ، اما اینكه حدود حجاب اسلامی با حجابی‏ كه در ملل باستانی بود یكی است یا نه ؟ و دیگر اینكه علت و فلسفه‏ای كه‏ از نظر اسلام حجاب را لازم می‏سازد، همان علت و فلسفه است كه در جاهای‏ دیگر جهان منشأ پدید آمدن حجاب شده است یا نه ؟ مطالبی است كه در قسمت های بعدی به تفصیل درباره آنها سخن گفته است .

زن، با هوش فطری خود دانسته که نقطه ضعف مرد و راز تصرف مردان در چیست؟ حربه زیبایی و خودآرایی ، به خصوص این که اگر در پرده ای از حیا و عفاف هم باشد، می تواند قوی ترین مردان را هم به زانو درآورد. سخنان ویل دورانت در این بخش، قابل تامل، و مهر تاییدی بر افکار و آراء شهید بزرگوار است

بخش دوم کتاب، "علت پیدا شدن حجاب" است.به طور کلی در جامعه، در بیان فلسفه حجاب، موضوعات مختلفی عنوان می شود، از ریشه های اجتماعی به دلیل امنیت زن و خانواده گرفته تا ریشه های تاریخی و روانشناسی و میل به پوشش زن.
شهید مطهری ابتدا به بررسی تمام دلایلی که برای حجاب گفته شده می پردازد، دلایلی چون: رهبانیت و ریاضت برای رسیدن به خدا و دلایل فلسفی، عدم امنیت زنان و عدالت اجتماعی، تسلط مرد بر زن و استثمار زن در جهت منافع اقتصادی مرد، حسادت و خود خواهی مرد، عادت زن به پوشیدگی و بررسی علل روانی آن و ... در گام بعد استاد، یک به یک پاسخ آنها را از نظر اسلام می دهد. به نظر او هیچکدام از دلایلی که تا به حال شنیده اید و به عنوان فلسفه حجاب از آن ها نام برده اند، دلیل واقعی حکمت و فلسفه حجاب نیست، و تنها یک علت اساسی، موجه ترین علت وجوب حجاب از دیدگاه اسلام است.
در ادامه ، مطهری یک دلیل که تا به حال مغفول مانده را عنوان می کند و آن هم بالا بردن ارزش زن است، او بر این عقیده است که زن می داند که رمز برتری بر مردان زیبایی و ناز اوست ، نه زور بازو و قوت پنجه او!
زن، با هوش فطری خود دانسته که نقطه ضعف مرد و راز تصرف مردان در چیست؟ حربه زیبایی و خودآرایی ، به خصوص این که اگر در پرده ای از حیا و عفاف هم باشد، می تواند قوی ترین مردان را هم به زانو درآورد. سخنان ویل دورانت در این بخش، قابل تامل، و مهر تاییدی بر افکار و آراء شهید بزرگوار است.  
در بررسی دلایل گفته شده برای حجاب، ذکر نکات و داستان های جالب، سخنان بزرگان و ...خواندن این مجموعه وزین را سهل و شیرین می کند، مثلا در قسمت حجاب به دلیل امنیت زنان می نویسد که: در قدیم اگر ارباب ها و روئسای قومی، از وجود زن زیبایی هر چند شوهر دار، با خبر می شدند، به آن خانه حمله ور شده و آن زن را تصاحب می کردند!
ادامه دارد...

 زینب عشقی

بخش زیبایی تبیان


مطالب مرتبط:

مادر مینی زوپ پوش و دختر چادری
زنانی مثل مغز کاهو وسط سالاد
 رز سفید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.