تبیان، دستیار زندگی
فشار عصبی در واقع یك جزء اساسی زندگی است . بدن انسان با زنگ خطر فشار عصبی تجهیز شده است تا در بسیاری از شرایط بتواند واكنش موثری نشان دهد. بدون فشار عصبی ،فعالیت های سازنده ما كم می شوند.هیجان های طبیعی و احساسات دلپذیر با ت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غلبه بر فشار عصبی


فشار عصبی در واقع یك جزء اساسی زندگی است . بدن انسان با زنگ خطر فشار عصبی تجهیز شده است تا در بسیاری از شرایط بتواند واكنش موثری نشان دهد. بدون فشار عصبی ،فعالیت های سازنده ما كم می شوند.هیجان های طبیعی و احساسات دلپذیر با تنش و فشار عصبی توأم هستند و این احساسات، نشاط انگیز هستند .

فشارهای عصبی برای انسان بسیار حائز اهمیتند و چنانچه فرد پس از آن آرامش خود را باز یابد و به حالت عادی باز گردد ، این فشار های عصبی برای سلامتی نیز مفید خواهند بود .

بدن ما هنگامی كه ناراحت هستیم و هنگامی كه به هیجان آمده ایم با فشار عصبی مواجه است . ما دسته اول را ،فشار عصبی منفی و دسته دوم را، فشار عصبی مثبت می نامیم . هدف از این مقاله ارائه برنامه كنترل فشارعصبی این است كه شما رادركنترل و كاهش فشارهای عصبی منفی خود یاری داده تابتوانید ازفشارهای عصبی مثبت خود بهره مند گردید.


تمرینات ریلكسیشن

تمرین ریلكسیشن دو هدف اصلی را دنبال می كند.یكی كاهش یا جلوگیری از نشانه های جسمانی فشار عصبی كه در این مرحله، ریلكسیشن شیوه ای موثردرمقابله با موقعیت های استرس زایی است كه قابل تغییرنیستند.دومین هدف آموزش تكنیك های ریلكسیشن آن است كه برخی از ما در شرایطی نامناسب،به قدری ناراحت وبی حوصله می شویم ،كه قادر نیستیم شیوه ای دیگر را اتخاذ نماییم.(برای مثال بازسازی شناختی) مگرآنكه ناراحتی،تااندازه ای فروكش نمایدكه قابل كنترل شود .


تجسم

تجسم یا تصور، شیوه دیگری است برای ایجاد آرامش . به عبارتی دیگرنوعی رویاپردازی برای رسیدن به آرامش است . در این شیوه صحنه ای خاص در ذهن تصویر می گردد. مثل دراز كشیدن روی چمن در آفتاب گرم و سپس بسط و گسترش این تصویر بر ذهن ، یعنی اینكه خودتان را در چنین محیطی حس كرده و به چگونگی احساس خود هنگام « دراز كشیدن روی چمن و احساس گرمی آفتاب » توجه كنید و به این كار تا هنگامی كه احساس آرامش سراسر وجودتان را فرا می گیرد ادامه دهید . درست مانند آن كه واقعاً روی چمن در حال استراحتید .


بازسازی شناختی ( تغییر شیوه تفكر )

این فرآیند به این معنا است كه فرد می تواند با تمرینات خاص ، افكار خود را بازسازی نموده ، به نحوی با مسائل كنار آید و فشارهای عصبی خود را كاهش دهد و در نتیجه احساسات مثبت و یا حداقل خنثی را در خود ایجاد نموده و جایگزین احساسات منفی نماید.


تجزیه و تحلیل منطقی

پس از آنكه باورهای غیر منطقی و نتایج آن یعنی افكار غیرعقلانی خود را تجزیه وتحلیل نمودیم ، زمان آن می رسد كه به تغییر آنان بپردازیم . اگر چه باید بدانیم ،همه ما انسان هستیم و هیچ كس همیشه كاملاً منطقی عمل نكرده است . اولین گام برای ایجاد این تغییر وتحول آن است كه، معیارهایی را برای تمایز بین باورهای منطقی و غیر منطقی ایجاد نماییم .


گوش دادن فعالانه

گوش دادن فعالانه شیوه ای است كه به رفتار متقابل ما در برابر دیگران اشاره دارد . گوش دادن فعالانه وسیله ای برای كاهش فشار عصبی است و عصبانیت را با اعتراف شخص به اینكه«بله !او عصبانی است»كاهش می دهد.دوم اینكه، مشخص میكندكه این عصبانیت درحقیقت نسبت به چیست .سوم اینكه گوش دادن فعالانه به شما اجازه می دهد تا تصمیم بگیرید آیا می خواهید در عصبانیت لحظه ای فرد دیگر وارد شوید یا خیر . در هر یك از وضعیت هایی كه گفته شد ، چه وضعیتی كه استرس زا باشد و چه نباشد ، سه قسمت فرآیند ارتباط وجود دارد .

1- فرستنده پیام 2- گیرنده پیام 3- متن پیام ( پیام می تواند از قالب كلمات بیان گردد یا غیر كلامی باشد.)


یادگیری ابراز وجود

یكی از مهمترین عوامل این فشار عصبی آ‎ن است كه فرد نمی تواند آنچه را كه احساس یافكرمی كند، به فرد دیگری بگوید . مواقعی است كه دلتان می خواهد به مردم بگویید چه احساسی دارید و اینكه آنچه كه به آن فكر می كنید ،چه اهمیتی دارد . بگویید كه چه كاری را می توانید انجام دهید و چه كاری را نمی توانید . می خواهید به آنها بگویید كه حرفهای آنها را شنیده اید اما نمی توانید آنچه را كه از شما خواسته اند ،انجام دهید . بنابراین روان شناسان شیوه ابراز وجود را به عنوان بهترین شیوه رفتاری در بیشتر موقعیت ها پیشنهادمی كنند.اگرچه بین انتخاب«شیوه ابراز وجود »و«رفتار ابراز وجود » باید تفاوتی قایل شد . رفتار ابراز وجود ، به رعایت حقوق افراد، احترام به خود و روبرو شدن با نیازهای افراد ارتباط دارد. اما اگر شخصی بداند كه اگر به شیوه دیگری رفتار كند نتیجه بهتری عایدش خواهد شد ، مناسب تر آن است كه به همان شیوه رفتار نماید .

انتخاب شیوه ابراز وجود بدین معناست كه شخص اختیار و حق دارد كه رفتار ابراز وجود كردن یا ابراز وجود نكردن را در هر موقعیتی انتخاب كند.


چگونه با افراد پرخاشگر رفتار كنیم

گاهی اوقات میتوان با انعكاس احساس بیان شده (به نظر می رسد از این موضوع عصبانی هستید ) از خشم فرد كاست و فرد را به توضیح مشكل اصلی وا داشت . گاهی اوقات برخورد با افراد پرخاشگر از این هم مشكل تر است زیرا كه فرد پرخاشگر قیل وقال راه می اندازد . خشم در این افراد همچون رودی در جریان است . یكی از شیوه هایی كه جلوی این جریان سیال را می گیرد . « صفحه شكسته » نام دارد . در این شیوه باید یك جمله را مرتب تكرار كنیم و بدین ترتیب اطلاعات بیشتری به فرد پرخاشگر ندهیم . برای مثال « در حال حاضر نمی توانم با تو صحبت كنم » یا « وقتی سرم نعره می كشی، نمی توانم با تو صحبت كنم »بنابراین، رفتار پرخاشگرانه فرد را در چرخه فشار عصبی به عنوان « عملكرد ضعیف » وی در نظر بگیرید و بدانید احتمالاً شما عامل اصلی این فشارعصبی نبوده اید بلكه به خاطر كاری كه نكرده اید ناخواسته درانتهای این چرخه قرار گرفته اید.

امیدواریم از این به بعد بتوانید از تكنیك های ایجاد آرامش ، بازسازی شناختی ، گوش دادن فعالانه و تكنیك های مختلف ابراز وجود به خوبی استفاده كنید . در برخی از شرایط كه فشار عصبی زیاد است شاید لازم باشد كه از چندین تكنیك برای جلوگیری از آن استفاده كنید .


منبع:


بر فشارهای عصبی خود غلبه كنید

نویسندگان : جنی اشتاین متز – جون بلنكن شیپ ؛ لیندا براون –دبورا هال - گریس میلر


مترجم : نازلی سید گرگانی


لینک:

- آیا شما خوشبین هستید ؟

- استرس و راههای مبارزه با آن

- رسیدن به موفقیت، آرزوی مشترك تمام انسان ها

- عوامل مؤثر در بروز افسردگی

- استرس چیست ؟ ( قسمت اول )

- میزاناسترس شما در محیط كار چقدر است؟

- را ه های به دست آوردن آرامش

- عوامل استرس زا و راه هایی برای كاهش آن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.