تبیان، دستیار زندگی
آرام آرام روزهای ابتدایی بهار سینمایی ایران نیز روزهای پایانی خود را سپری می کند و هشتمین روز سی و سومین جشنواره فیلم فجر صبح روز گذشته یکشنبه 19 بهمن ماه در حالی آغاز به کار کرد که همانند صبح روز قبل تر نیروی انتظامی باز هم در محوطه مرکز همایش های برج می
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از گشت ارشاد تا دعوای دو کارگردان

حاشیه های روز هشتم جشنواره فیلم فجر



آرام آرام روزهای ابتدایی بهار سینمایی ایران نیز روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و هشتمین روز سی و سومین جشنواره فیلم فجر صبح روز گذشته یکشنبه 19 بهمن ماه در حالی آغاز به کار کرد که همانند صبح روز قبل تر نیروی انتظامی باز هم در محوطه مرکز همایش های برج میلاد تهران مستقر بود.

از گشت ارشاد تا دعوای دو کارگردان

و اما از حواشی روز هشتم جشنواره فیلم فجر می‌توان می‌توان به اعتراض کمال تبریزی کارگردانی که امسال «طعم شیرین خیال» را به مخاطبان خود در برج میلاد تهران نشاند، اشاره کرد.تبریزی کنار گذاشته شدن فیلمش را از جدول آرای مردمی سی و سومین جشنواره فیلم فجر را سهل انگاری دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر دانست.و اما کاخ جشنواره برای سومین بار شاهد حضور ابراهیم حاتمی کیا در این رویداد مهم سینمایی بود ام اینبار حاتمی کیا آمده بود تا «طعم شیرین خیال» را امتحان کند!البته گویا در نشست های خبری امروز کاخ جشنواره پس از نمایش فیلم‌های سینمایی جمع آوری اوراق سئوالات از حاضرین جلسات نقد و بررسی برای پرسش از عوامل فیلم کفایت نمی‌کرد و برخی سعی داشتند تا سئوالات خود را به صورت شفاهی مطرح کنند!
دعوا بر سر سیمرغ مردمی
همان طور كه رقابت تنگاتنگ «عصر یخبندان» و «رخ دیوانه» ادامه دارد، دوئل عجیبی هم میان كارگردان های این دو فیلم شكل گرفته.  ابوالحسن داوودی كارگردان «رخ دیوانه» چند روز پیش با کنایه گفته بود:«از کسانی که مجبورند برای تهیه بلیت ما ساعت‌ها در صف بایستند تا رای منفی به فیلم بدهند عذرخواهی می‌کنم.» مصطفی كیایی هم جواب او را داده و به سایت سینما ركس گفته:« جمع ما بیشتر از ۵۰ – ۶۰ نفر نیست که بتوانیم تمام سینماهای تهران را پوشش بدهیم و در رای تماشاگران تاثیر بگذاریم یا صف‌های عریض و طویل راه بیندازیم. کافی است در تهران سوار خودرو شوید و سری به سینماهایی که فیلم‌ها را نشان می‌دهند بزنید. قطعا صف‌ها و اشتیاقی که می‌بینید نشان می‌دهد که کدام فیلم مورد استقبال مردم قرار گرفته است و دیگر لازم نیست بقیه را در این مورد متهم کنیم.»
طبق اعلام ستاد آرای مردمی جشنواره‌ فیلم فجر، با شمارش 61336 رای تا روز هشتم جشنواره، فیلم «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داوودی با میانگین امتیاز 3.17 حائز رتبه نخست، فیلم «عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی با میانگین امتیاز 3.10 رتبه دوم و فیلم کوچه «بی نام» به کارگردانی هاتف علیمردانی با میانگین امتیاز 2.98 رتبه سوم را در اقبال تماشاگران به خود اختصاص داده‌اند.

همان طور كه رقابت تنگاتنگ «عصر یخبندان» و «رخ دیوانه» ادامه دارد، دوئل عجیبی هم میان كارگردان های این دو فیلم شكل گرفته.  ابوالحسن داوودی كارگردان «رخ دیوانه» با کنایه گفته:«از کسانی که مجبورند برای تهیه بلیت ما ساعت‌ها در صف بایستند تا رای منفی به فیلم بدهند عذرخواهی می‌کنم.» مصطفی كیایی هم جواب او را داده است.


امیر آقایی با یك گریم در دو فیلم
كم پیش می آید یك بازیگر با یك گریم در دو فیلم بازی كند. امیر آقایی این كار را كرده و حالا دو فیلم با گریم مشابه در كارنامه اش ثبت كرده. نخستین فیلم كه در كاخ جشنواره رونمایی شد «كوچه بی نام» هاتف علیمردانی بود و دومی «شیف شب» نیكی كریمی. آقایی در هر دو فیلم با سر تراشیده و ریش بلند جلوی دوربین رفته با این تفاوت كه در «شیفت شب» سر حال و قبراق تر است. نكته جالب این كه او در هر دو فیلم نقش كوتاهی بر عهده دارد و احتمالا نخواسته تغییری در شكل ظاهری اش بدهد. آقایی در «كوچه بی نام» نقش مردی را بازی می كند كه قصد جدایی از همسر و ازدواج با یك دختر جوان دارد و در «شیفت شب» نقش یك مرد نزول خوار را بر عهده دارد. «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» دیگر فیلم این بازیگر است كه البته در آن گریمی كاملا متفاوت دارد.
شلوغی عجیب جلوی برج میلاد
این ششمین سالی است كه برج میلاد كاخ جشنواره فیلم فجر شده و اصحاب رسانه و منتقدان در سالن همایش های این برج فیلم ها را می بینند. علاوه بر آن ها ، خیلی از سینماگران هم كاخ جشنواره را برای تماشای فیلم ها انتخاب می كنند. ضمن این كه هر روز عوامل فیلم های مختلف برای جلسات نقد و بررسی به برج می آیند. این رفت و آمد باعث شده علاقمندان هر روز پشت در سالن همایش ها جمع شوند تا بتوانند بازیگران محبوب خود را از نردیك ببینند، با آن ها عكس یادگاری بیندازند و امضا بگیرند. این طبیعی است و اگر جز این بود باید تعجب می كردیم. نكته مغفول اما عدم مدیریت این اتفاق است ؛‌اگر در دوره های گذتشه تعداد علاقمندان كم بود امسال هر روز شاهد ازدحام جمعیت هستیم كه به خاطر عدم مدیریت، چهره ناخوشایندی به جشنواره بخشیده.

از گشت ارشاد تا دعوای دو کارگردان

دیگر حواشی روز هشتم
سفر به آمادای» مستند به نمایش درآمده در روز هشتم بود که صدای داود نماینده روی این فیلم یادآور آثار راز بقا بود.نمایش «در دنیای تو ساعت چند است؟» با استقبال همراه شد. بابک حمیدیان که در سالن حضور داشت در نشست فیلم با ارسال یادداشتی به تمجید از آن پرداخت.زهرا حاتمی، همسر زنده‌یاد علی حاتمی که پس از سال‌ها در فیلمی مقابل دوربین رفته بود از حاضران در نشست این فیلم بود.
پیش از آغاز سانس چهارم که به «نزدیک‌تر» اختصاص داشت، عوامل این فیلم از آن به عنوان بهترین فیلم جشنواره یاد کردند.نازنین فراهانی که در فیلم «طعم شیرین خیال» حضور داشت در این فیلم نیز ایفاگر نقش متفاوتی بود.
«روز مبادا» دیگر فیلم روز هشتم بود که روایتی مستندگونه داشت و هدیه تهرانی نیز در کنار خانواده کارگردان دقایق کوتاهی در نقش خود بازی کرده بود.در نشست «روز مبادا» مجری جلسه به شدت تحت تاثیر فیلم قرار گرفته بود و فضای جلسه را به نفع این فیلم هدایت کرد.
«دریا و ماهی پرنده» آخرین فیلم روز گذشته بود که قصه فیلم روایت یک ناشنوا در کانون اصلاح و تربیت بود و هنگام نمایش این فیلم حضور تعداد زیادی از ناشنوایان از جمله عطیه معصومی بازیگر فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» در سالن جلب توجه می‌کرد.تعدادی از این افراد در نشست فیلم نیز حاضر شدند و نماینده آنها نسبت به عدم درج زیرنویس فارسی فیلم و حضور نداشتن رابط اعتراض کرد و دعوت از حدود 150 ناشنوا توسط تهیه‌کننده برای حضور در سالن میلاد را تبلیغات برای فیلم عنوان کرد.در نشست فیلم «دریا و ماهی پرنده» یک رابط ناشنوایان در روی سن حاضر شد و صحبت‌ها را منتقل کرد.نادر فلاح دیگر بازیگر دو فیلمه روز هشتم بود که در فیلم اول و آخر حضور داشت.
فیلم محمد (ص) رونمایی شد
فیلم سینمایی محمد (ص) به کارگردانی مجید مجیدی صبح امروز با حضور جمعی از مقامات فرهنگی به نمایش درآمد.افرادی همچون دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،  حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی ، حجت الاسلام والمسلمین دکتر جوادی آملی فرزند جوادی آملی ،سید رضا صالحی امیری، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری ، حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهوری، دکتر محمد سرافراز رییس سازمان صدا و سیما، دکتر سرمدی معاون وزیر امور خارجه، محمدرضا حشمتی معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام شهاب مرادی معاون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ، سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرتضی سرمدی معاون وزیر امور خارجه، حمیدرضا آصفی سخنگوی سابق وزارت امور خارجه  و تعدادی از مدیران شبکه های تلویزیونی ، کارگردانان و تهیه کنندگان سینما به همراه تعدادی از معاونین وزرا و جمعی از اصحاب رسانه و فضلای حوزه علمیه، مدیران ارشد سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  و برخی از روسای خبرگزاری ها، روزنامه ها و رسانه های جمعی  صبح امروز دوشنبه 20 بهمن به تماشای فیلم محمد (ص) به کارگردانی مجید مجیدی نشستند.

فرآوری: منیژه خسروی
بخش سینما و تلویزیون تبیان



منابع: هفت صبح / ایسنا / فارس/سینما رکس