تبیان، دستیار زندگی
شما نیز می توانید، با کمترین هزینه، و در کوتاهترین مدت، یک آکواریوم بسازید، و آن را زینت بخش محیط زندگی خود کنید. برخلاف تصویر غلط برخی ها ساختن و نگه داری آکواریوم مشکل نیست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آکواریوم بسازید

10 آکواریوم باورنکردنی دنیا

شما نیز می توانید، با کمترین هزینه، و در کوتاه ترین مدت، یک آکواریوم بسازید، و آن را زینت بخش محیط زندگی خود کنید. برخلاف تصویر غلط برخی ها ساختن و نگه داری آکواریوم مشکل نیست. ابتدا باید شکل آن را، متناسب با محلی که قرار خواهید داد، طراحی کنید. سپس شیشه ها را به اندازه های مورد لزوم تهیه نمایید. و آن ها را با چسب آکواریوم به هم بچسبانید، و خوب درزگیری کنید.


ابعاد آکواریوم در ضمن باید متناسب با تعداد و بزرگی ماهی هایی باشد، که تصمیم دارید، در آن بیندازید. مساحت سطح آزاد آب در یک آکواریوم باید 100 سانتی متر مربع برای هر ماهی 4 سانتی متری باشد. مثلاً در یک ظرف، که دهانه ی آن 10×10 سانتی متر است، فقط می توان یک ماهی کوچک به طول 4 سانتی متر انداخت. و در یک آکواریوم، که ابعاد دهانه ی آن 30×30 سانتی متر، و یا 900 سانتی مربع است، شما می توانید 9 ماهی کوچک 4 سانتی متری، و یا 6 ماهی متوسط 6 سانتی متری نگه داری کنید.

آکواریوم بسازید

مساحت سطح آزاد آب اگر متناسب با شمار ماهی های داخل آن نباشد، اکسیژن به حد کافی نمی رسد، و در نتیجه ماهی ها به تدریج کسل می شوند، و سرانجام می میرند.

پس از تهیه ی شیشه ها، و نصب آن ها به یکدیگر، بایستی به ارتفاع 3 الی 4 سانتی متر در ته آن شن بریزید، تا به محیط زندگی طبیعی شباهت داشته باشد. از قبل باید شن ها را چند بار بشویید و کاملاً پاکیزه کنید. پس از ریختن شن ها در آکواریوم، بهتر است چند گیاه دریایی هم در آن جا بکارید. و آن گاه تا سه چهارم ارتفاع آکواریوم در آن آب بریزید، ومدت یک هفته صبر کنید، تا مواد زاید ته نشین شوند، و آب زلال گردد.


توصیه می کنیم، شن و نباتات مختلف داخل آکواریوم، علاوه بر شستشوی کامل، باید ضد عفونی شوند، تا میکروب ها سلامت ماهی ها را تهدید نکنند. در صورت امکان ریختن حلزون های دریایی به داخل آکواریوم هم موثر هستند. وقتی ملاحظه کردید، که آب آکواریوم به طور کامل زلال به نظر می رسد، ماهی ها بیندازند.

اگر شما ماهی ها را از فروشندگان  "آکواریوم و ماهی" خریداری کرده اید، به دلیل عادت قبلی این ماهی ها به محیط آکواریوم، زندگی آرامی را در محل جدید شروع خواهند کرد. ولی اگر خودتان از منابع طبیعی ماهی بگیرید، و در آن بیندازید، آن ها تقریباً مدت دو هفته حرکات غیرعادی ناشی از عصبانت خواهند داشت، و به تدریج به محیط جدید عادت خواهند کرد.

اگر شما به تازگی صاحب آکواریوم شده اید، به یادآوری های زیر توجه فرمایید:
1- وقتی یک ماهی جدید را به آکواریوم وارد کردید، در غذا دادن به آن دو سه روز صبر کنید.
2- هر دو سه روز یک بار به آکواریوم غذا بریزید، و بعد از 5 دقیقه اضافی غذا را از آکواریوم جمع کنید، تا آب کثیف نشود.
3- در یک آکواریوم نسبتاً بزرگ، که دارای آب کافی، حلزون دریایی باشد، ماهی می تواند تا دو هفته بدون ریختن غذا زندگی کند.
4- تا وقتی آب آکواریوم زیاد کثیف نشده است، و بوی بد نمی دهد، هرگز آب آن را عوض نکنید.
5- آکواریوم را در محلی از اتاق قرار دهید، که نور طبیعی کافی به آن جا برسد، ولی آفتاب مستقیماً رویش نتابد.
6- هرگز در آکواریوم ماهی قرمز نریزید، زیرا گیاهان دریایی را می خورد، و در ضمن آب را زود کثیف می کند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان