تبیان، دستیار زندگی
دو آجر معمولی را به موازات هم، به فاصله ی 25 سانتی متر از یکدیگر، روی میز قرار دهید، یک صفحه کاغذ نسبتاً ضخیم را روی این دو آجر بگذارید. اکنون از دوستان خود بپرسید، که آیا می توان یک لیوان شیشه ای را در وسط این کاغذ قرار داد، بدون اینکه کاغذ تا شود؟...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاغذ وزنه را تحمل می کند؟

کاهش وزن

دو آجر معمولی را به موازات هم، به فاصله ی 25 سانتی متر از یکدیگر، روی میز قرار دهید، یک صفحه کاغذ نسبتاً ضخیم را روی این دو آجر بگذارید. اکنون از دوستان خود بپرسید، که آیا می توان یک لیوان شیشه ای را در وسط این کاغذ قرار داد، بدون اینکه کاغذ تا شود؟ و آیا کاغذ تحمل وزن لیوان را دارد؟ مسلماً پاسخ آن ها " نه " خواهد بود.


و اگر کسی از آن ها آن را امتحان کند، متوجه خواهد شد، که لیوان کاغذ خم را می کند و به پایین می افتد. در این موقع شما وارد عمل شوید، و به آن ها بگویید، که این کار ممکن است، و شما می توانید حتی دو یا سه لیوان را هم روی همین کاغذ قرار دهید. و آن گاه کاغذ را بردارید، و آن را مثل آکوردئون تا کنید، و دوباره روی آجر ها بگذارید.

کاغذ وزنه را تحمل می کند؟

همه با کمال شگفتی ملاحظه خواهند کرد، که بلی کاغذ به آسانی وزن لیوان را تحمل می کند. به دنبال آن دومین و سومین لیوان را هم روی کاغذ قرار دهید، کاغذ طاقت نگه داری آن ها را خواهد داشت. اگر به جای لیوان ها یک کتاب نسبتاً ضخیم نیز روی آن بگذارید، این بار هم آزمایش نتیجه بخش خواهد بود، و باعث تعجب دوستان شما خواهد گشت.

کاغذ وزنه را تحمل می کند؟

اگر بخواهید تحمل کاغذ از آن هم بیشتر شود، این دفعه یک صفحه کاغذ تقریباً ضخیم، از نوع کاغذ اولی و به همان ابعاد، بردارید، و آن را به صورت لوله ای به قطر تقریبی 4 سانتی متر در آورید، و با نوار چسب بچسبانید، و یا دورش نخ ببندید، تا باز نشود.

و آن را به طور عمودی روی میز بگذارید، و کتاب مزبور را مطابق شکل، طوری روی آن قرار دهید، که گرانیگاهش تقریباً منطبق به وسط لوله باشد، و به هیچ طرف سقوط نکند. در این وضعیت کاغذ قدرتی بیش از آزمایش قبلی خواهد داشت، و شاید بتواند وزن چند کتاب دیگر را هم تحمل کند، به شرطی که گرانیگاه آن ها نیز منطبق بر روس لوله شوند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: نسرین صادقی