تبیان، دستیار زندگی
پس از این كه قوم بنى اسرائیل به سلامت از دریا عبور كرد و از شر فرعون و یارانش رهایى یافت، گرفتارى حضرت موسى(ع) در مورد فرعون به پایان رسید،
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

آشنایی با قرآن کریم- آیات 138 الی 147 

براى ما هم معبودى قرار بده!


 و بنى‏اسرائیل را از دریا گذراندیم. پس به قومى رسیدند كه بتانشان را پرستش مى‏كردند. گفتند: اى موسى! همان‏طور كه آنان خدایانى دارند، براى ما هم خدایى قرار بده!
 گفت: به راستى شما قومى نادان هستید. به راستى، آن‏چه ایشان به آن مشغولند تباه مى‏شود و آن‏چه انجام مى‏دهند، باطل است. گفت: آیا غیر از خدا براى شما معبودى بجویم، در حالى كه او شما را بر جهانیان برترى داد. و هنگامى شما را از خاندان فرعون نجات دادیم كه شما را سخت عذاب مى‏كردند: پسرانتان را مى‏كشتند و زنانتان را زنده مى‏گذاشتند، و در این، براى شما آزمایش بزرگى از جانب پروردگارتان بود.

آیات 138 الى 141

 هارون(ع) جانشین موسى(ع)


 و با موسى، سى شب وعده گذاشتیم و آن را با ده شب دیگر تمام كردیم. پس مدت معینِ پروردگارش در چهل شب تمام شد و موسى به برادرش هارون گفت: در میان قوم من، جانشینم باش و اصلاح كن و از روش مفسدان پیروى نكن.


    آیه‌ی 142

 هرگز مرا نخواهى دید

 و چون موسى به وعده‏گاه ما آمد و پروردگارش با او سخن گفت، گفت: پروردگارا! خودت را به من نشان بده تا تو را ببینم! گفت: هرگز مرا نخواهى دید، ولى به این كوه نگاه كن! پس اگر بر جاى خود برقرار ماند، مرا خواهى دید. پس چون پروردگارش بر آن كوه جلوه كرد، آن را متلاشى نمود و موسى بیهوش افتاد و چون به هوش آمد، گفت: منزهى تو! به سویت توبه كردم و من اولین مومن هستم. گفت: اى موسى من، تو را به پیامبرى بر مردم و سخن گفتن با خودم برگزیدم. پس آن‏چه به تو مى‏بخشم بگیر و از سپاسگزاران باش.


    آیات 143 و 144

 نزول تورات


 و براى او در آن لوح‏ها در هر موردى پندى، و براى هر چیزى شرحى نوشتیم. پس آن را با قوت بگیر و به قومت دستور بده كه بهترین آن را به كار گیرند. به زودى جایگاه نافرمانان را به شما نشان خواهم داد. به زودى كسانى را كه در زمین به ناحق تكبر مى‏كنند، از آیاتم روى‏گردان مى‏سازم و اگر هر نشانه‏اى را ببینند، به آن ایمان نمى‏آورند و اگر راه رشد را ببینند، آن راه را نمى‏روند و اگر راه گمراهى را ببینند، آن راه را مى‏روند. براى این كه آنان آیات ما را دروغ خواندند و از آن‏ها غافل بودند. و كسانى كه آیات ما و دیدار آخرت را دروغ خواندند، اعمالشان تباه شده است. آیا به جز آن‏چه انجام داده‏اند، پاداش مى‏گیرند؟

آیات 145 الى 147

فرزانه زنبقی

نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم- سوره ی اعراف - آیات 88 الی 206


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.