تبیان، دستیار زندگی
ورزش ایران در سال های پس از انقلاب با دستاوردها و چالش های بسیاری روبرو بود اما در سایه مشکلاتی از جمله جنگ تحمیلی و تحریم های بین المللی، امروز در برخی از رشته ها حرف اول دنیا را می زند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"انقلاب اسلامی" وخودباوری ورزش ایران


ورزش ایران در سال‌های پس از انقلاب با دستاوردها و چالش‌های بسیاری روبرو بود اما در سایه مشکلاتی از جمله جنگ تحمیلی و تحریم‌های بین‌المللی، امروز در برخی از رشته‌ها حرف اول دنیا را می‌زند.
ایران، ورزش ایران

ورزش به عنوان دومین پدیده فراگیر در جامعه جهانی بعد از مذهب شناخته می‌شود که از یکسو در سلامت جامعه تاثیرگذار بوده و از سوی دیگر موفقیت‌ها و شکست‌های تیم‌های ورزشی و ورزشکاران در عرصه‌های قاره‌ای و جهانی، تاثیرات فراوانی را در سطح یک جامعه از خود برجای می‌گذارد تا جائیکه برخی از ورزش‌ها و ورزشکاران به  الگوهای اجتماعی در سطح جوان جامعه مبدل می‌شوند.
ورزش ایران هم پس از انقلاب شکوهمند اسلامی وارد فاز جدیدی از فعالیت خود شد که در دهه اول انقلاب به خاطر جنگ تحمیلی نتوانست در عرصه‌های بین‌المللی حضوری موفق داشته باشد اما بعد از دوران سازندگی، امروز شرایط برای شکوفایی استعدادهای ایران در بخش‌های انفرادی و تیمی بوجود آمده و شاهد موفقیت‌های تیم‌ها و ورزشکاران ایران در رقابتهای مهم بین‌المللی هستیم.
ورزش که در قانونی اساسی ایران اینگونه به آن اشاره شده: «دولت موظف است برای آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح، همه امکانات خود را به کار برد»، هنوز نتوانسته جایگاه واقعی‌اش را در کشور بدست آورد که رسیدن به این موضوع نیاز به توجه ویژ‌ه‌تر در بحث‌‌های تخصیص بودجه و استفاده از مدیران کاربلد و با تجربه در همه عرصه‌های آن دارد.
همچنین بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هم بارها در سخنان خود توجه به فعالیت‌های ورزشی را گوشزد کرده و جمله معروف "من خودم ورزشکار نیستم اما ورزشکارها را دوست دارم" بیانگر اهمیت ورزش برای ایشان است. مقام معظم رهبری هم جمله معروف "امر به ورزش، امر به معروف است" را برای این مقوله مهم اجتماعی به کار برده که میزبان اهمیت ورزش برای مردم کشور را بیان می‌کند.
قطعا ورزش ایران در این سال‌ها با دستاوردها و چالش‌های بسیاری در دو بخش همگانی و قهرمانی روبرو بوده است اما در سایه مشکلاتی از جمله جنگ تحمیلی و تحریم‌های غیر منطقی بین‌المللی امروز در برخی از رشته‌ها ایران حرف اول را در دنیا زده و در برخی از رشته‌ها در حال پیشرفت‌های چشمگیر است.
قهرمانی‌های تیم‌های فوتبال، کشتی فرنگی، کشتی آزاد، تکواندو، ووشو، بسکتبال و موفقیت‌های بزرگی که امروز والیبالیست‌های ایران بدست آورده‌اند و کسب میزبانی مسابقات مهم آسیایی و جهانی، نشان می‌دهد ورزش ایران در مسیر مناسبی قرار گرفته، هرچند امروز ورزش نیاز به توجه بیشتر از نظر منابع مالی و استفاده از مدیران کاربلد و متخصص دارد تا این روند رو به رشد، متوقف نشود.

ورزش ایران هم پس از انقلاب شکوهمند اسلامی وارد فاز جدیدی از فعالیت خود شد که در دهه اول انقلاب به خاطر جنگ تحمیلی نتوانست در عرصه‌های بین‌المللی حضوری موفق داشته باشد اما بعد از دوران سازندگی، امروز شرایط برای شکوفایی استعدادهای ایران در بخش‌های انفرادی و تیمی بوجود آمده و شاهد موفقیت‌های تیم‌ها و ورزشکاران ایران در رقابتهای مهم بین‌المللی هستیم
در زیر به برخی از اقدامات مهمی که پس از پیروزی انقلاب در بخش‌های سخت‌افزاری و نرم افزاری ورزش کشور بوجود آمد، اشاره می‌شود:
افزایش سرانه ورزشی روستائیان
عوامل خدماتی شاید در مهاجرت روستاییان به شهرها نقش داشته باشد اما توجه به اوقات فراغت و فراهم کردن محیط‌های ورزشی از عوامل مهم دیگر در جلوگیری از مهاجرت‌ها محسوب می‌شود، موضوعی که پیش از انقلاب توجه اندکی به آن صورت گرفته بود اما پس از پیروزی انقلاب مورد توجه ویژه مسئولان کشور و ورزش قرار گرفت.
عباس فلاحی عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این موضوع اعلام کرد خوشختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، حرکت‌های خوبی در زمینه توسعه خدمات ورزشی به روستائیان صورت گرفت که این موضوع باید ادامه داشته باشد زیرا کافی نیست.
طبق اعلام عضو کمیسیون عمران مجلس، در سال ۵۸ تنها در ۱۲ روستا زمین‌های ورزشی وجود داشت اما امروز ۲۱۸۲ روستای کشور از زمین‌های ورزشی برخوردار شده‌اند. همچنین تعداد سالن‌های ورزشی روستایی در سال ۵۸ تنها ۵ مورد بود اما هم اکنون ۳۶۰ روستا دارای سالن ورزشی است.
فعالیت‌های زیربنایی و تقویت اماکن ورزشی
ایران، ورزش ایران

پروژه‌های نیمه تمام ورزشی که ماحصل سوء مدیریت در برخی از دولت‌های گذشته بود، شاید بازتاب‌های منفی بسیاری در جامعه داشته و در مواردی تمامی فعالیت‌های ارزشمند عمرانی و زیربنایی صورت گرفته برای تقویت اماکن ورزشی در سراسر کشور را زیر سوال برده است اما در این بین نمی‌توان خدمات صورت گرفته در عرصه کشوری را نادیده گرفت.
در سال‌های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران و بعد از جنگ تحمیلی، پروژه‌های عمرانی رشد چشمگیری داشته و تاکنون حدود ۳۰۰ پروژه ورزشی در سطح کشور افتتاح شده است.
طبق اعلام مراجع رسمی، تا به امروز فعالیت‌های عمرانی صورت گرفته بالغ بر ۵۳۲۳۳۸ متر مربع فضای سرپوشیده و ۱۲۹۵۳۳۷ مترمربع فضای ورزشی روباز به سرانه قبلی ورزشی کشور افزوده که در مجموع ۲۴۳ سانتی‌متر مربع بر سرانه ورزشی ایران اضافه کرده است.
هرچند برخی از فضاهای ورزشی در سایه مشکلات مدیریتی نتوانسته خدمات رسانی لازم را برای جامعه ورزشی کشور در پی داشته باشد اما این پروژه‌ها قابلیت آن را دارد که با مدیریت مناسب، در آینده‌ای نزدیک به اماکنی برای پرورش قهرمانان ورزشی در ایران اسلامی کمک کند.
در این بین ساخت ۱۸ استادیوم ۱۵ هزار نفری، ۸ سالن مسابقاتی ۶ هزار نفری با قابلیت بهره‌برداری، ۴ پیست دوچرخه‌سواری، ۲ استخر قهرمانی، ۳ سالن تخصصی دوومیدانی، ۴ ورزشگاه ۵ هزار نفری در این پروژه‌های ورزشی دیده می‌شود.
همچنین ۲۹۵ پروژه ورزشی هم در حال تکمیل است که این پروژه‌های نیمه تمام شامل ۱۲ ورزشگاه ۱۵ هزار نفری و حتی بزرگتر از آن، ۱۱ سالن ۶ هزار نفری، ۹ پیست تخصصی دوچرخه‌سواری، ۱۲ سالن تخصصی دوومیدانی و ۴۰ استادیوم ۵ هزار نفری است.
ضمن اینکه ۲۱۱ پروژه باقی مانده دیگر هم وجود دارد که در صورت تامین بودجه لازم برای تکمیل این ۲۱۱ پروژه باقی مانده، جمعا ۴۲۹۲۲۲۰ متر مربع فضای ورزشی تخصصی به سطح استان‌های منتخب اضافه شده و در صورت اجرای نهایی آنها، سرانه ورزشی کشور به ۵۷۲ سانتی‌متر مربع افزایش  خواهد یافت.

بخش ورزشی تبیان

منبع: مهر