تبیان، دستیار زندگی
به طور معمول هر صفحه کاغذ دارای دو رویه است، که یکی را رو و دیگری را پشت می نامند. مثلاً همین صفحه ی کتاب، که شما همیشه می بینید، پشت و رو دارد. اما پشت و وری نوار موبیوس یکی است! این نوار عجیب را که توسط فردیناند موبیوس ابداع شده است،شما هم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوار کاغذی یک رویه!

نوار کاغذی یک رویه

به طور معمول هر صفحه کاغذ دارای دو رویه است، که یکی را " رو" و دیگری را پشت می نامند. مثلاً

اما پشت و روی نوار " موبیوس" یکی است! این نوار عجیب را که توسط فردیناند موبیوس ابداع شده است، شما هم می توانید بسازید. کافی است که یک نوار کاغذی به طول 30 و عرض 3 سانتی متر فراهم کنید. یک انتهای آن را نیم دور بپیچید، و در این وضعیت به انتهای دیگر نوار، بچسبانید.

حالا نقطه ای از نوار را انتخاب کنید، که فاصله ی آن از دو لبه ی نوار مساوی باشد. از این نقطه خطی به موازات لبه های نوار رسم کنید، و مرتباً طول آن را بیشتر کنید، تا به نقطه ی شروع برسید. با کمال تعجب مشاهده خواهید کرد، که این خط دو رویه ی نوار ار طی کرده است.


به جای رسم خط، می توانید از یک نقطه ی نوار شروع به رنگ کردن آن کنید، و مرتباً پیش بروید. خواهید دید، که دو طرف نوار رنگ شده است! همچنین این نوار دارای یک لبه است، هر چند که به ظاهر دو لبه در آن دیده می شود. این مطلب را هم با رسم یک خط از یک نقطه ی لبه و امتداد آن می توانید بررسی کنید.


با استفاده از این ویژگی نوار موبیوس شما می توانید، به یک تردستی علمی دست بزنید:

مطابق شکل بالا ، یک نقطه در وسط نوار موبیوس انتخاب کنید. از آن نقطه در امتداد نوار با قیچی شروع به بریدن کنید. و مرتباً پیش بروید، تا به همان نقطه ی شروع برسید. انتظار می رود که یک حلقه به دو حلقه تبدیل گردد، اما با کمال شگفتی باز هم یک حلقه حاصل می شود، که طول آن دو برابر نوار قبلی است.


این بار یک تردستی دیگر با نوار موبیوس انجام دهید: به جای اینکه از وسط نوار آن را ببرید، نقطه ای در یک سوم فاصله از یک لبه ی نوار بگیرید، و از آن نقطه به موازات لبه ی نوار ببرید، و پیش بروید. ملاحظه خواهید کرد، که در عمل شما دو بار طول نوار را بریده اید.


نتیجه ی کار نیز خیلی شگفت انگیز تر از اولی است: دو حلقه حاصل می شود، که مثل زنجیر در هم فرو رفته اند. طول یکی از حلقه ها با حلقه ی اصلی برابر است، در صورتی که دومی دو برابر حلقه ی اصلی طول دارد!

مطالب مرتبط:

عجیب ترین نوار دنیا

عجیب ترین نوار دنیا

کاغذ و تاب! (قسمت اول)

کاغذ و تاپ (قسمت دوم)

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان